Een gebruikte Volkswagen T-Roc voor €14.000 of toch liever een Honda HR-V of Jeep Renegade?

Maximaal 15k uitgeven

Volkswagen T-Roc occasion

Als compacte cross-over zit de populaire Volkswagen T-Roc tussen B-segmenter T-Cross en C-segmenter Tiguan in. Zoek je vergelijkingsmateriaal, dan dringen de familieleden Hyundai Kona en Kia Niro zich op, aangezien ook zij zich tussen de kleinere Bayon respectievelijk Stonic en grotere Tucson respectievelijk Sportage bevinden. Maar omdat we al eerder aan dit duo aandacht besteedden, zoeken we het elders.

Omdat T-Roc enerzijds best stoer klinkt, portretteren we daarom een vergelijkbare occasion van écht stoere afkomst en een wat onbekender model met minder pretenties. Ons budget van deze week is €15.000. 

Volkswagen T-Roc occasion

Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk Style - 2018 - 135.341 kilometer - €13.950

In korte tijd is de T-Roc uitgegroeid tot een van de succesnummers van Volkswagen. Een hoge zit, met zijn afmetingen een handig tussenmaatje en verder spreekt het cross-over-concept velen aan. Goedkoop zijn ze niet - als occasion evenmin. Voor ons richtbedrag komen we wat betreft motorisering vooral de instappers tegen die óf ervaren kilometerstanden kennen óf geïmporteerd zijn. Tot die laatste categorie behoort deze Volkswagen T-Roc die nog geen Nederlandse eigenaar heeft gehad. De vraagprijs ligt een stukje onder ons budget, maar met afleverkosten en garantie erbij tik je toch de 15 mille aan. Voor dat bedrag krijg je met de GKX-02-J een vrij eenvoudige uitvoering (Style) en dito motorisering (een geblazen driecilinder).

Volkswagen T-Roc occasion

Ook de aanblik - veel zwart vanbuiten en vanbinnen, hier en daar onderbroken door aluminiumaccenten - is nuchter en doet de kleine 1.0-motor recht. Het dashboard is rechttoe rechtaan, ergonomisch verantwoord, maar uit vrij harde materialen opgebouwd. Voorin heb je niets te klagen, achterin is de ruimte redelijk en met 445 liter is de kofferruimte behoorlijk genereus. Op de weg gedraagt de T-Roc zich voorspelbaar: niet te dynamisch, niet te soft, maar de gulden middenweg. De besturing is licht en wat gevoelloos, maar niet vaag, terwijl het onderstel vertrouwenwekkend stevig is. Snel bochtenwerk is echter niet zijn ding, mede door het ontbreken van een stabilisatorstang achter. Zoals gezegd, behoort de Style tot de eenvoudiger varianten, maar toch zijn onder meer climatecontrol, navigatiesysteem, parkeersensoren, regensensor, een zesbak en een met leer bekleed stuur present plus - aangezien het een vrij recent bouwjaar betreft - de nodige veiligheidsvoorzieningen. Denk aan lane assist, een botswaarschuwingssysteem en autonome noodremfunctie (ook bij voetgangers). Al met al blijkt deze occasion meer een rationele dan een emotionele aankoop te zijn.      

Volkswagen T-Roc occasion

Signalement

Merk Volkswagen 
Type T-Roc 1.0 TSI 115 pk Style 
Bouwjaar november 2018
Kilometerstand 135.341
Vraagprijs €13.950
Waar te koop? Autobedrijf Jan Bogert B.V., Dinteloord

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo 
Max. vermogen 85 kW/116 pk bij 5.000 tpm 
Max. koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.170 kilo
Bagageruimte 445 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,9 (WLTP)
0-100 km/h 10,1 s 
Topsnelheid 187 km/h

Jeep Renegade occasion

Jeep Renegade 1.4 MultiAir Longitude aut. - 2016 - 138.691 kilometer - €14.900

Of veel geïnteresseerden in een T-Roc ook naar een Renegade gaan kijken, wagen we te betwijfelen. Andersom zal dat waarschijnlijk evenmin het geval zijn. Jeep staat nu eenmaal voor vrijheid, avontuur ... Kortom: een wat andere levensinstelling dan de goegemeente. Toch kan een Renegade, die tussen de compactere Avenger en de grotere Compass is geplaatst, een interessante optie zijn. Neem nu deze Jeep Renegade: weliswaar 2,5 jaar ouder dan bovenstaande occasion, de kilometerstand is vergelijkbaar. Daarnaast staat deze origineel Nederlandse auto (drie ex-eigenaren) bij de officiële Jeep-dealer en is de vraagprijs een rijklaarprijs - inclusief aflevering en een jaar Bovag-garantie. Als we dan ook vertellen dat onder de stoere kap een 140 pk sterke krachtbron huist die aan een automatische zesbak is gekoppeld, dan heeft de JF-801-T al een aantal pluspunten te pakken. En dan vergeten we ook nog de opvallende, blauwe lak en de talloze verwijzingen naar zijn beroemde voorvaderen. Deenk daarbij aan de iconische grille met zeven sleuven, de tekst ‘Since 1941’ dat in het dashboard is gestanst en achterlichten die aan jerrycans doen denken. Niet dat je met dit exemplaar overigens de ruigheid overwint: hij heeft gewoon voorwielaandrijving - een Wrangler is het geenszins.

