Een Nio ET5 Touring heb je voor 52 mille, maar dan ontbreekt er iets - Back to Basics
10.000 in vijf jaar, of 12.000 in één klap
Nio is ‘premium’, zegt het merk zelf. Daar hoort een prijskaartje bij dat zelfvertrouwen uitstraalt, of zijn die prijzen wat té zelfverzekerd?
Nio ET5 Touring AWD 75 kWh - €63.900
Wie weleens over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam rijdt, heeft vast en zeker het pand van Nio gezien. Naast de hoofdvestiging van het meer dan gevestigde Kia en het al even zelfverzekerde Xpeng heeft Nio hier een enorme ‘Hub’, waar het merk auto’s presenteert en aflevert. Hoewel, met die afleveringen hebben ze het daar nog niet heel druk. Dit jaar zijn er tot nu toe volgens onze gegevens 81 Nio’s op Nederlands kenteken gegaan. Dat het merk daarmee beter scoort dan Alfa Romeo, levert bij de Italianen vermoedelijk meer emotionele reacties op dan bij de Chinezen.
Aan de producten kan het bijna niet liggen, want Nio’s hebben genoeg onderscheidend vermogen. Ze kunnen gebruikmaken van de vooralsnog unieke mogelijkheid om accu’s te wisselen bij wisselstations, zijn omgeven door een modern digitaal ecosysteem, rijden goed en zien er gelikt uit, zowel vanbinnen als vanbuiten. Met de ET5 Touring heeft Nio bovendien één van de weinige elektrische stationwagons in huis, en vooralsnog de enige in de prijsklasse tussen mainstream (MG, Peugeot, Opel) en ‘knetterduur’ (Porsche en BMW). Zo’n Nio ET5 Touring heeft een vanafprijs van €51.900 en dat is lang niet gek voor een auto met een luxueuze uitstraling en standaard 490 pk, afkomstig uit twee elektromotoren die hem ook nog van vierwielaandrijving voorzien. De standaard-accu is met 75 kWh wel flink kleiner dan de optionele 100-kWh variant, maar met een rijbereik van 445 kilometer hoeft de Nio zich niet te schamen.
Batterij-abonnement
Maar je raadt het al: hiermee zijn we er nog niet. Om dat wisselen van accu’s mogelijk te maken, is de accu in beginsel niet opgenomen in de aanschafprijs. In plaats daarvan wordt de batterij gehuurd in wat Nio een ‘BaaS subscription’ noemt, van ‘Battery as a Service’. Dat heeft als voordeel dat je je zelf geen zorgen hoeft te maken over accudegradatie en je batterij naar believen kunt omwisselen voor een andere, in de toekomst zelfs ook voor die grotere variant. Het nadeel moge echter ook duidelijk zijn: de kosten. Met BaaS betaal je €169 per maand voor de 75-kWh accu, of €289 voor de grotere. Het goede nieuws: hoeveel je rijdt, maakt daarbij niet uit.
Het voordeel van het kunnen swappen, plus het uitsmeren van de extra kosten maakt de BaaS-oplossing voor veruit de meeste Nio-rijders de meest aantrekkelijke. Toch moet je hier wel goed over nadenken, want over een periode van 5 jaar leg je in totaal zomaar even €10.140 neer voor een accu die uiteindelijk toch niet van jou is. Het kopen van de complete auto kan ook, maar behalve de swapmogelijkheid verlies je daarmee (bij 75 kWh) in één klap €12.000. Voor dit artikel doen we dat toch, want bij andere auto’s zit de complete aandrijflijn immers ook in de vanafprijs. Die vanafprijs komt in het geval van de Nio ET5 Touring inclusief accu daarmee op €63.900, en daarmee is dit ineens een vrij prijzig apparaat. Je hebt voor dit geld bijvoorbeeld ook een BMW i4 eDrive40 (tot 590 kilometer WLTP), maar dat is dan wel een kale. Hoe zit dat bij Nio?
Veel kleuren
Nou, voor die 64 mille ziet zo’n ET5 er in ieder geval compleet uit. Nio biedt een opvallend groot aantal kleuren voor in- en exterieur, en voor de meesten daarvan geldt geen meerprijs. Het standaard in de configurator getoonde lichtblauw, in combinatie met kunstleer in de lichte kleur ‘Sand’, is wat ons betreft een erg smaakvolle combinatie. Opmerkelijk is wel dat de configurator niet alle opties toont die op de prijslijst staan. Zo treffen we bij het samenstellen alleen de ‘Splendor’-wielen aan en niet de gladdere ‘Black Zephyr’-exemplaren die zonder meerprijs eveneens tot de opties behoren. Aan de buitenzijde missen we onder meer het opvallende zachtgeel en knaloranje in de configurator, maar navraag leert dat die kleuren wel degelijk bestelbaar zijn. Zonder bijbetalen bestaat de keuze uit zwart, grijs, wit en lichtblauw. Het interieur is er voor €63.900 in zwart, beige of grijs.
Zoals we dat gewend zijn van nieuwe merken, is de standaarduitrusting van de Nio ET5 Touring dik in orde. Kunstleer, 19-inch lichtmetaal, een vast glazen panoramadak, een elektrische achterklep, sfeerverlichting met 256 (!) kleuren, elektrische stuur- en stoelverstelling, stoelverwarming, de complete ‘autopilot’-hulp en een 1.000 Watt-audiosysteem horen er bijvoorbeeld gewoon bij. In de categorie ‘vulgaire luxe’ treffen we zelfs portieren met soft close-sluiting aan, een unicum.
En toch ... zijn er nog best wat manieren om de prijs van zo’n ET5 verder op te drijven. Zo biedt Nio een Comfortpakket aan, dat voor € 1.500 voorziet in onder meer 14- in plaats van 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen, stoelventilatie, stuurwielverwarming en stoelmassage. Het ‘robothoofdje’ van Nomi is eveneens optioneel en kost €600, terwijl een in het glas geïntegreerde verduisteringsoptie voor het panoramische dak maar liefst €1.500 kost. Trekhaken zijn bij Nio ook niet meer gratis en kosten in dit geval €1.200. Er is kortom nog best wat te kiezen als je een Nio wilt bestellen, en het aantal variaties binnen één model is veel hoger dan bij bijvoorbeeld Tesla. Evengoed: echt behelpen is het beslist niet in zo’n basis-Nio.
Signalement
Merk | Nio |
---|---|
Model | ET5 Touring 75kWh |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 62.471 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 360 kW / 490 pk |
Maximaal koppel | 700 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 75 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.790 mm / 1.960 mm / 1.499 mm |
Wielbasis | 2.888 mm |
Massa leeg | 2.140 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,2 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 435 km |