AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Exige slankt nóg verder af
17
Lotus heeft de Exige Cup 260 gewijzigd voor het modeljaar 2009. De toch al niet zware Exige Cup valt nog eens 38 kilo af, waarmee het leeggewicht nu op 890 kilogram komt.
Om deze gewichtsbesparing te realiseren hebben de ingenieurs van Lotus een aantal zaken aangepast. Allereerst zijn een aantal panelen op de auto vervangen door koolstofvezel varianten. Dit geldt onder andere voor de spoilers, de luchtinlaten aan de zijkant en het dak. Op dat nieuwe dak zit nu ook een luchthapper die over de hele lengte loopt. Het interieur is ontdaan van elementaire zaken als matten en zelfs de binnenspiegel is verwijderd. Ook onderhuids zijn er onderdelen lichter gemaakt met behulp van koolstof. Onder andere de inductiebuizen van de supercharger en het vliegwiel zijn van het lichte materiaal gemaakt. Om het af te maken zijn een setje ultralichte wielen onder de auto gezet, die het onafgeveerde gewicht ten goede komen. Aangezien het een homologatiemodel voor de openbare weg betreft, kunnen klanten nog wel een airco en geluidsisolatie laten inbouwen.
Motorisch bleef alles bij het oude. De Exige Cup beschikt dus nog steeds over de 1,8-liter Toyota motor met supercharger die 257 pk levert. Ook het koppel bleef met 236 Nm ongewijzigd. Wel schakelt de zesbak door het lichtere vliegwiel nog net wat sneller dan voorheen. Lotus voegde voor het modeljaar 2009 ook nog de launch control en traction control systemen toe die op de Lotus 2-Eleven debuteerden.
Motorisch bleef alles bij het oude. De Exige Cup beschikt dus nog steeds over de 1,8-liter Toyota motor met supercharger die 257 pk levert. Ook het koppel bleef met 236 Nm ongewijzigd. Wel schakelt de zesbak door het lichtere vliegwiel nog net wat sneller dan voorheen. Lotus voegde voor het modeljaar 2009 ook nog de launch control en traction control systemen toe die op de Lotus 2-Eleven debuteerden.