Dubbel Morgan-nieuws in Genève
Plus 8 50th en Aero GT gepresenteerd
Morgan komt met de Plus 8 50th Anniversary Special Edition om te vieren dat het vijftig jaar geleden is dat de eerste Plus 8 van de band liep. De speciale editie wordt - heel toepasselijk - in een oplage van vijftig stuks geproduceerd.
De Morgan is blauw gespoten, een verwijzing naar de eerste Plus 8 die de fabrikant ooit bouwde, en is her en der voorzien van gele details, al zijn ook andere kleuren leverbaar. De wielen en retro-ruitjes zijn natuurlijk prachtige details. Morgan laat weten dat deze feestelijke Plus 8 de laatste Morgan met een atmosferische V8 zal zijn.
De Plus 8, zo geheten vanwege de V8 in de lange neus, verscheen in 1968 voor het eerst op de markt en verdween in 2004. In die periode zijn er zo'n 6.000 exemplaren gebouwd. In 2012 werd de productie van de bredere Morgan weer aangeslingerd. De huidige Plus 8 heeft een 4,8-liter V8 van BMW als krachtcentrale. Die achtcilinder weet wel raad met de 1.100 kilo wegende Plus 8. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is in 4,5 tellen af te leggen. Zijn topsnelheid ligt op 250 km/h. In 1968 lag er overigens geen BMW-, maar een Rover-V8 onder de kap.
Aero GT
Dan is er de Aero GT, een op circuitversies geïnspireerde gelimiteerde editie van de Aero 8 waarmee Morgan het model uitzwaait. De auto krijgt een met de hand geklopte bodykit, compleet met een opvallende diffuser, extra lipjes en spoilers. Er worden slechts acht exemplaren gebouwd. In het vooronder ligt een atmosferische V8, volgens de Engelsen de laatste in zijn soort.