Ford heeft plug-in waterstofauto

Ford Edge Hyseries Drive
Fords Europese onderzoekscentrum in Aken heeft 's werelds eerste rijdende plug-in hybride met brandstofcel in ontvangst genomen: de Edge Hyseries Drive. Deze bijzondere Ford is voorzien van zowel een waterstofaangedreven brandstofcel als lithium-ion accu's met plug-in techniek.
De fuel cell plug-in hybride wordt ononderbroken van stroom voorzien door 336-volt lithium-ionaccu's. De auto rijdt de eerste 40 kilometer uitsluitend op de opgeslagen elektrische energie, waarna de brandstofcel begint met het opladen van de accu's. De actieradius neemt hierdoor met 320 kilometer toe. De reikwijdte van de speciale Edge bedraagt 360 kilometer zonder enige uitstoot. Bijtanken van waterstof is soms pas na 640 kilometer nodig, afhankelijk van de afstanden die de bestuurder aflegt.
Het verbruik van de motor van de HySeries Drive is zowel in de stad als op de snelweg vergelijkbaar met een benzineverbruik van 5,7 liter per 100 km. De Ford Edge HySeries Drive kan een topsnelheid van 140 kilometer per uur halen en wordt aangedreven door twee elektrische, asynchrone motoren van 130 kW.
Ford is al sinds het begin van de jaren negentig met waterstoftechnologie. Ford's eerste door waterstof aangedreven brandstofcelauto kwam in 2001 op de weg. De lichtgewicht aluminium carrosserie was afkomstig van de Focus sedan. Deze werd ook gebruikt voor de ontwikkeling van de eerste interne waterstofverbrandingsmotor van het bedrijf. Momenteel beschikt het bedrijf over een vloot van dertig Focus-brandstofcelauto's op waterstof, die als onderdeel van een wereldwijd programma in de praktijk worden getest.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.