EuroNCAP breidt testprogramma uit
Op dit moment test EuroNCAP diverse Europese automodellen die zijn voorzien van 'crash avoidance technologies'. Daarmee worden technologieën bedoeld die de inzittenden moeten behoeden voor een botsing. Denk daarbij aan systemen die waarschuwen voor een dreigende aanrijding (Forward Collision Warning) of zelf een noodstop kunnen maken (Autonomous Emergency Braking) bij lage en/of hogere snelheden.
Veel autofabrikanten bieden deze systemen, al dan niet tegen meerprijs, aan op hun modellen en de verwachting is dat ze in de toekomst gemeengoed gaan worden. EuroNCAP heeft daarom een protocol ontwikkeld om de testresultaten om te kunnen zetten in een sterrenscore, net zoals het dat doet bij de bestaande crashtests. Die zijn nu onderverdeeld in vier categorieën: inzittendenbescherming, bescherming voor kinderen, voetgangersveiligheid en assistentiesystemen (zoals ABS en ESP).
Topscores voor Mercedes en Volvo
De Amerikaanse equivalent van EuroNCAP, de Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) heeft het protocol voor 'crash avoidance technologies' overgenomen van EuroNCAP. Zij testen de systemen bij een snelheid van 12 mph (19 km/h) en 25 mph (40 km/h).
Niet minder dan 74 auto's waren aan de beurt, waarbij de Cadillac ATS en SRX, Mercedes C-klasse, Subaru Legacy en Outback en Volvo S60 en XC60 de beste resultaten ('superior') boekten. Daarna volgden in de categorie 'advanced' onder andere de Audi A4 en Q5, Jeep Grand Cherokee en Mazda 6. Minder goed uit de bus (beoordeling 'basic') kwamen de BMW 3-serie en X3 en Toyota Prius Wagon.
In onderstaande video wordt de testprocedure van het IIHS uitgelegd.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen