Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Sinds 2021 verplicht
Hoewel garagebedrijven sinds 2021 wettelijk verplicht zijn om consumenten te informeren over het bandenlabel, blijkt uit onderzoek dat ruim twee derde van de garages dit in de praktijk niet doet.
Uit een representatieve steekproef onder Nederlandse garages, uitgevoerd door e-commerce platform BetterTires, blijkt dat 73 procent van de garages het bandenlabel ‘soms’ of ‘nooit’ bespreekt met klanten. Nog opvallender: 66 procent van de ondervraagden wist niet eens dat dit wettelijk verplicht is. Volgens de EU-regelgeving moet bij iedere bandenverkoop – ook bij garages – informatie worden gegeven over grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en geluidsniveau. Toch blijft deze voorlichting vaak uit.
Zelden de beste keus
"Garages bieden vaak aan wat toevallig op voorraad is, of waar de marge het hoogst op is", stelt Neal Oddens, oprichter van Better Tyres. "Dat kan een prima band zijn, maar zelden de beste keuze voor de klant. Zo laat de consument jaarlijks tientallen euro’s op tafel liggen, en belangrijker nog: ze rijden mogelijk rond met een minder veilige band."
Het verschil tussen een A-label band en een E-label band is allesbehalve klein. Op nat wegdek is de gemiddelde remweg bij 80 kilometer per uur maar liefst 18 meter langer met een E-label. Dat is vier autolengtes – een verschil tussen veilig stoppen of een fikse aanrijding.
Ook financieel is het bandenlabel niet triviaal: een A-label band bespaart gemiddeld €80 aan brandstof over de levensduur vergeleken met een B-label. Kies je per ongeluk voor een E-label, bijvoorbeeld omdat je garagist extra marge wil maken door jou een budgetband tegen een premium prijs te verkopen, dan kan dit verschil oplopen tot €500.
De voorkeur van garages voor bepaalde banden is volgens Oddens soms meer ingegeven door winst dan door wat het beste is voor de klant – een A-label band levert de consument meer op, maar een margeband levert de garage meer op. Het onderzoek van BetterTires sluit aan bij eerdere bevindingen van Apollo Tyres, fabrikant van onder meer Vredestein. Uit hun enquête bleek eerder deze maand dat 40 procent van de automobilisten banden koopt zonder kennis van het bandenlabel.
Bandenlabel is meer dan een sticker
BetterTires roept consumenten op om zich beter te informeren en garages om hun verantwoordelijkheid te nemen. "Het bandenlabel is vergelijkbaar met het energielabel op je koelkast. Niemand koopt meer blind een apparaat zonder dat te checken – waarom dan wel bij iets dat over je veiligheid op de weg gaat? Dat klanten er niet naar vragen, komt doordat ze vaak niet weten dat het belangrijk is. Dan is het de verantwoordelijkheid van de garage om wél te informeren, vandaar ook de verplichting."