Facelift Friday: Kia Opirus

Afgeplat chroom en een Town Car-kont

Kia Opirus
Kia OpirusKia OpirusKia OpirusKia OpirusKia OpirusKia OpirusKia OpirusKia Opirus - interieurKia OpirusKia OpirusKia Opirus

De kans dat je de Kia Opirus vergeten bent, is bijzonder klein. De auto was verre van populair, maar had zo’n markant uiterlijk dat de aanblik van één enkel exemplaar waarschijnlijk voorgoed in je geheugen gegrift staat. De faceliftversie is minder bekend en dus is er alle reden om juist die auto nog eens voor het voetlicht te brengen.

De Opirus verscheen in 2003 als het absolute vlaggenschip van Kia. In de jaren daarvoor en ook anno 2019 blijven de échte topmodellen van de Koreaanse merken voorbehouden aan Azië en in sommige gevallen de VS, maar aan het begin van deze eeuw durfde Kia het aan om zijn directielimousine bloot te stellen aan veeleisende Europeanen.

Niet anoniem

Eén ding had het merk daarbij goed begrepen: met een anoniem en bescheiden model kom je er niet als nieuwkomer in dit segment. Brutaal en opvallend moest het zijn en dat is de Opirus zeker. De ietwat hangende kont van het origineel, voorzien van horizontale lichtunits met ronde, met chroom afgezette elementen, deed een beetje Brits aan, maar oogde zeker chic.

De voorzijde was een heel ander verhaal. Vier ronde koplampunits werden hier vergezeld door een werkelijk gigantische grille. Het hekwerk was niet zozeer breed, maar vooral erg hoog en voorzien van zo’n dikke laag chroom dat het risico op het verblinden van tegenliggers reëel lijkt. Ook de richtingaanwijzers verdienen een speciale vermelding. Kia koos al vroeg voor led-exemplaren en onderstreepte dat punt door elke zijde te voorzien van een werkelijk gigantische streep knipperend oranje.

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.