Facelift Friday: Citroën C5

Ronde lijnen of C4-invloeden

Facelift Friday Citroën C5
Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5
Citroën wisselde eigenzinnigheid in voor een veilige keuze toen het de relatief excentrieke Xantia inruilde voor opvolger C5. De D-segmenter werd halverwege z'n levensloop aangescherpt en het is aan jullie om te bepalen of dat een welkome wijziging was.

De in 1993 op de markt gebrachte Xantia mocht bij ons in 2001 met pensioen en kon terugkijken op een vruchtbare carrière. Liefst 1,2 miljoen exemplaren werden aan de man gebracht en in Iran mocht de Xantia het zelfs nog tot 2010 uitzingen. Opvolger C5 kreeg niet alle handen op elkaar bij z'n debuut in 2001. Citroën kreeg kritiek een minder uitgesproken model op de markt te hebben gebracht.

Hoewel de C5 op een sedan leek was het in feite een hatchback, tenzij je uiteraard koos voor de onnoemelijk ruime Break. In 2004 ging het model terug naar de tekentafel en werd met een op de C4 van destijds lijkend front weer aan het daglicht voorgesteld. Een nieuwe grille met daarin de double chevron verwerkt, kloeke hoekige achterlichtunits en een achterzijde die enige centimeters verder naar achteren stak waar de bagageruimte natuurlijk van profiteerde. Aan de achterzijde van de Break werd nagenoeg niets ingrijpend veranderd.

Welke C5 vinden jullie de leukste? Het origineel uit 2001 of de gefacelifte versie uit 2004? Op moment van schrijven werkt de poll helaas niet, maar laat vooral in de reacties je voorkeur weten!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.