AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Files? Dat lost de PvdF wel op!
18
Het is voor velen een dagelijks terugkerende marteling en het kost het bedrijfsleven handen vol geld, om nog maar te zwijgen over de brandstofverspilling. We hebben het natuurlijk over de files, die elke dag grote delen van ons land compleet lam leggen. Gelukkig komt de Partij van de Filerijder met een hele rits oplossingen.
Tijdens een uitgebreid diner in het Amstelhotel maakte Luc van Bussel, de man achter de Partij van de Filerijder en Algemeen Directeur van Alwaysbemobile Company (het voormalige Profile International, inderdaad van de banden) onlangs een aantal nieuwe initiatieven bekend om de files in Nederland aan te pakken.
Als ondernemer pur sang maakt hij zich namelijk ernstige zorgen over de steeds beperkter wordende mobiliteit in Nederland, want files zijn slecht voor de economie en dus (in)direct ook slecht voor zijn eigen bedrijf. Overigens heeft hij als 'bandenboer' in principe wel baat bij de files aangezien banden juist extra snel slijten door de wrijving van het optrekken en afremmen. Toch ondervindt hij naar eigen zeggen nóg meer voordeel van een Nederland zonder files.
En dan nu een aantal van Van Bussels ideeën, waarin hij een onderscheid maakt tussen oplossingen op de korte en lange termijn om het aantal files in Nederland te verminderen.
Korte termijn (in principe vanaf morgen):
Verbeteren doorstroming op het wegen- water-, en spoorwegennet door:
- op het wegennet minder auto's op de weg toe te staan in drukke tijden
- vervoersstromen (naar bestemming, snelheid en gewicht) via gescheiden stroken.
- op het wegennet minder auto's op de weg toe te staan in drukke tijden
- vervoersstromen (naar bestemming, snelheid en gewicht) via gescheiden stroken.
Enkele euro's opritheffing voor opritten bij snelwegen met congestieproblemen tijdens de spits (vergelijkbaar met het tolwegsysteem in Frankrijk).
Reiskostenbudget: geef werknemer een persoonsgebonden reisbudget met vastgestelde kilometerprijzen per reissoort: daarbinnen vrije keuze auto/ov/enz.
Werkgevers moeten worden gestimuleerd om thuiswerken en flexibele werktijden in te voeren en uit te breiden.
Voor het OV:
Inhaalsporen bij de spoorwegen om doorstroming te bevorderen zodat nog meer treinen tegelijkertijd kunnen rijden (de snelle treinen kunnen dan de de stop- en goederentreinen inhalen).
OV-spits. Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer voor bepaalde groepen tijdens de spitsuren totdat filecrisis aanmerkelijk is verminderd.
Bijstelling van de tarieven voor het openbaar vervoer, zodat het net zo goedkoop wordt als in België.
Imagocampagne voor het OV om het imago een stuk hipper te maken en meer te laten aansluiten bij de beleving van jongeren.
Lange termijn (looptijd van een aantal jaren):
Introductie van een Wet Mobiliteit die het oplossen van de filecrisis veel minder vrijblijvend maakt. Hiermee wordt het recht op mobiliteit een grondrecht van iedere Nederlander.
Eén autoriteit instellen die alle wegen beheert en verantwoordelijk wordt voor het gehele mobiliteitsbeheer in Nederland.
Dubbeldekswegen zoals in Shanghai, waarbij in Nederland tegelijkertijd moet worden voorzien in geluidswallen en afzuigsystemen, voor het klimaat uiteraard. Twee verdiepingen zouden uitermate geschikt zijn om het langeafstandsverkeer te scheiden van het meer locale verkeer.
Investeren in het onderliggend wegennet zodat het mogelijk wordt om van A naar B te gaan zonder het hoofdwegennet op te belasten.
Zijn dit de oplossingen om in Nederland van het filemonster af te komen? Wie weet...
Wilt u meer weten over de partij en nog meer ideeën bekijken om de files te verminderen, bezoek dan www.pvdf.nl.
Lees ook
Nieuws
Vakantiegangers opgelet: veel werkzaamheden en controles in Duitsland
Audi A6 Avant 2.0 TDIe – 2009 – 540.125 km - Klokje rond
Nieuws
Zeekr 001 Sport Edition: knaloranje klapstuk
Nieuws
Zeekr X duizenden euro's goedkoper door nieuwe uitvoering
Nieuws