Ferrari 296 Speciale en Speciale A: voor als speciaal niet speciaal genoeg is

Sterker, lichter, scherper

Ferrari 296 Speciale en Speciale A
Ferrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale AFerrari 296 Speciale en Speciale A

Als er één merk is dat de Rupsjes Nooitgenoeg van autoland op hun wenken weet te bedienen, is het Ferrari wel. Speciaal voor wie de Ferrari 296 GTB of 296 GTS tóch een tandje te soft vond, hebben de Italianen de 296 Speciale en Speciale A bedacht. Die zijn lichter, sterker én scherper dan het origineel.

Net als Porsche is Ferrari heer en meester in het ontwikkelen van extra potente varianten van zijn modellen. Waar Porsche van een model veelal een schier ontelbare hoeveelheid smaken aanbiedt, houdt Ferrari het net als Lamborghini overzichtelijker. Als een model een aantal jaar op de markt is, breidt het merk het leveringsgamma uit met een extra potente en nóg scherpere variant. Bij de SF90 Stradale en Spider waren dat de XX-versies, bij de niet meer leverbare 812 de Competiziones en ditmaal zijn het de plug-in hybride 296 GTB en 296 GTS waarvan de superversies zijn gelanceerd. Ze heten achtereenvolgens Ferrari 296 Speciale en Speciale A. Daarbij staat de 'A' in de naam van laatstgenoemde uiteraard voor Aperta, de 296 Speciale A is immers de open versie van de 296 Speciale.

Dat Ferrari voor de extra potente versies van de 296 GTB en GTS de toevoeging 'Speciale' uit de kast trekt, is opvallend. Het merk gebruikte die aanduiding namelijk voor het laatst voor de overtreffende trap van de 458. Hoewel ook dat een Ferrari-met-middenmotor was, is de 296 daar volgens de officiële lezing geen directe afstammeling van. De 458 vond immers opvolging in de 488 en die werd op zijn beurt vervangen door de F8. Die hadden allemaal een V8. Hadden, inderdaad. De F8 is immers al uit productie. Dat maakt de Ferrari 296 nu de enige tweezits-Ferrari met middenmotor. Daarmee is het toch in zekere zin het model dat het stokje van de F8 heeft overgenomen, ondanks dat hij geen V8 maar een plug-in hybride aandrijflijn met V6 heeft.

Ferrari 296 Speciale en Speciale A

Ferrari 296 Speciale en Speciale A.

Sterker

Dit lange bruggetje brengt ons bij de aandrijflijn van de Ferrari 296 Speciale en Speciale A. Die bestaat opnieuw uit een 3.0 V6 met twee turbo's die samen werkt met een elektromotor. De zescilinder is ditmaal echter 37 pk krachtiger en is dus niet 663 maar 700 pk sterk. Die 37 extra paarden zijn onder meer afkomstig uit een motormanagementsysteem dat is afgekeken van dat van de circuitversie van de 296's (de 296 Challenge), al spelen ook nieuwe aluminium drijfstangen, een lichtere krukas en nieuwe zuigers een rol. Ook aan de elektromotor is gesleuteld. Die brengt voortaan tot 180 pk in plaats van maximaal 167 pk op de been. Het resultaat is een systeemvermogen dat met 880 pk nog 50 pk hoger ligt dan dat van de reguliere 296's. Om het nieuwe hogere vermogen zo efficiënt mogelijk naar de achterwielen te jagen, heeft Ferrari ook de achttraps automaat met dubbele koppeling opnieuw ingeleerd.

Scherper

Je hoeft geen kenner te zijn om de 296 GTB en GTS van de Speciale en Speciale A te kunnen onderscheiden. Het tweetal heeft onder meer nieuwe en agressiever ogende bumpers, een volledig nieuwe en met koelsleuven en -openingen bezaaide voorklep en aangepaste sideskirts. Het meest opvallende tref je aan de achterzijde. Daar zit namelijk een indrukwekkend ogende en uit twee korte delen opgebouwde achterspoiler die linea recta afkomstig lijkt van de FXX K. De diffuser onderaan de van nature al imposante bilpartij is heftiger dan ooit en het deel waarin de uitlaatstukken zitten verwerkt is aangezet. De achterlichten zijn in een zwart paneel ondergebracht. Eronder vinden we aan weerszijden een nieuwe koelopening. Het nieuwe spoiler- en vleugelwerk levert het tweetal bij een snelheid van 250 km/h maar liefst 435 kilo neerwaartse druk op, 20 procent meer dan de 296 GTB en GTS.

Ferrari 296 Speciale en Speciale A

Ferrari 296 Speciale A: vooral veel alcantara en koolstofvezel.

Maar er is meer. De Speciales zijn namelijk ook lichter dan de reguliere varianten. En flink ook. Ze zijn namelijk 60 kilo lichter dan de auto's waarop ze gebaseerd zijn. Dat zie je terug in het interieur. Daar hebben fraai gestikt leer en zachte materialen namelijk plaats moeten maken voor alcantara en koolstofvezel. Opvallend: de luidsprekers van het audiosysteem zijn voortaan ondergebracht in hetzelfde stuk van het deurpaneel als waarin de handgreep is verwerkt.

Ferrari heeft daarnaast het onderstel van de 296's aangescherpt, met als resultaat dat de auto tot 13 procent minder 'overhelt' in bochten. Ook liggen de Italianen nog dichter tegen het asfalt, wat het zwaartepunt natuurlijk weer iets verlaagt.

Snel

Wat al het bovenstaande voor de snelheid van de Italianen betekent? Daar gaan we. De 1.410 kilo zware Ferrari 296 Speciale en de 1.480 kilo wegende Speciale A rammen zich beide vanuit stilstand in 2,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Daarmee zijn ze beide - houd je vast - 0,1 tel rapper dan de originele versies. Op de 0-200-sprint wordt meer winst behaalt. De 296 Speciale heeft na 7 tellen de 200 km/h op te teller (296 GTB: 7,3s), de 296 Speciale A bereikt na 7,3 tellen die snelheid (296 GTS: 7,6s). De topsnelheid van beide varianten ligt boven de 330 km/h. Oef.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.