Facelift Friday: McLaren 12C/650S

De komst van de 'familiegrijns'

Facelift Friday: McLaren 12C/650S
McLaren 12C 650S facelift fridayMcLaren 12C 650S facelift fridayMcLaren MP4-12C SpiderMcLaren MP4-12CMcLaren MP4-12CMcLaren MP4-12C SpiderMcLaren 650SMcLaren 650S CoupéMcLaren 650S SpyderMcLaren 650S SpyderMcLaren 650S Spyder
De McLaren 12C, die aanvankelijk door het leven ging als MP4/12C, was in 2011 de eerste auto die het herboren McLaren op de markt bracht. De auto diende als blauwdruk voor de modellen die volgden en onderging zelf een stevige facelift en een naamsverandering naar 650S.

Bij die vernieuwingsronde ging vooral de neus op de schop. In z'n oorspronkelijke vorm was de 12C een relatief bescheiden ogende auto. Dat lijkt raar voor een lage, brede supercar met vleugeldeuren, maar de vloeiende lijnen en vriendelijk ogende koplampen maken hem beschaafder -saaier?- dan de veelal Italiaanse concurrentie.

Naast de 12C oogt opvolger 650S een stuk agressiever. Dat komt vooral door de maniakale 'grijns' in de voorbumper, in samenwerking met twee samengeknepen koplampen die sterk lijken op het merklogo van de Britten. Het kenmerkende front bleef niet voorbehouden aan de Super Series-modelreeks, maar werd ook op de iets lager gepostioneerde Sports Series (540C/570S) en hypercar P1 (Ultimate Series) geschroefd. Bij een snelle blik op de voorkant zijn de drie modellen daardoor eenvoudig met elkaar te verwarren, maar aan de achterzijde speelt dat probleem niet. Hier behield de 650S het 12C-design, wat betekent dat de achterlichten opnieuw zijn opgenomen in een grote koelopening. Beide auto's verschenen als coupé en als open Spider. Daarnaast kwam er een opperversie van de 650S, 675LT genaamd.

Video

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.