Jeep Renegade occasion

De interieurarchitectuur ziet er origineel uit, waarbij vorm gelukkig niet voor functie ging. Doordat diverse functies in het multimediasysteem met touchscreen zijn ondergebracht, oogt het dashboard opgeruimd en is eenvoudig bedienbaar. Een nadeel zijn wel de dikke, zicht-ontnemende A-stijlen en de kleine achterruit. Zeker voorin is voldoende ruimte, de bagageruimte is wel een stuk kleiner dan die van de Volkswagen. Op de weg is ook de Renegade een stabiele partner. De besturing is licht, maar tamelijk direct. Toch voelt hij zich op de snelweg het meest thuis. De uitrusting van deze Longitude is vergelijkbaar met die van de Style, de afwezigheid van diverse veiligheidshulpjes toont zijn ervarener leeftijd.     

Jeep Renegade occasion

Signalement

Merk Jeep
Type Renegade 1.4 MultiAir Longitude aut.
Bouwjaar februari 2016
Kilometerstand 138.691
Vraagprijs €14.900
Waar te koop? Autocentrum Van Vliet Bodegraven, Bodegraven

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.368 cc, turbo 
Max. vermogen 103 kW/140 pk bij 5.000 tpm 
Max. koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Leeggewicht 1.280 kilo
Bagageruimte 351 l/1.297 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,9 (NEDC)
0-100 km/h 11,0 s 
Topsnelheid 181 km/h

Honda HRV occasion

Honda HR-V 1.5 Elegance - 2016 - 107.989 kilometer - €14.450

Rond de millenniumwisseling kenden we Honda’s HR-V als een wat vreemdsoortige, hoog op de poten staande, hoekige vierwieler. In 2006 was het afgelopen met dat model om in 2015 weer in onze prijslijsten op te duiken. De aanblik was nu heel anders, veel (afge)ronder. Toch wist het compactere broertje van de veel succesvollere CR-V maar weinig potten te breken. De goede naam op kwalitatief en technisch gebied van Honda ten spijt, bleek de wat ambitieuze prijsstelling een struikelblok. Dan maar als occasion, zoals deze Honda HR-V: net zo oud als de Renegade, maar een stuk minder kilometers. Als bij de vraagprijs nog een bedragje aan optionele aflever- en garantiekosten wordt opgeteld, ga je eveneens richting de 15 mille voor de PN-915-X (drie Nederlandse ex-eigenaren).

Honda HRV occasion

De HR-V staat op het platform van B-segmenter Jazz. Dat doet vermoeden dat hij met zijn interieur- en bagageruimte het onderspit moet delven tegenover de T-Roc en de Renegade, maar Honda is slim omgesprongen met de beschikbare ruimte (denk aan de ‘Magic Seats’ achterin), zodat mens en bagage weinig tekort komen. Als aandrijving zorgt een atmosferische 1.5, gekoppeld aan een zesbak. De Japanner biedt aardig wat dynamiek, stuurt goed en toch is voldoende veercomfort aanwezig. De positie achter het stuur is helaas minder geslaagd: een vlakke stoelzitting en het stuur zou verder naar je toe mogen. Over de afwerking valt weinig te klagen, hoogstens oogt de vormgeving van het interieur hier en daar wat rommelig. Als Elegance biedt deze occasion het meest van de drie getoonde occasions met onder meer stoelverwarming voor en achter, automatisch inklappende buitenspiegels en autonome cruise control. Plus een trekhaak. Tellen we alles op, dan blijkt deze occasion nauwelijks zwakke punten te kennen, maar wel een aantal sterke. Een krachtige naam en dito uitstraling horen daar helaas niet bij, wat ook een oorzaak van de geringe belangstelling bleek te zijn.    

Honda HRV occasion

Signalement

Merk Honda
Type HR-V 1.5 Elegance
Bouwjaar februari 2016 
Kilometerstand 107.989
Vraagprijs €14.450
Waar te koop? Autobedrijf Leon van Summeren, Ravenstein

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.498 cc 
Max. vermogen 96 kW/130 pk bij 6.600 tpm 
Max. koppel 155 Nm bij 4.600 tpm
Leeggewicht 1.241 kilo
Bagageruimte 470 l/1.026 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 : 17,9 (NEDC)
0-100 km/h 10,2 s 
Topsnelheid 192 km/h

Welke bescheiden cross-over spreekt jou het meeste aan?

Drie cross-overs met een tussenmaatje - tussen het B- en C-segment in. De Volkswagen T-Roc is populair, wat zich vertaalt in een wat moeilijke prijs-/prestatieverhouding. De veel onbekendere Honda HR-V kan hem op heel wat fronten bijhouden dan wel aftroeven, maar een aansprekend voorkomen dan wel klinkende naam hoort daar niet bij. Dat biedt de Jeep Renegade wel: karrevrachten karakter, maar met zijn veiligheidsvoorzieningen weer het minst bedeeld. Wat zou jouw keuze zijn? Of toch liever een Kona/Niro of bijvoorbeeld de Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX, Opel Crossland, Suzuki Vitara of T-Roc-familieleden Skoda Kamiq (of eventueel de Yeti) en Seat Ateca? Laat het ons weten!   

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.