AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Fiat en Magna verbeteren biedingen op Opel
43
Nu de door General Motors en de Duitse overheid gestelde deadline nadert, verhevigt de strijd om Opel. Fiat en Magna hebben allebei het bod op de Duitse fabrikant verhoogd.
Volgens Reuters heeft Magna momenteel de beste papieren om de nieuwe eigenaar van Opel te worden. Niet alleen heeft het Canadese bedrijf het beste bod neergelegd bij GM, ook de Duitse overheid geeft Magna de voorkeur als nieuwe eigenaar.
Uiteraard is het General Motors dat beslist wie de eigenaar van Opel wordt, maar de Duitse overheid zal een belangrijke rol spelen. Merkel en consorten kunnen namelijk besluiten al dan niet een overnamekandidaat te steunen met leningen en bankgaranties. Naar verluidt gaat dit om zes miljard euro. Als deze financiële steun ontbreekt, is een overname van Opel voor Fiat en Magna niet interessant.
Vooral de Duitse vakbonden vrezen voor enorme banenverliezen als Fiat het roer in Rüsselsheim overneemt. Fiat-CEO Sergio Marchionne heeft beloofd dat maximaal 2.000 van de 25.000 (acht procent) medewerkers hun baan kwijtraken en dat de productie van de Grande Punto als compensatie naar Duitsland verhuist, maar de vakbondsleiders zijn niet onder de indruk. Bovendien beginnen ook de Italiaanse werknemers te morren, omdat zij op hun beurt ook voor banenverliezen vrezen indien het tot een fusie komt.
Toch is ook een overname door het consortium waar Magna deel van uitmaakt niet zonder risico's. Ook het Russische GAZ zit namelijk in dat consortium en zij vrezen dat Magna op termijn de productie van de Opels naar Rusland zal verplaatsen. Daar liggen de lonen immers een stuk lager dan in Duitsland.
Uiteraard is het General Motors dat beslist wie de eigenaar van Opel wordt, maar de Duitse overheid zal een belangrijke rol spelen. Merkel en consorten kunnen namelijk besluiten al dan niet een overnamekandidaat te steunen met leningen en bankgaranties. Naar verluidt gaat dit om zes miljard euro. Als deze financiële steun ontbreekt, is een overname van Opel voor Fiat en Magna niet interessant.
Vooral de Duitse vakbonden vrezen voor enorme banenverliezen als Fiat het roer in Rüsselsheim overneemt. Fiat-CEO Sergio Marchionne heeft beloofd dat maximaal 2.000 van de 25.000 (acht procent) medewerkers hun baan kwijtraken en dat de productie van de Grande Punto als compensatie naar Duitsland verhuist, maar de vakbondsleiders zijn niet onder de indruk. Bovendien beginnen ook de Italiaanse werknemers te morren, omdat zij op hun beurt ook voor banenverliezen vrezen indien het tot een fusie komt.
Toch is ook een overname door het consortium waar Magna deel van uitmaakt niet zonder risico's. Ook het Russische GAZ zit namelijk in dat consortium en zij vrezen dat Magna op termijn de productie van de Opels naar Rusland zal verplaatsen. Daar liggen de lonen immers een stuk lager dan in Duitsland.
PRIVATE LEASE Opel
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Opel Grandland Electric AWD: topversie met 325 pk geprijsd
Opel Astra GSi 16V - 1994 - Op de rollenbank
Op Zoek Naar
Drie ruime gebruikte stationwagons: ideaal voor de komende vakantie
Nieuws
Opel Mokka GSE: 280 pk sterke topversie schreeuwt het van de daken
Nieuws