AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Eerste indrukken Jaguar X-type

  • Autonieuws
8 mei 2001 om 09:14
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe X-type moet qua dynamiek een nieuwe groep klanten aanspreken. Tijdens de introductie in Frankrijk deden we onze eerste ervaringen op.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe, kleine Jaguar had het merk een belangrijke opdracht: de auto zou er één moeten worden die juist qua dynamiek een nieuwe groep klanten moet aanspreken. Die uiteraard qua uitstraling en gevoel een echte Jaguar moest zijn en geen opgeleukte Ford. Tijdens de introductie in Frankrijk deden we onze eerste ervaringen op.

Door Henny Hemmes

't Is natuurlijk geen gemakkelijke opgave voor een autofabrikant om een nieuwe, kleinere auto te bouwen dan je ooit hebt gemaakt, die bovendien een nieuwe, grotere groep klanten moet aanspreken dan je ooit hebt bediend. Maar dat is precies wat Jaguar zich ten doel had gesteld bij de ontwikkeling van de baby Jag. De X-Type moet in de toekomst immers Jaguar's productie van 100.000 tot 200.000 exemplaren per jaar opschroeven.
Het merendeel van de X-Type kopers zal behoren tot een nieuwe groep klanten die misschien ooit wel eens naar een Jaguar hebben gekeken, maar waarvan de prijs te hoog gegrepen was, of die niet bij hun levensstijl paste. Met andere woorden: de X-Type is bedoeld voor kopers van de topversies van de Audi A4, BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse. Maar deze kopers verwachten natuurlijk geen mooi uitgedoste voorwielaangedreven Ford Mondeo, waarvan de bodemplaat is gebruikt voor de X-Type.
De eerste generatie van de Mondeo was de Europese versie van Ford's zogenaamde 'wereldauto', die in Amerika als Contour op de markt is gekomen. Van de tweede generatie Mondeo, die afgelopen herfst werd geïntroduceerd komt geen versie voor Amerika. Moet de nieuwe Jaguar die plaats gaan innemen? Financieel gezien zou dat geen onlogische stap zijn, want alle Jaguars zijn 'wereldauto's' die voldoen aan de eisen van alle exportlanden. Maar dan is het voor Jaguar wel zaak zijn nieuwe model, aanvankelijk aangeduid met codenaam X400, genoeg te distanciëren van de Mondeo.
In het segment van de kleinere luxe auto's is de snelste groeier van de duurdere klasse (sinds 1995 bijna verdubbeld) moest Jaguar dus de lat wel hoog leggen. 't Is dus geen wonder dat de BMW 3-serie het grote voorbeeld is.
Om aan de verwachtingen te voldoen die men zal stellen aan de prestaties, gebruikt Jaguar twee V6-motoren, een 2,5-liter met 194 pk en een maximum koppel van 244 Nm bij 3000 tpm en een 3-liter V6 met 231 pk en 284 Nm, eveneens bij 3000 tpm. Beide varianten zijn afgeleid van de krachtbron in de S-type. Voor een sportief weggedrag heeft Jaguar een vierwielaandrijving ontwikkeld, Jaguar Traction-4, waarmee alle versies van de X-Type standaard worden uitgerust.

Op de weg

Tijdens onze eerste testrit met de X-Type in de buurt van Dijon in Frankrijk konden we al snel een mening vormen en om maar met de deur in huis te vallen: we zijn behoorlijk onder de indruk. De toepassing van 4WD mag dan ongebruikelijk zijn, maar het is wel een slimme zet.
De gewichtsverdeling is 60/40 vóór/achter, maar het koppel wordt 40/60 vóór/achter verdeeld. De Jaguar technici zeggen dat dit de beste balans oplevert voor de veiligheid en voor een dynamische rij-eigenschappen. De auto verliest geen tractie, zelfs niet op het natte asfalt van het kronkelende parcours door het heuvelachtige gebied, waar je bijna niet merkt dat je ver en ver boven de snelheidslimiet rijdt. De snelheidsafhankelijke besturing reageert zeer gewillig en geeft betrouwbare informatie.
Er is een basis X-Type, die precies doet wat je van de nieuwe Jaguar verwacht: hij geeft een goeie mix tussen comfort en een betrouwbaar weggedrag. Maar voor een sportiever geviel is er een Sport pakket met grote Brembo-remmen en 17-inch wielen. Hoewel de basis 2.5 een fijne auto is, zouden wij persoonlijk kiezen voor de stijvere sportvering.
Beide motoren zijn beschikbaar met de Ford MTX75 vijfversnellingsbak, of een nieuwe vijftraps automatische transmissie met een normale en een sportstand. De minder krachtige 2.5 is beter af met de vijfbak, terwijl de 3-liter zeer goed uit de voeten kan met de electronisch geregelde automaat, die nauwelijks merkbaar schakelt en waarmee de sprint slechts een halve seconde langzamer wordt afgelegd. En zeg nou zelf: wie racet er bij elk stoplicht dat op groen sprint nu volgas weg? De acceleratietijden van 0-00 km/h van de 3-liter automaat, vergeleken met die van de 5-bak zijn respectievelijk 7,5 en 7,0 s. Die van de 2.5 zijn respectievelijk 8,9 en 8,0 s. De topsnelheden liggen tussen de 220 en de 235 km/h.

