AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Fiat en Magna belangrijkste kandidaten Opel
55
Langzaam maar zeker begint duidelijkheid te ontstaan over welke partijen serieuze gegadigden zijn om een meerderheid in Opel te nemen. Er zijn twee partijen in de race: Fiat en Magna in combinatie met een Russische investeerder.
Dat meldt Der Spiegel. Dat Fiat graag een meerderheidsbelang in Opel wil, was al langer bekend. De Duitse vakbonden zien een Italiaanse heerschappij echter absoluut niet zitten. Volgens hen is er teveel overlap tussen de modellengamma's van Opel en Fiat. Daardoor vrezen ze voor het sluiten van fabrieken en massaontslagen.
Fiat probeert deze tegenstanders gerust te stellen door te garanderen dat alle Opel-fabrieken in bedrijf blijven bij een overname. Bovendien bieden de Italianen aan de Grande Punto-productie te verplaatsen naar het Duitse Eisenach. Daar rolt namelijk de Corsa van de band, de auto waarmee de Grande Punto z'n platform deelt. De vakbonden zijn ondanks deze beloften nog steeds zeer sceptisch over een Fiat-heerschappij.
De tweede gegadigde is Magna, dat samen met de Russische miljardair Oleg Deripaska een meerderheidsbelang in Opel wil kopen. Magna zou interesse hebben in een belang van ongeveer 20 procent, Deripaska wil ongeveer 30 procent van de Opel-aandelen. De vakbonden hebben de voorkeur voor een overname door Magna en Deripaska, omdat er dan geen overlap bestaat met een ander modellengamma en er dus meer zekerheid is over het voortbestaan van de fabrieken en de banen van de werknemers.
General Motors heeft al aangekondigd een minderheidsbelang te willen behouden. CEO Fritz Henderson heeft bekendgemaakt dat de onderhandelingen over Opel zeker nog tot in mei zullen voortduren.
Fiat probeert deze tegenstanders gerust te stellen door te garanderen dat alle Opel-fabrieken in bedrijf blijven bij een overname. Bovendien bieden de Italianen aan de Grande Punto-productie te verplaatsen naar het Duitse Eisenach. Daar rolt namelijk de Corsa van de band, de auto waarmee de Grande Punto z'n platform deelt. De vakbonden zijn ondanks deze beloften nog steeds zeer sceptisch over een Fiat-heerschappij.
De tweede gegadigde is Magna, dat samen met de Russische miljardair Oleg Deripaska een meerderheidsbelang in Opel wil kopen. Magna zou interesse hebben in een belang van ongeveer 20 procent, Deripaska wil ongeveer 30 procent van de Opel-aandelen. De vakbonden hebben de voorkeur voor een overname door Magna en Deripaska, omdat er dan geen overlap bestaat met een ander modellengamma en er dus meer zekerheid is over het voortbestaan van de fabrieken en de banen van de werknemers.
General Motors heeft al aangekondigd een minderheidsbelang te willen behouden. CEO Fritz Henderson heeft bekendgemaakt dat de onderhandelingen over Opel zeker nog tot in mei zullen voortduren.
PRIVATE LEASE Opel
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Opel Grandland Electric AWD: topversie met 325 pk geprijsd
Opel Astra GSi 16V - 1994 - Op de rollenbank
Op Zoek Naar
Drie ruime gebruikte stationwagons: ideaal voor de komende vakantie
Nieuws
Opel Mokka GSE: 280 pk sterke topversie schreeuwt het van de daken
Nieuws