Ferrari 296 GTS: plug-in hybride tweezitter met 830 pk

Gran Turismo Spider

Ferrari 296 GTS
Ferrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTSFerrari 296 GTS

Het leveringsgamma van Ferrari is ontzettend uitgebreid, maar is voor de Italianen nog niet breed genoeg. Het merk komt in de vorm van de Purosangue binnenkort met zijn eerste SUV-achtige en vandaag breidt Ferrari uit met de open versie van de 296 GTB. We heten welkom: de 296 GTS.

Wie zich in de fortuinlijke positie bevindt om bij Ferrari te kunnen winkelen voor een nieuw model, kan het beste een paar uur vrijmaken om het leveringsgamma en de configurators door te nemen. De Portofino M - de klapdakcabrio van Ferrari - vormt samen met de alleen in dichte vorm bestaande Roma de onderkant van het Ferrari-gamma terwijl de machtige SF90 Stradale en Spider samen met de 812 GTS de toplaag van de Ferrari-familie vormen. De F8 Tributo en de plug-in hybride 296 GTB nemen de sportieve middensectie van Ferrari voor hun rekening. De F8 is er ook als Spider, maar de 296 GTB had nog geen open versie. Tot vandaag! Dit is de 296 GTS. GTS dus, en niet Spider zoals de open variant van de F8.

De Ferrari 296 Gran Turismo Spider heeft net als de bekende dichte versie een indrukwekkende aandrijflijn, ondanks het feit dat hij het met twee cilinders minder moet doen dan de F8. Achter de voorstoelen van de 296 ligt namelijk geen 3.9 biturbo V8, maar een V6. Dat is geen 2.9 zoals de naam van de auto volgens de officiële lezing aangeeft, maar een 2.992 cc grote zescilinder. De V6 heeft zijn twee turbo's tussen de cilinderbanken liggen en is goed voor 663 pk. De machine werkt samen met een 167 pk sterke elektromotor die het systeemvermogen op 830 pk en 740 Nm brengt. De 296 GTS stampt in slechts 2,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h en giert en slechts 7,6 tellen naar de 200 km/h. Daarmee bereikt de 296 GTS de 200 km/h 0,3 tienden later dan de 296 GTB. De topsnelheid van de 296 GTS ligt op iets boven de 330 km/h. Schakelen gaat net zoals in de dichte variant met een achttraps automaat met dubbele koppeling.

De 4,61 meter lange 296 GTS heeft een 7,45 kWh accu die de Italiaanse spierbundel een elektrische actieradius van 25 kilometer oplevert. Het wagengewicht ligt met 1.570 kilo door de zwaardere dakconstructie zo'n 100 kilo boven dat van de 1.470 kilo wegende 296 GTB. Het dakje zelf laat zich tot een snelheid van 45-km/h in 14 seconden elektrisch openen of sluiten.

Assetto Fiorano

Ook de open Ferrari 296 komt beschikbaar met het Assetto Fiorano-pakket. Dit pretpakket brengt speciaal op circuitgebruik afgestelde schokdempers en aerodynamische extraatjes die voor maximaal 10 kilo meer neerwaartse druk moeten zorgen naar de 296 GTS. Daarbij zegt Ferrari meer koolstofvezel te hebben toegepast om het wagengewicht met iets te verlagen.

Een Nederlandse prijs is nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.