AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Eterniti lanceert zichzelf met de Hemera

Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Eterniti Hemera
Nieuwe merken zijn altijd welkom, zelfs als het nichefabrikanten zijn. Vandaag vieren we de geboorte van het merk Eterniti Motors, en vanaf begin volgend jaar verschijnt hun eerste model, de Hemera op de weg. Maar waar kennen we die toch van?

Na maanden speculatie belandde vorige week de eerste concrete informatie over Eterniti en hun Hemera op het web. Het ziet er naar uit dat Eterniti's eerste een opgeleukte Cayenne is, maar volgens de Engelsen betreft het de eerste Super-SUV ter wereld.
Toegegeven, een opgeleukte Cayenne is wat kort door de bocht, maar de Hemera staat op het grote SUV-platform van de Volkswagen Group, volgens Eterniti het beste ter wereld. Officieel betreft het hier nog een prototype, maar de auto die Eterniti op de IAA toont zal voor 99% gelijk zijn aan de productieversie. De carrosserie is volledig vervaardigd uit koolstofvezel en de koplampen zijn voorzien van LED-technologie. Binnenin heeft de Hemera een interieur dat 'bijna 100% uniek' is en later dit jaar onthuld zal worden. Het moet in ieder geval ongekend luxe zijn, zaken als elektrisch verstelbare achterzetels en iPads met draadloos toetsenbord moeten zorgen voor een interieur op limousineniveau.
De aandrijving van de Hemera wordt verzorgd door een 4,8-liter twinturbo V8 die meer dan 620 pk levert en een topsnelheid van 'meer dan 290 kilometer per uur' mogelijk maakt. Over de rest van de prestaties houdt Eterniti de lippen vooralsnog op elkaar. Ook de prijs is nog niet bekend, maar de geschatte verkoopprijs ligt rond de 150.000 Pond.

Nichemerk
Met de Hemera gaat Eterniti volgend jaar van start als nichemerk. Volgens de Engelsen is hun Hemera de eerste Super-SUV ter wereld, maar is deze niche momenteel wel belangrijk, aangezien onder andere Bentley en Aston Martin een dergelijk model willen ontwikkelen. Ook in Italië zijn de druk bezig, mogelijk zien we al op de IAA een prototype van een Maserati-SUV.
Als het allemaal een beetje wil vlotten moet er op de korte termijn een tweede afgeleide van de Hemera komen. Daarna zijn er plannen voor een tweede SUV en een high-performance car. Als die laatste succesvol blijkt, vormt die mogelijk de basis voor een raceprogramma.

Lezersreacties (10)

Reageren