Gebruikte auto's zo duur? Tja, deze occasions met weinig kilometers koop je voor €4.000

Maagdelijke kilometerstanden

Peugeot 206

In de comments lezen we nogal eens dat de verhouding leeftijd-kilometerstand-vraagprijs van occasions scheef is: te hoge prijzen voor oude en ervaren auto’s. Wij kunnen daar niets aan doen. Het zijn vraagprijzen die blijkbaar tegenwoordig marktconform zijn. Wordt autobezit dan iets voor de happy few, net als meer dan een eeuw geleden? Dat hoeft niet: er zijn gelukkig nog auto’s met weinig kilometers voor een betaalbare prijs te vinden.

Om autorijden betaalbaar te houden, zoeken we het ditmaal in de bescheiden hoek. Niet die van de stadsmini’s, maar net een maatje groter. Lukt het om drie occasions te vinden van maximaal €4.000 die nog geen 80.000 kilometer ervaring hebben? Ja!      

Suzuki Splash

Suzuki Splash 1.0 Base – 2011 – 64.447 kilometer – €3.750

Bij de eerste occasion is het al raak: deze Suzuki Splash valt mooi binnen ons budget (drie maanden garantie op motor en bak inbegrepen, uitgebreidere garantie tegen meerprijs), zit nog lang niet aan de 80.000 kilometer en is afkomstig van de eerste eigenaar. Opel en Suzuki ontwikkelden ooit samen een heel hoekig mini-MPV’tje dat de Duitsers Agila en de Japanners Wagon R noemden. Hun vlottere opvolgers gingen respectievelijk wederom Agila heten, terwijl Suzuki voor het hippere en frisse Splash koos. Over hip gesproken; de opzet van het dashboard lijkt op dat van de toenmalige Swift en daar is niets mis mee. Ook het ruimteaanbod valt niet tegen: op nog geen 3,72 meter lengte vinden vier personen relatief voldoende plek.

Suzuki Splash

De bagageruimte is met 202 liter bescheiden, maar met de achterbank neergeklapt ga je dankzij de hoge daklijn de 1.000 liter voorbij. Nu we toch binnen zijn, valt op dat de 06-PBL-5 een instapper Base is. Dat betekent ramen slingeren en portieren handmatig sluiten. Vanzelfsprekend zijn dan zaken als airco, lichtmetaal, cruisecontrol en een toerenteller evenmin present. Wat dan wel? ABS, twee airbags, stuurbekrachtiging en een radio-cd-speler. Inderdaad basic, maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot, denken we maar. Sowieso gaat er weinig stuk: Suzuki heeft op het gebied van betrouwbaarheid (en betaalbaarheid) een goede naam. Dat brengt ons bij de techniek. De 1.0-driecilinder loopt stationair wat onrustig en lijkt het pas bij 4.000 tpm naar zijn zin te krijgen. Dankzij de korte overbrengingen van de prettig te bedienen vijfbak lijkt het allemaal sneller te gaan dan in werkelijkheid. Het onderstel is een ingekorte versie van dat van de Swift. Je kunt best hard de bocht om en ondanks zijn hoogte blijft het overhellen binnen de perken en treedt veilig onderstuur op. Iets gas liften lost het weer op. Al met al een aardig beginnerswagentje om van A naar B te gaan. 

Suzuki Splash

Signalement

Merk Suzuki

Type Splash 1.0 Base

Bouwjaar januari 2011

Kilometerstand 64.447

Vraagprijs €3.750

Waar te koop? Autocentrum Roosendaal, Roosendaal

 

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 996 cc 

Max. vermogen 48 kW/65 pk bij 6.000 tpm

Max. koppel 90 Nm bij 4.800 tpm

Leeggewicht 950 kilo

Bagageruimte 202 l/1.050 l

Max. aanhanger geremd 0 kilo

Gem. verbruik 1 op 20,0 (NEDC)

0-100 km/h 14,7 s 

Topsnelheid 160 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Citroen C2

Citroën C2 1.1i Attraction – 2005 – 77.275 kilometer – € 3.695

Bovengenoemde Splash zat tussen Alto/Celerio en Swift in, iets dergelijks geldt ook voor de Citroën C2. Voorganger Saxo kreeg zowel in de hoekige C2 als ronde C3 een opvolger. Toen later de C1 de gelederen kwam versterken, werd de C2 het ‘tussenmaatje’. De Fransman moest met zijn opvallende kozijnlijn dynamiek uitstralen. Voor een VTS in een knallende kleur gold dat beslist, maar is dat ook het geval bij deze grijze Citroën C2? In elk geval voldoet hij aan onze criteria (ook hier inclusief drie maanden garantie op motor en bak). De 96-RH-XT is een stuk ouder dan de Splash, In ruil daarvoor krijg je meer voorzieningen: airco, centrale vergrendeling, elektrische ramen vóór, een kwartet airbags en een fraaier geïntegreerde audio, om maar wat te noemen. Wel heb je twee portieren minder en een wat beperktere ruimte voor de twee (zie de losse stoelen) achterpassagiers en de bagage. Aardig is de in delen te openen achterklep à la C3 Pluriel. De verschuifbare achterstoelen en het geremde trekgewicht van 525 kilo maken hem – onverwachts – net wat variabeler dan de mini-MPV van Suzuki. 

