Facelift Friday: Subaru Forester
Nieuwe neus voor de boswachter
De originele Forester was bij z'n introductie in 1997 een bijzonder opmerkelijke auto. In een tijd waarin de term 'cross-over' nog niet in trek was, kreeg Subaru het voor elkaar om een kruising tussen een stationwagen en een SUV op de markt te brengen. De Forester was dan ook een buitengewoon herkenbare verschijning in het verkeer en mocht zich dankzij de combinatie van vierwielaandrijving, een heleboel ruimte en een spreekwoordelijke degelijkheid dan ook in een behoorlijke populariteit verheugen.
Het is dan ook niet zo gek dat Subaru bij de generatiewissel in 2002 het roer niet rigoureus omgooide. De Forester die in dat jaar kwam was weliswaar helemaal nieuw, maar behield z'n kenmerkende carrosserievorm. Uiteraard bleven ook typische Subaru-kenmerken als permanente vierwielaandrijving, boxermotoren en stijlloze portierruiten behouden. De carrosserie kreeg wat opvallende 'vouwen' rond de spatborden en de achterlichten en achterruit groeiden op designgebied wat verder naar elkaar toe. Aan de voorzijde verscheen een wat smallere grille, vergezeld door bozer kijkende, donkere koplampunits. Uiteraard is dit de plek die in 2005 de meeste wijzigingen te verwerken kreeg. De donkere kijkers maakten plaats voor hoger gepositioneerde, trapeziumvormige exemplaren en ook grille en voorbumper werden strakgetrokken. De achterlichten kregen verchroomde elementen achter helder glas, een keuze die in het vorige decennium bij meer merken in de mode was. Verder monteerde Subaru onder meer een nieuwe achterbank, een gemoderniseerd dashboard en kregen verschillende motoren er wat vermogen bij. De turboversie kwam na de facelift zelfs tot 230 pk.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen