Elektrische Porsche Cayman zet tanden in Nürburgring-Nordschleife
Zwaar sterk
Ook de Porsche 718 Cayman ontkomt niet aan elektrokracht. De kleine broer van de Porsche 911 staat op het punt om tot op het kleinste moertje te worden vernieuwd. Daar hoort ook de introductie van een voor het model nieuw type aandrijflijn bij. Jazeker, er komt een elektrische Porsche Cayman.
Het leveringsgamma van de Porsche 718-reeks is uiterst beperkt. Dat heeft alles te maken met de leeftijd van het uit de 718 Boxster en 718 Cayman bestaande duo. Gezien de leeftijd van de inmiddels negen jaar oude 718 Cayman en 718 Boxster loonde het schijnbaar de moeite niet meer om de auto's klaar te maken voor nieuwe reglementen op het gebied van cybersecurity die vorig jaar van kracht werden in de Europese Unie. De knalharde topmodellen van de 718's – de 718 Spyder RS en de 718 Cayman GT4 RS – mochten blijven, maar ook aan de productie van dat tweetal komt spoedig een eind. Zonder opvolger blijven de 718's niet, maar de nieuwe modellen gooien het op een essentieel vlak over een heel andere boeg.
Porsche heeft voor zowel de 718 Boxster als de dichte 718 Cayman een elektrische opvolger klaarstaan. Die krijgen geen verbrandingsmotoren, maar volledig elektrische aandrijflijnen. Dat komt natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Porsche heeft al de elektrische Taycan op het menu staan en de Macan is tegenwoordig ook een EV. Met de Mission R en 718 Cayman GT4 e-Performance speelde Porsche al eens met het idee van elektrische versies van zijn 'instap-sportievelingen' en die gaan er dus echt komen. Op een nieuwe set spionagefoto's is de 718 Cayman op de Nürburgring-Nordschleife in actie te zien terwijl hij aan het betere gooi- en smijtwerk wordt onderworpen. Het kenteken van de 718 Cayman is daarbij een interessante: de lettercombinatie EV komt er namelijk in voor.
De nieuwe 718 Cayman en 718 Boxster staan waarschijnlijk op een versie van de PPE-basis die Porsche al onder de Macan toepast. We durven al te zeggen dat de elektrische Cayman heel wat kilootjes zwaarder zal zijn dan het huidige model met verbrandingsmotor. Die extra's kilo's worden straks natuurlijk ten dele gecompenseerd door het hogere vermogen en het direct beschikbare koppel. Mogelijk plaatst Porsche (een deel van) de accu op de plek waar het bij de huidige 718's de verbrandingsmotor heeft liggen. Achter de voorstoelen dus. Dat zou het stuurkarakter van de elektrische 718's ten goede moeten komen.