Citroen C2

Het maalt hem ook sportiever. De besturing is direct en lekker stevig en dat laatste geldt ook voor de ophanging. Evenwel trek je niet de klinkers uit de straat: de viercilinder-1100 biedt niet meer dan 60 pk, zodat de prestaties dienovereenkomstig met de Splash zijn (het verbruik ligt wel wat hoger). En diens passage over onderstuur in snel genomen bochten kunnen we hier herhalen. Zo lijken de kleine Citroën en dito Suzuki best veel overeenkomsten te hebben. Buiten dat is de C2 luxueuzer en heeft hij een veelzijdiger interieur. De Splash slaat terug met achterportieren en een ruimer binnenste. Ons lijkt de Soes goedkoper in onderhoud (en niet alleen omdat de C2 al zes eigenaren heeft versleten). Prettig is wel dat volgens de aanbieder airco en banden van de kleine Citroën oké zijn en dat diens koppeling recent is vernieuwd.   

Citroen C2

      

Signalement

Merk Citroën

Type C2 1.1i Attraction

Bouwjaar april 2005

Kilometerstand 77.275

Vraagprijs €3.695

Waar te koop? Autobedrijf Dijkzicht, Dordrecht

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.124 cc 

Max. vermogen 44 kW/60 pk bij 5.500 tpm

Max. koppel 94 Nm bij 3.400 tpm

Leeggewicht 907 kilo

Bagageruimte 193 l/879 l

Max. aanhanger geremd 525 kilo

Gem. verbruik 1 op 16,9 (NEDC)

0-100 km/h 14,4 s 

Topsnelheid 158 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Peugeot 206

Peugeot 206 Génération 1.4 – 2009 – 74.185 kilometer – €3.950

Mag het net een maatje groter zijn zonder dat je pas verworven vierwieler direct een zwaargewicht wordt (verbruik en wegenbelasting), dan is de Peugeot 206 een optie. Al sinds 1998 bevolkt de Fransman in drie- en vijfdeursconfiguratie, als stationwagon en als zonnige CC de wereldwegen en doet (want hij rolt nog altijd in Iran van de band) dat met bijzonder veel succes: de teller is de tien miljoen voorbij, zodat de 206 de meest succesvolle Franse auto ooit is, ver voor de Renault 4 en voorganger 205. Op de occasionmarkt is de 206 daarom nog genoeg voorradig, ook ten aanzien van onze criteria. Wij vonden in ons occasionbestand bijvoorbeeld deze Peugeot 206, die qua leeftijd en ex-eigenaren (drie) tussen de andere twee in zit.

Peugeot 206

Dat de 84-HRR-9 net wat volwassener is, zie je aan de uitgebreidere uitrusting: alles wat de C2 aan boord heeft, treffen we ook bij zijn landgenoot aan, plus cruisecontrol en achterportieren. En een trekhaak: handig, want hier mag geremd 1.100 kilo mee. De krachtbron is dan ook eveneens wat groter, namelijk de beproefde 1.4, goed voor 75 pk. Daarmee kom je net wat vlotter mee met het verkeer. De auto is erop gebouwd, want de 206 is een lekker sportief en scherp genoeg sturend karretje. Het onderstel is redelijk straf en iets minder comfortabel dan je van een vierwieler uit het land van Marianne zou verwachten. Staar je echter niet blind op de afmetingen, want de ruimte achterin valt niet echt mee. Hoofden en benen komen vrij snel in de knel, waardoor de Splash een beste optie lijkt te zijn als je regelmatig achterpassagiers meeneemt. Net als bij de andere twee laten de verkoopfoto’s een keurig interieur en exterieur zien (waarbij wordt aangegeven dat deze felblauw-metallic 206 een rokersvrije auto is). Gezien de bescheiden kilometerstanden hadden we niet anders verwacht. Jammer is het dan wel dat voor de Peugeot geen aanvullende garantie geldt.  

Peugeot 206

Signalement

Merk Peugeot

Type 206 Génération 1.4

Bouwjaar februari 2009 

Kilometerstand 74.185

Vraagprijs €3.950

Waar te koop? Autobedrijf Van der Weide, Wolvega

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.360 cc 

Max. vermogen 55 kW/75 pk bij 5.500 tpm

Max. koppel 120 Nm bij 2.800 tpm

Leeggewicht 925 kilo

Bagageruimte 245 l/1.130 l

Max. aanhanger geremd 1.100 kilo

Gem. verbruik 1 op 15,9 (NEDC)

0-100 km/h 12,2 s 

Topsnelheid 170 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

                  

Welke maagdelijke compact (of beginnersauto) spreekt jou het meeste aan? 

Gelukkig, ze bestaan nog: goedkope occasions die niet afgeragd zijn of behept zijn met astronomische kilometerstanden. De Suzuki, de Citroën en de Peugeot ogen alle drie alsof ze nog een heel leven voor zich hebben, hun gevorderde leeftijden ten spijt. Wordt het de ruime en goedkoop te onderhouden, maar kale Splash? Het rakkertje dat C2 heet? Of de net iets volwassener 206? Of wellicht iets heel anders? We horen het weer graag.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.