EuroNCAP crasht 14 auto's
De Volkswagen Touareg, BMW 1-serie, Audi A6, Citroëns C4 en C5, Ford Focus, Seat Altea, Renault Modus haalden de maximale score van 5 sterren. De BMW 5-serie, Skoda Octavia, Hyundai Getz en Mazda 2 scoorden er 4. Tot slot kwamen de Kia Picanto en Fiat Panda niet verder dan 3 sterren.
De Citroën C5 scoorde met 36 punten het beste op dit onderdeel. De C4 en de Focus haalden er 35. Opmerkelijk is dat de BMW 5-serie niet verder komt dan 29 punten. In de achterhoede deed de Fiat Panda het met 20 punten marginaal beter dan de Kia Picanto die 17 punten bij elkaar sprokkelde.
De veiligheid voor voetgangers heeft bij de EuroNCAP een steeds hogere prioriteit. Hier valt voor de autofabrikanten nog een hoop werk te verrichten. Maar liefst 9 auto's kwamen niet verder dan 1 ster; 3 auto's werden met 2 sterren beoordeeld. De Citroën C4 en de Seat Altea waren met 3 sterren de winnaars van dit onderdeel.
Bedroevende scores
Bij de puntenverdeling van het onderdeel voetgangersveiligheid scoorden de C4 en de Altea beide 22 punten. Daarna volgt de Skoda Octavia met 17 punten. Bedroevend zijn de scores van de BMW's die beide 2 punten scoorden op dit onderdeel. De Audi A6 deed het met 3 punten nauwelijks beter.
Het derde onderdeel van de crashtest is het meten van de veiligheid voor inzittende kinderen. Dat hebben de fabrikanten beter onder de knie. Van de 14 deelnemers scoren er 10 auto's 4 sterren, 3 auto's scoren 3 sterren en de Fiat Panda draagt op dit onderdeel de rode lantaarn met een score van 2 sterren.
Bij de puntentelling zijn de winnaars op dit onderdeel de Citroën C4 en de BMW 5-serie die beide 42 punten scoren. Eervolle vermeldingen zijn er voor de Ford Focus die er 40 heeft en de Seat Altea en Volkswagen Touareg die er 39 scoren. De Fiat Panda staat met 21 punten onderaan in de lijst. De Mazda2 heeft met een score van 25 punten hierbij evenmin een resultaat om over naar huis te schrijven.
C4 meeste punten
De Citroën C4 scoort tijdens deze serie botsproeven de meeste punten. EuroNCAP is tevreden: 'Tijdens de frontale crash vervormde de carrosserie minimaal en kon de bestuurdersdeur normaal worden geopend. Tijdens de zij-aanrijding werden de inzittenden voor- en achterin uitstekend beschermd.' Het rapport vervolgt: 'Voetgangers die door de C4 worden aangereden kunnen we goed vanaf komen omdat de voorbumper goed meebuigt. De motorkap, waarop het hoofd van een kind dat wordt geschept kan terechtkomen, is redelijk 'zacht' en voldoende bescherming.'
model | inzittenden | kinderen | voetgangers |
Audi A6 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |
BMW 1-serie | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() | ![]() |
BMW 5-serie | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |
Citroën C4 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() |
Citroën C5 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() | ![]() |
Fiat Panda | ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() | ![]() |
Ford Focus | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() |
Hyundai Getz | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |
Kia Picanto | ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |
Mazda 2 | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() |
Renault Modus | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |
Seat Altea | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() |
Skoda Octavia | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() |
Volkswagen Touareg | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |