AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ferrari 430 Scuderia: lekker licht
Ferrari tovert in september, op de autobeurs in Frankfurt, de 430 Scuderia uit de hoge hoed. Het is een lichtgewicht-variant van de F430.
Slechts 1.250 kilo weegt de Ferrari 430 Scuderia; da's honderd kilo minder dan de standaard F430. Voor het nieuwe model is veel techniek uit de formule 1 gebruikt. Onder meer voor de F1-versnellingsbak die nog maar zestig milliseconden nodig heeft om van verzet te wisselen. Verder is het tractiecontrole-systeem geïntegreerd met het elektronisch differentieel en het stabiliteitssysteem. Om de auto zo licht mogelijk te maken, zijn zo veel mogelijk accessoires weggelaten.
De 430 Scuderia hoeft slechts 2,45 kilo per pk mee te zeulen. De 4,3-liter V8 levert 510 bij een toerental van 8.500. De standaard F430 heeft er 490. Michael Schumacher mag op de IAA in Frankfurt het doek trekken van de nieuwe lichtgewicht Ferrari op 11 september.
Plaats een reactie