Duitse tol missen betekent hoge boete
Daarbovenop komt nog de verplichte aanschaf van een jaarpas van maximaal 130 euro. Weigeren om de Duitse wegenkas te spekken, kan dus aardig in de papieren lopen.
Het hoogste boetebedrag is bestemd voor notoire zondaars die herhaaldelijk zijn betrapt. Een overtreding kost automobilisten in eerste aanleg tot 150 euro extra. Een vignet, zoals in Zwitserland, hoeft niet te worden aangeschaft. Voor korte bezoeken aan onze oosterburen kunnen automobilisten ook voor 10 euro een tolkaart voor tien dagen kopen, of voor 22 euro een twee maanden kaart. Een jaarpas kost maximaal 130 euro al naar gelang de grootte en uitstoot van het voertuig.
Voor campers moet ook worden betaald. Motoren, elektrische auto's, invalidenauto's en ziekenwagens zijn vrijgesteld van tol. Controleren doen de Duitse autoriteiten steekproefsgewijs met nummerbordherkenning.
Nederlanders betalen alleen voor het gebruik van 13.000 kilometer aan autobahn, Duitsers moeten ook betalen voor het gebruik van B-wegen, maar zij krijgen hun geld tot op de cent terug via een verlaging van de wegenbelasting.
Lees ook

Test: Opel Grandland Electric Long Range - Enorme accu is een zwaar medicijn tegen actieradiusstress

Zo komt de BMW 2-serie Active Tourer uit de 100.000 kilometertest

In de jaren 70 probeerde Porsche de 911-rijder al aan de (half-)automaat te krijgen

Elektrische auto's zijn al zwaar, hoe zijn de rijeigenschappen als je ze helemaal vol laadt?
