Ford maakt werk van uitbreiding in China. De hoogste tijd, want daar kampt het merk de laatste tijd met teruglopende verkopen. 'Tijd voor actie', moeten ze in Amerika hebben gedacht, want Ford komt met een opmerkelijke uitspraak.
Ford: binnen drie jaar dertig nieuwe Chinese modellen
Dalende opbrengsten tegengaa
De Amerikanen zijn van plan de komende drie jaar ruim dertig nieuwe modellen op de Chinese markt te brengen. Ongeveer een derde van die nieuwe auto's krijgt de beschikking over een elektrische aandrijflijn. Ford kondigde eerder al aan dat het in de periode tot 2025 tientallen nieuwe of opgefriste auto's op de Chinese markt wil brengen. Met de aankondiging zette Ford woensdag een duidelijke stip op de horizon. Het bedrijf wil ook de relatie met Chinese partners verbeteren en steekt geld in de werving en selectie van vooral Chinese vakkrachten.
China is na de VS de belangrijkste markt voor Ford. Vorig jaar daalden de opbrengsten in het Aziatische land met ruim een derde, na een omzetdaling van 6 procent in 2017. Ford zelf wijt de teruggang onder meer aan het ontbreken van nieuwe modellen. Volgens marktkenners zitten ook handelsspanningen tussen China en de VS de verkopen dwars.
Voor de Europese markt toverde het merk gisteren een reeks nieuwe auto's tevoorschijn. Zo maakten we kennis met de nieuwe Kuga, Explorer PHEV en zagen we een eerste glimp van een op stapel staande compacte SUV: de Puma.