AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
54

Volkswagen Gol

Doorzaag-zaterdag: eerste editie!

  • Cornelis Kit
  • Autonieuws
23 januari 2016 om 10:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Tussen alle nieuwsberichten door is er op onze website genoeg ruimte voor rubrieken. In Doorzaag-zaterdag stort Cornelis Kit zich op technische achtergronden van de meest uiteenlopende modellen. Vandaag: de Volkswagen Gol.

Deze week een kijkje onder de huid van de Volkswagen Gol. Inderdaad: zonder f. Verwar hem alsjeblieft niet met de bij ons populaire Golf. Gol betekent in het Portugees goal, doelpunt. Zo geredeneerd past de naam keurig in het rijtje met van sporten afgeleide namen als Golf, Polo en Derby.

De Gol is een eigen ontwikkeling van de Braziliaanse Volkswagen-fabriek en komt in 1980 in Brazilië op de markt als opvolger van de Brasilia, die op zijn beurt was bedacht om de Kever op te volgen als basisvoertuig in het VW-gamma. Het moet een rivaal worden voor de Fiat 147 (de Braziliaanse versie van de Fiat 127) en de Chevrolet Chevette (de Zuid-Amerikaanse variant van de Opel C Kadett). Gewoon de Duitse Polo of Golf in Brazilië produceren is geen optie, omdat de omstandigheden op de Zuid-Amerikaanse wegen vragen om een robuuster platform. Het hoofdkantoor in Wolfsburg heeft wel de nodige scepsis bij de Braziliaanse plannen om weer een eigen auto te ontwikkelen, want de SP2 en de Brasilia waren nou niet bepaald doorslaande successen.

Eigenlijk is de Gol een ratjetoe van wat het Volkswagen-concern in huis heeft. Hoewel hij trekjes heeft van de eerste Golf en Polo en ook in het segment van die laatste geplaatst moet worden, deelt-ie bar weinig met z'n Duitse neef. Voor de Gol starten de Brazilianen in mei 1975 met de ontwikkeling van het eigen BX-platform, dat een afgeleide is van het B1- en B2-platform dat we hier kennen van de eerste generaties Passat en Audi 80 met de motor in lengterichting voorin. Dat betekent niet meer, zoals de Kever en de Brasilia, een motor achterin, maar een voorwielaandrijver. Achter heeft de driedeurs hatchback getrokken draagarmen en vóór McPherson-veerpoten. Een stuk moderner.

Nou ja modern … onder de motorkap zit nog steeds de luchtgekoelde 47 pk sterke 1,3-liter viercilinder boxermotor uit de aloude Kever, alleen nu 180 graden gedraaid. Hiermee is de auto duidelijk ondergemotoriseerd en dat accepteert de markt niet. Vandaar dat al snel een potentere versie komt met een inhoud van 1,6 liter en 65 pk. In 1981 wordt het gamma uitgebreid met een tweedeurssedan, Voyage genaamd. Deze beschikt over een 1,5-liter watergekoelde viercilinder lijnmotor. Zo flexibel is het concept dan weer wel. Er komt ook nog een dieselvariant uitsluitend voor de export, want in Brazilië is dieselen met personenauto's niet toegestaan. En exporteren doen ze met de Gol: de auto wordt verkocht in een keur aan opkomende economieën en ook in diverse landen lokaal geproduceerd. De topper is uiteindelijk de GTI met de tweeliter zestienklepper uit de Santana.

Op de tekening hebben we een vroeg Braziliaans exemplaar te pakken. Ingewikkeld is het allemaal niet. Er is voorin zelfs ruimte genoeg om ook nog het reservewiel onder de motorkap kwijt te kunnen. De boxermotor ligt vóór de vooras. Om de motor van genoeg koellucht te voorzien, zit boven op de motor een met een V-snaar aangedreven ventilator die de lucht in een bolle overkapping blaast, een oplossing die sterk doet denken aan wat Porsche in die dagen gebruikt voor de koeling van de luchtgekoelde zescilinders achter in de 911's. Om te voorkomen dat de carburateur bevriest loopt onder de luchtinlaat een slang om op koude winterdagen warme lucht bij de uitlaat weg te halen.

De tandheugelbesturing zit hoog boven de handgeschakelde vierbak. De stuurstangen grijpen in het midden van het stuurhuis aan en doordat het stuurhuis vrij hoog zit, zijn de stuurstangen ook hoog bevestigd aan de voorkant van de veerpoten. Achter de voorwielen gaan massieve remschijven schuil, achter zitten nog gewoon trommeltjes. Heel gebruikelijk in die tijd. Wanneer in 1994 het doek valt heeft de eerste generatie Gol verschillende facelifts ondergaan en is er ook een keur aan motoren leverbaar geweest, inclusief Ford-viercilinders. De luchtgekoelde boxers zijn er al vanaf 1985 niet meer bij.

Deze rubriek verschijnt voortaan iedere zaterdag op AutoWeek.nl. Wil je het verhaal in het vervolg eerder lezen? Volg Cornelis Kit dan op zijn Facebookpagina. Elke Doorkijk-donderdag verschijnt weer een nieuw pareltje van zijn hand!

Volkswagen

Uitgelicht aanbod

    1.0 Edition R

    Volkswagen Polo 1.0 Edition R

    • 2016
    • 86.857 km

    € 4.400

    1.1 C

    Volkswagen Polo 1.1 C

    • 1983
    • 130.000 km

    € 1.450

    1.2 TSI Edition R

    Volkswagen Polo 1.2 TSI Edition R

    • 2015
    • 108.523 km

    € 14.750

Meer Volkswagen occasions

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen specificaties
  • Volkswagen occasions
  • Volkswagen video's
Advies en informatie
  • Volkswagen tests
  • Volkswagen gebruikersreviews
  • Volkswagen index
PREMIUM
Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Soms weet je niet hoe een Klokje Rond-aflevering gaat lopen. Bij een auto die al veertien jaar...

Lees meer
Kia e-Niro vs. Volkswagen ID.4 - Dubbeltest

Kia e-Niro vs. Volkswagen ID.4 - Dubbeltest

130

Als Volkswagen met een op zichzelf staand, relatief betaalbaar elektrisch model op de markt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Volkswagen belicht Project Trinity

    Volkswagen belicht Project Trinity

    10
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden worden

    Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden...

    116
    • 5 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)

    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)

    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air updates

    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air...

    86
    • 4 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    2
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID4 goedkoper dankzij 52 kWh-versies

    Volkswagen ID4 goedkoper dankzij 52 kWh-versies

    109
    • 4 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline...

    • 3 maart 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Volkswagen belicht Project Trinity

    Volkswagen belicht Project Trinity

    10
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden worden

    Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden...

    116
    • 5 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)

    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)

    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air updates

    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air...

    86
    • 4 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    2
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID4 goedkoper dankzij 52 kWh-versies

    Volkswagen ID4 goedkoper dankzij 52 kWh-versies

    109
    • 4 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline...

    • 3 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep