EuroNCAP crasht 14 auto's

EuroNCAP - BMW 5-serie
EuroNCAP - Citroen C4EuroNCAP - Fiat PandaEuroNCAP - BMW 1-serieEuroNCAP - Seat AlteaEuroNCAP - Ford FocusEuroNCAP - Volkswagen TouaregEuroNCAP - Kia PicantoEuroNCAP - Hyundai GetzEuroNCAP - Skoda OctaviaEuroNCAP - Citroen C5EuroNCAP - Renault ModusEuroNCAP - Mazda 2EuroNCAP - Audi A6
Botsinstituut EuroNCAP heeft met 14 auto's crashtest uitgevoerd. De BMW's 1- en 5-serie, Ford Focus, Seat Altea, Audi A6, Volkswagen Touareg, Fiat Panda, Mazda 2, Skoda Octavia, Citroëns C4 en C5, Kia Picanto, Hyundai Getz gingen tegen de muur.

Botsinstituut EuroNCAP heeft met 14 auto's crashtests uitgevoerd. De BMW's 1- en 5-serie, Ford Focus, Seat Altea, Audi A6, Volkswagen Touareg, Fiat Panda, Mazda 2, Skoda Octavia, Citroëns C4 en C5, Kia Picanto en Hyundai Getz gingen tegen de muur.

De Volkswagen Touareg, BMW 1-serie, Audi A6, Citroëns C4 en C5, Ford Focus, Seat Altea, Renault Modus haalden de maximale score van 5 sterren. De BMW 5-serie, Skoda Octavia, Hyundai Getz en Mazda 2 scoorden er 4. Tot slot kwamen de Kia Picanto en Fiat Panda niet verder dan 3 sterren.

De Citroën C5 scoorde met 36 punten het beste op dit onderdeel. De C4 en de Focus haalden er 35. Opmerkelijk is dat de BMW 5-serie niet verder komt dan 29 punten. In de achterhoede deed de Fiat Panda het met 20 punten marginaal beter dan de Kia Picanto die 17 punten bij elkaar sprokkelde.

De veiligheid voor voetgangers heeft bij de EuroNCAP een steeds hogere prioriteit. Hier valt voor de autofabrikanten nog een hoop werk te verrichten. Maar liefst 9 auto's kwamen niet verder dan 1 ster; 3 auto's werden met 2 sterren beoordeeld. De Citroën C4 en de Seat Altea waren met 3 sterren de winnaars van dit onderdeel.

Bedroevende scores

Bij de puntenverdeling van het onderdeel voetgangersveiligheid scoorden de C4 en de Altea beide 22 punten. Daarna volgt de Skoda Octavia met 17 punten. Bedroevend zijn de scores van de BMW's die beide 2 punten scoorden op dit onderdeel. De Audi A6 deed het met 3 punten nauwelijks beter.

Het derde onderdeel van de crashtest is het meten van de veiligheid voor inzittende kinderen. Dat hebben de fabrikanten beter onder de knie. Van de 14 deelnemers scoren er 10 auto's 4 sterren, 3 auto's scoren 3 sterren en de Fiat Panda draagt op dit onderdeel de rode lantaarn met een score van 2 sterren.

Bij de puntentelling zijn de winnaars op dit onderdeel de Citroën C4 en de BMW 5-serie die beide 42 punten scoren. Eervolle vermeldingen zijn er voor de Ford Focus die er 40 heeft en de Seat Altea en Volkswagen Touareg die er 39 scoren. De Fiat Panda staat met 21 punten onderaan in de lijst. De Mazda2 heeft met een score van 25 punten hierbij evenmin een resultaat om over naar huis te schrijven.

C4 meeste punten

De Citroën C4 scoort tijdens deze serie botsproeven de meeste punten. EuroNCAP is tevreden: 'Tijdens de frontale crash vervormde de carrosserie minimaal en kon de bestuurdersdeur normaal worden geopend. Tijdens de zij-aanrijding werden de inzittenden voor- en achterin uitstekend beschermd.' Het rapport vervolgt: 'Voetgangers die door de C4 worden aangereden kunnen we goed vanaf komen omdat de voorbumper goed meebuigt. De motorkap, waarop het hoofd van een kind dat wordt geschept kan terechtkomen, is redelijk 'zacht' en voldoende bescherming.'

model
inzittenden
kinderen
voetgangers
Audi A6
BMW 1-serie
BMW 5-serie
Citroën C4
Citroën C5
Fiat Panda
Ford Focus
Hyundai Getz
Kia Picanto
Mazda 2
Renault Modus
Seat Altea
Skoda Octavia
Volkswagen Touareg

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.