Elektrisch de zomer in: dit kost de Maserati GranCabrio Folgore!
Uniek pakket
Elektrisch rijden in een volbloed Maserati met het dak open. Dat is zonder twijfel een unieke ervaring, en nu weten we wat het kost om de toegang tot die ervaring op je oprit te parkeren.
Wat je ook van elektrificatie vindt, het is leuk om te zien dat het nieuws op dit vlak vaak uit onverwachte hoek komt. Neem Maserati, dat met het Folgore-gamma vol op het EV-orgel gaat en daar niet alleen de voor de hand liggende SUV’s, maar ook meteen sportauto’s bij betrekt. De prachtige (subjectief, maar ontken het maar) Maserati GranTurismo was er vrijwel meteen als elektrische Folgore en zelfs de open Maserati GranCabrio is er gewoon als EV. Daarmee ontstaat er een vooralsnog uniek apparaat: een open top-GT met een achterbank, Italiaanse lijnen en een volledig elektrische aandrijflijn.
Dat unieke pakketje is in Nederland aanzienlijk goedkoper dan een GranCabrio op benzine. Dat dat vooral komt omdat het benzinemodel er hier heel flink van langs krijgt van de belastingdienst, negeren we dan maar even. De elektrische Maserati GranCabrio Folgore kost in Nederland minimaal €208.250, tegen €292.166 voor de benzinegestookte GranCabrio Trofeo. Bovendien krijg je bij de EV flink meer vermogen, 761 in plaats van 550 pk. Ondanks het hogere gewicht is de EV daarmee duidelijk sneller dan de conventionele V6. Het sprintje van 0 naar 100 is al na 2,8 seconden achter de rug, de benzineversie doet er 3,6 tellen over.
De dichte GranTurismo Folgore kost €198.350, dus voor het cabriogenoegen ben je in dit geval €9.900 extra kwijt. Ook bij de coupé is de EV de goedkoopste variant, al is het prijsverschil hier minder groot. Dat komt doordat de GranTurismo er ook als Modena is, met een minder krachtige V6 dan in de Trofeo. Bij de GranCabrio schittert die variant vooralsnog door afwezigheid.