Elektrische Porsche Macan: beresterk en met lange adem

Tienduizenden euro's goedkoper dan goedkoopste benzine-Macan

Porsche Macan
Porsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche MacanPorsche Macan

De Taycan is niet langer de enige elektrische Porsche. Dit is de splinternieuwe Porsche Macan. Die is altijd elektrisch, brengt voorlopig tot 639 pk op de been en heeft een elektrisch bereik van tot wel 619 kilometer. De nieuwe elektrische Porsche Macan komt nog dit jaar naar Nederland.

Highlights Porsche Macan

  • Macan nu volledig elektrisch
  • Als Macan 4 én als Macan Turbo
  • Tot 639 pk sterk en tot 613 kilometer bereik
  • Nog dit jaar in Nederland
  • Vanaf minder dan 90 mille

Na tien jaar komt Porsche met een compleet nieuwe generatie van de Macan. Die breekt op een heel belangrijk vlak met het model dat je sinds 2014 kent. In tegenstelling tot de uitgaande generatie van de Porsche Macan is de nieuwe namelijk puur elektrisch. Als het aan Porsche had gelegen, had de Macan die spoedig van de markt verdwijnt overigens helemaal niet vervangen hoeven worden. Aanvankelijk zou die Macan-met-verbrandingsmotoren namelijk nog enkele jaren zij aan zij met het nieuwe elektrische model geleverd worden. Geef Porsche eens ongelijk. Ondanks dat de Macan al tien jaar oud is en al meerdere kerel is gefacelift, verkocht Porsche er vorig jaar wereldwijd nog 87.355 exemplaren van. Daarmee is het na de Cayenne nog altijd met afstand de populairste auto van het merk. Helaas voor Porsche mag de uitgaande Macan omwille van nieuwe eisen die de Europese Unie vanaf medio dit jaar op het gebied van cybersecurity stelt, straks niet meer verkocht worden. De nieuwe elektrische Porsche Macan heeft grote schoenen om te vullen.

De uitgaande Macan moet helaas voor Porsche het veld ruimen.

Zelfde opzet, toch totaal nieuw

De nieuwe Porsche Macan is altijd een EV een verschilt daarmee dus enorm van zijn voorganger. Toch blijft een groot deel van de opzet onveranderd. Waar de eerste generatie een technisch zustermodel was van de (vorige) Audi Q5 en met die auto zijn MLB-platform deelde, heeft ook de nieuwe elektrische Porsche Macan een zustermodel van Audi. Die staat namelijk op het door Porsche en Audi samen ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE), een modulaire basis die Audi straks onder de Q6 e-tron toepast en die ook onder de A6 e-tron komt te zitten.

Ook wat formaat betreft verandert er een boel. De elektrische Macan is met zijn lengte van 4,78 meter 10 centimeter langer dan het model dat hij vervangt. Daarbij is hij zo'n twee centimeter breder (1,94 meter) terwijl de hoogte met - hou je vast - 2 mm is afgenomen. De elektrische Porsche Macan oogt daardoor vooral minder gedrongen dan zijn voorganger.

Achterin de Macan kun je 540 liter aan spullen kwijt, een riante 40 liter meer dan in het uitgaande model. Gooi je de achterbank plat, dan kun je tot 1.348 liter aan spullen meenemen. Puur achterin welteverstaan, want de elektrische Macan heeft ook een bagageruimte onder de voorklep. Die zogenoemde frunk biedt 84 liter aan opbergruimte. Ruim voldoende dus voor in ieder geval je laadkabel.

De nieuwe elektrische Porsche Macan.

Macan 4: 408 pk en 613 kilometer bereik

De Macan-met-verbrandingsmotoren heeft gedurende zijn tienjarig bestaan heel wat motorversies gekend en is er zelfs nu nog (even) in vier smaken. De elektrische Porsche Macan krijgt ongetwijfeld ook een bonte selectie motorversies, maar voorlopig introduceert Porsche er twee. Die heten niet Macan T, S of GTS zoals de huidige Macan-smaken, maar Macan 4 en Macan Turbo.

De Porsche Macan 4 heeft - met overboost - de beschikking over 408 pk en 650 Nm. Daarmee dendert de Porsche in 5,2 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid is - het is tenslotte een EV - met 220 km/h minder indrukwekkend.

In de bodem van de Porsche Macan 4 zit een 100 kWh accu, een pakket waarvan 95 kWh daadwerkelijk bruikbaar is. Het levert de Macan 4 een elektrisch bereik op van tot wel 613 kilometer. Dankzij de 800v-architectuur kan elke Porsche Macan - afhankelijk van het laadstation uiteraard - met tot 270 kW laden. Dat laadvermogen noteert de auto dus bij 800v-laders achter zijn naam. Bij 400v-laadstations kan met tot 135 kW geladen worden. De Macan knipt zijn accupakket daarbij virtueel op in twee delen die elk met 135 kW volgejaagd worden met stroom.

Macan Turbo: 639 pk en 591 kilometer bereik

Porsche durft net als bij de elektrische Taycan de Turbo-aanduiding ook op de Macan te plakken. De Porsche Macan Turbo schopt het tot maar liefst 639 pk en 1.130 Nm. Zo sterk is de Macan niet eerder geweest. In een bijna kolderieke 3,3 tellen ramt de Macan Turbo vanuit stilstand naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid: 260 km/h.

De Macan Turbo heeft hetzelfde accupakket als de Macan 4, al wringt hij er iets minder kilometers uit. Met een elektrisch bereik van 591 kilometer heb je echter weinig te klagen. Het snellaadvermogen van de Macan Turbo is gelijk aan dat van de Macan 4. De elektrische Macan mag overigens tot 2.000 kilo trekken.

De Porsche Macan 4 (links) en de dikker ogende én sterkere Macan Turbo (rechts).

Design

Porsche heeft de uitgaande Macan gedurende diens levensloop uiterlijk vrij actueel weten te houden door het model meermaals te faceliften. Met name in 2019 ging de auto grondig onder het mes. De nieuwe Macan oogt anders, maar brengt - mede door zijn optische familieband met de Cayenne en Taycan - geen schokgolf teweeg.

De elektrische Porsche Macan krijgt hoog in het front geknepen, Taycan-achtige lichtunits die worden opgevuld met vier ledmodules. De daadwerkelijke koplampen bevinden zich een verdieping lager in de neus. Ze zijn ondergebracht in elementen die enigszins op koelopeningen moeten lijken. De elektrische Macan krijgt een vrij sterk aflopende daklijn en ook de achterruit ligt veel vlakker dan die van de Macan die hij vervangt. Het geheel eindigt in een bilpartij met daarin een over de gehele breedte lopende ledbalk. De modelnaam Macan – en dus niet 'Macan EV' – staat in vrij subtiel formaat uitgeschreven op de achterklep. Bij de Porsche Macan lees je hier echter enkel 'Turbo'.

Dat is niet het enige element waarmee de Porsche Macan Turbo zich van zijn milder gemotoriseerde alternatief onderscheidt. Zo heeft de Macan Turbo iets afwijkend bumperwerk, compleet met sleuven onder de achterlichten. Merknaam Porsche staat bij elke motorversie onder de over de gehele breedte van de bips lopende ledstrip uitgeschreven.

De elektrische Porsche Macan heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25, onder meer dankzij de nodige actieve aerodynamica. De elektrische SUV heeft - al dan niet standaard - een adaptieve achterspoiler, actieve kleppen in het front en, zo schrijft Porsche, flexibele koelkleppen aan de onderkant van de auto.

Porsche Macan: ook vanbinnen duidelijke familiebanden met de Cayenne, Taycan en Panamera.

Interieur

Het feit dat het accupakket in de bodem zit betekent niet dat je in de elektrische Macan hoger zit dan in het model dat hij uit de showrooms drukt. Integendeel. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en 't gekozen meubilair zit je in de nieuwe Porsche Macan tot 2,8 centimeter lager. Ook de achterpassagiers zitten lager (-1,5 cm) én moeten meer beenruimte hebben.

Porsches elektrische Benjamin heeft een binnenste dat niet geheel verrassend de stijl volgt van de cockpits van de Panamera, Cayenne en Taycan. Achter het stuurwiel zit een 12,6-inch groot digitaal instrumentarium en centraal in het dashboard is een bijna 11 inch groot infotainmentscherm gedrukt. Tegen bijbetaling krijg je een derde display. Dat zit voor de koker van de bijrijder en heeft dezelfde diagonaal als het infotainmentscherm. De bestuurder kan voor de veiligheid niet meegenieten met de videobeelden die op dat scherm worden getoverd. Ook interessant: de de elektrische Macan is de eerste Porsche die leverbaar wordt met een head-up display dat gebruik maakt van augmented reality. Meer interieurweetjes? Hebben we. Zo krijgt de elektrische Porsche Macan een uit 56 ledjes bestaande lichtstrip die voor een lekkere ambiance moet zorgen.

Prijzen Porsche Macan

De 408 pk sterke Porsche Macan 4 is er vanaf €88.900. Voor de sterkere en snellere Macan Turbo tik je €121.000 af. In absolute zin een sloot geld, maar als je de uitgaande Macan ernaast zet valt het alleszins mee. De uitgaande Macan is er namelijk vanaf €125.700. Voor dat geld krijg je de 'gewone' Macan met 265 pk sterke 2.0 viercilinder turbomotor. Daar zit de aanzienlijk sterkere elektrische Porsche Macan 4 dus bijna €37.000 onder. Zelfs de elektrische Macan Turbo is €4.700 minder duur dan de instap-Macan-met-benzinemotor. Tel uit je winst.

Porsche Macan en Nederland

De splinternieuwe elektrische Porsche Macan komt in de tweede helft van dit jaar naar ons land. Sinds de introductie van de vorige Macan zijn er in Nederland ruim 2.700 exemplaren van verkocht. Dat zijn er bijna net zoveel als van de Panamera, al heeft de Panamera heel wat jaartjes langer gehad om tot zijn zo'n 2.770 in ons land verkochte exemplaren te komen. Wereldwijd heeft Porsche overigens al dik 800.000 Macans verkocht. Niet zo gek dus dat het merk flink uitpakt met het nu volledig elektrische volgende hoofdstuk in het Macan-boek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (174)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.