'Financieel wankel Fisker op zoek naar partners'
Fisker heeft z'n financiële huishouding nog altijd niet lekker op orde, ondanks een recente injectie van 100 miljoen dollar. De Amerikaanse fabrikant zou daarom schoorvoetend op zoek zijn naar partners en daarnaast voorbereidingen treffen voor een beursgang.
Fisker heeft onlangs 100 miljoen dollar binnengehaald bij privé-investeerders, waarmee het totaal op 1,2 miljard dollar privégeld komt sinds de start van de autobouwer in 2007. De meest recente geldinjectie is echter nog niet voldoende om op schema te blijven bij de ontwikkeling van de Atlantic, het nieuwe model dat onder de Karma komt. Daarvoor is 150 miljoen dollar nodig. In december komt Fisker met een verklaring over het hoe en wat rondom de productie van de Atlantic.
De 100 miljoen dollar gaat naar de ontwikkeling van de aandrijflijn van de Atlantic, die een BMW viercilinder als range extender gebruikt naast de elektrische aandrijving. Ook wil Fisker met dit geld z'n activiteiten in China en het Midden-Oosten uitbreiden.
De fabrikant van luxe plug-in-hybrides had oorspronkelijk nog 529 miljoen dollar tegoed van hun overheidslening maar daar kan Fisker (voorlopig?) naar fluiten omdat het merk te weinig zou doen om nieuwe investeerders te vinden en de Karma te laat in de showrooms stond. Dit geld wilde Fisker aanwenden om de fabriek in Wilmington (Delaware) klaar te stomen voor de bouw van de Atlantic. Het is nu onduidelijk of de productie inderdaad gaat plaatsvinden in de ex-GM-fabriek. In december horen we daar dus meer over.
De wankele financiële huishouding zou voor Fisker aanleiding zijn om een 'strategische partner' te zoeken. "Ik denk dat onze technologieën waardevol zijn voor veel toekomstige partners", zei CEO Tony Posawatz. Concurrent Tesla heeft overeenkomsten met Daimler en Toyota, die gebruik maken van hun aandrijflijnen. Fisker wil bovendien graag de beurs op. "We zijn bezig met de voorbereidingen as we speak", aldus Posawatz.