Binnenin

Het interieur van onze grijze testauto is ruim en ziet er met zijn rood/zwarte leren bekleding, gecombineerd met grijs gelakt hout aangenaam uit. De stoelen in de sport-versie verschaffen voldoende zijdelingse steun en zijn op vele manieren instelbaar. En natuurlijk is de X-Type uitgerust met allerlei accessoires voor comfort en veiligheid, zoals voor- en zij-airbags en raamairbags die de inzittenden vóór- en achterin beschermen. Moderne accessoires als spraakgestuurd navigatiesysteem/airco/audio en een trip computer met een boodschappenfunctie en een TV tuner (in combinatie met het navigatiesysteem) zijn als optie beschikbaar, net als een regensensor, verwarmde voorruit en stoelverwarming.
Vanaf 31 mei staat de nieuwe X-Type bij de Nederlandse dealers. Jaguar hoopt dit jaar nog 420 X-Types te verkopen, terwijl dat aantal in 2002 op ongeveer 1000 exemplaren zal moeten uitkomen.

Prijzen Jaguar X-Type
2.5 V6 f 88.000
2.5 V6 Sport f 97.400
2.5 V6 Executive f 99.900
3.0 V6 Sport f 106.600
3.0 V6 Executive f 109.400

Een uitgebreide rij-impressie staat deze week in AutoWeek nr. 20.

  • Houd me op de hoogte over de Jaguar X-type
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Jaguar Jaguar X-type

Uitgelicht aanbod

    Estate 3.0 V6 Executive

    Jaguar X-type Estate 3.0 V6 Executive

    • 2005
    • 136.242 km

    € 8.950

    3.0 V6 Sport AWD AWD

    Jaguar X-type 3.0 V6 Sport AWD AWD

    • 2002
    • 147.631 km

    € 3.450

    2.0 V6 Executive

    Jaguar X-type 2.0 V6 Executive

    • 2004
    • 264.805 km

    € 2.199

Meer Jaguar X-type occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar X-type specificaties
  • Jaguar X-type occasions
  • Jaguar X-type video's
Advies en informatie
  • Jaguar X-type tests
  • Jaguar X-type gebruikersreviews
  • Jaguar X-type index
PREMIUM
Citroën C5 - Jaguar X-Type

Citroën C5 - Jaguar X-Type

Ooit was er een tijd dat een zescilindermotor in een auto uit het d-segment de gewoonste zaak...

Lees meer
Occasion dubbeltest Ford Mondeo - Jaguar X-Type

Occasion dubbeltest Ford Mondeo - Jaguar X-Type

68

Toen de Jaguar X-Type nog nieuw was, kon hij niet verhullen dat hij eigenlijk maar een Mondeo...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2001)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2001)

    1
    • 19 juli 2020
  • Review
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Sport (2002)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Sport (2002)

    1
    • 17 november 2019
  • PREMIUM
    Citroën C5 - Jaguar X-Type

    Citroën C5 - Jaguar X-Type

    • 24 april 2017
  • Review
    Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus (2003)

    Jaguar X-Type 2.0 V6 Business Edition Plus...

    2
    • 27 maart 2017
  • Review
    Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)

    4
    • 12 januari 2017
  • Review
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    1
    • 6 januari 2017
  • Review
    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    Jaguar X-Type 2.5 V6 Executive (2004)

    10
    • 29 november 2015
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Jaguar I-Pace als Black

    Elektrische Jaguar I-Pace als Black

    36
    • 20 april 2021
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW...

    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Jaguar F-type R-Dynamic Black: actie met een zwart randje

    Jaguar F-type R-Dynamic Black: actie met...

    19
    • 12 april 2021
  • Test: Jaguar XF Sportbrake

    Test: Jaguar XF Sportbrake

    52
    • 11 april 2021
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF P300 R-Dynamic SE

    Test: Jaguar XF P300 R-Dynamic SE

    • 6 april 2021
  • Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

    Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

    • 26 maart 2021
  • Autonieuws
    Jaguar E-type Reimagined van Helm Motorcars

    Jaguar E-type Reimagined van Helm Motorcars

    14
    • 23 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep