Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Doorzaag-zaterdag: eerste editie!

Volkswagen Gol

54
Doorzaag-zaterdag: eerste editie!
  • Cornelis Kit
  • Nieuws
23 januari 2016 om 10:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Tussen alle nieuwsberichten door is er op onze website genoeg ruimte voor rubrieken. In Doorzaag-zaterdag stort Cornelis Kit zich op technische achtergronden van de meest uiteenlopende modellen. Vandaag: de Volkswagen Gol.

Deze week een kijkje onder de huid van de Volkswagen Gol. Inderdaad: zonder f. Verwar hem alsjeblieft niet met de bij ons populaire Golf. Gol betekent in het Portugees goal, doelpunt. Zo geredeneerd past de naam keurig in het rijtje met van sporten afgeleide namen als Golf, Polo en Derby.

De Gol is een eigen ontwikkeling van de Braziliaanse Volkswagen-fabriek en komt in 1980 in Brazilië op de markt als opvolger van de Brasilia, die op zijn beurt was bedacht om de Kever op te volgen als basisvoertuig in het VW-gamma. Het moet een rivaal worden voor de Fiat 147 (de Braziliaanse versie van de Fiat 127) en de Chevrolet Chevette (de Zuid-Amerikaanse variant van de Opel C Kadett). Gewoon de Duitse Polo of Golf in Brazilië produceren is geen optie, omdat de omstandigheden op de Zuid-Amerikaanse wegen vragen om een robuuster platform. Het hoofdkantoor in Wolfsburg heeft wel de nodige scepsis bij de Braziliaanse plannen om weer een eigen auto te ontwikkelen, want de SP2 en de Brasilia waren nou niet bepaald doorslaande successen.

Eigenlijk is de Gol een ratjetoe van wat het Volkswagen-concern in huis heeft. Hoewel hij trekjes heeft van de eerste Golf en Polo en ook in het segment van die laatste geplaatst moet worden, deelt-ie bar weinig met z'n Duitse neef. Voor de Gol starten de Brazilianen in mei 1975 met de ontwikkeling van het eigen BX-platform, dat een afgeleide is van het B1- en B2-platform dat we hier kennen van de eerste generaties Passat en Audi 80 met de motor in lengterichting voorin. Dat betekent niet meer, zoals de Kever en de Brasilia, een motor achterin, maar een voorwielaandrijver. Achter heeft de driedeurs hatchback getrokken draagarmen en vóór McPherson-veerpoten. Een stuk moderner.

Nou ja modern … onder de motorkap zit nog steeds de luchtgekoelde 47 pk sterke 1,3-liter viercilinder boxermotor uit de aloude Kever, alleen nu 180 graden gedraaid. Hiermee is de auto duidelijk ondergemotoriseerd en dat accepteert de markt niet. Vandaar dat al snel een potentere versie komt met een inhoud van 1,6 liter en 65 pk. In 1981 wordt het gamma uitgebreid met een tweedeurssedan, Voyage genaamd. Deze beschikt over een 1,5-liter watergekoelde viercilinder lijnmotor. Zo flexibel is het concept dan weer wel. Er komt ook nog een dieselvariant uitsluitend voor de export, want in Brazilië is dieselen met personenauto's niet toegestaan. En exporteren doen ze met de Gol: de auto wordt verkocht in een keur aan opkomende economieën en ook in diverse landen lokaal geproduceerd. De topper is uiteindelijk de GTI met de tweeliter zestienklepper uit de Santana.

Op de tekening hebben we een vroeg Braziliaans exemplaar te pakken. Ingewikkeld is het allemaal niet. Er is voorin zelfs ruimte genoeg om ook nog het reservewiel onder de motorkap kwijt te kunnen. De boxermotor ligt vóór de vooras. Om de motor van genoeg koellucht te voorzien, zit boven op de motor een met een V-snaar aangedreven ventilator die de lucht in een bolle overkapping blaast, een oplossing die sterk doet denken aan wat Porsche in die dagen gebruikt voor de koeling van de luchtgekoelde zescilinders achter in de 911's. Om te voorkomen dat de carburateur bevriest loopt onder de luchtinlaat een slang om op koude winterdagen warme lucht bij de uitlaat weg te halen.

De tandheugelbesturing zit hoog boven de handgeschakelde vierbak. De stuurstangen grijpen in het midden van het stuurhuis aan en doordat het stuurhuis vrij hoog zit, zijn de stuurstangen ook hoog bevestigd aan de voorkant van de veerpoten. Achter de voorwielen gaan massieve remschijven schuil, achter zitten nog gewoon trommeltjes. Heel gebruikelijk in die tijd. Wanneer in 1994 het doek valt heeft de eerste generatie Gol verschillende facelifts ondergaan en is er ook een keur aan motoren leverbaar geweest, inclusief Ford-viercilinders. De luchtgekoelde boxers zijn er al vanaf 1985 niet meer bij.

Deze rubriek verschijnt voortaan iedere zaterdag op AutoWeek.nl. Wil je het verhaal in het vervolg eerder lezen? Volg Cornelis Kit dan op zijn Facebookpagina. Elke Doorkijk-donderdag verschijnt weer een nieuw pareltje van zijn hand!

Volkswagen

PRIVATE LEASE Volkswagen

INFO
Volkswagen Up
Volkswagen Up
Volkswagen Up
€ 359
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
€ 359
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Taigo
Volkswagen Taigo
Volkswagen Taigo
€ 379
Bekijk nu ⟩
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross
€ 405
Bekijk nu ⟩
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc
€ 449
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID3
Volkswagen ID3
Volkswagen ID3
€ 514
Bekijk nu ⟩
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
€ 619
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID4
Volkswagen ID4
Volkswagen ID4
€ 709
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID5
Volkswagen ID5
Volkswagen ID5
€ 799
Bekijk nu ⟩
Volkswagen in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Fox 1.2 Trendline

    Volkswagen Fox 1.2 Trendline

    • 2010
    • 87.228 km

    € 4.000

    Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI

    Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI

    • 2018
    • 57.652 km

    € 26.999

    Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline BlueMotion

    Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline BlueMotion

    • 2011
    • 132.000 km

    € 8.150

Meer Volkswagen occasions

Lezersreacties (54) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen specificaties
  • Volkswagen occasions
  • Volkswagen video's
Advies en informatie
  • Volkswagen tests
  • Volkswagen gebruikersreviews
  • Volkswagen index
PREMIUM
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van...

    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van 5,5 ton

    Milivié 1 is gemoderniseerde Kever van...

    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden