Dodge Caliber SRT-4 in detail
Dodge komt dit jaar naar Europa met de Caliber en zoals blijkt uit de onthulling in Chicago kunnen we later ook de snelle SRT4 van de Caliber verwachten. De crossover heeft in die versie 300 pk en sprint van 0-100 in zes seconden.
Dodge heeft presenteerde in Detroit de productieversie van de Caliber, waarmee het merk ook op de Europese markt zal komen. Maar het SRT-team (Street and Racing Technology) van Chrysler heeft er geen gras over laten groeien en komt nu al met een snelle uitvoering van de Dodge Caliber. Zoals dat dan bij een viercilinder gebruikelijk is, heeft die de aanduiding SRT4 meegekregen. De gewone Caliber is uitgerust met een nieuwe motor, de zogenaamde world engine van de alliantie die de Chrysler Group is aangegaan met Hyundai en Mitsubishi. De nieuwe 2,4-liter met turbo is door het SRT-team onder handen genomen. Zo heeft onder andere het motorblok een speciale behandeling ondergaan voor een betere stroming van water en olie en is de aluminium cilinderkop voorzien van speciale uitlaatkleppen die bestand zijn tegen hoge temperaturen. Ook de uitlaat is gewijzigd om een zo goed mogelijke stroming te krijgen. Het vermogen is met 85 pk opgeschroefd naar 300 pk en het koppel van de SRT4-motor bedraagt 353 Nm. Volgens Chrysler moet de performance Caliber de sprint van 0-100 km/h kunnen afleggen in zes seconden.
Het uiterlijk van de Caliber is getuned met een gewijzigde neus. Dat was niet alleen voor het gezicht, maar nodig omdat de intercooler zo hoog achter de grille is geplaatst. In de bumperspoiler zijn luchtinlaten voor de koeling van de remmen en de centrale luchtinlaat geeft een betere koeling van de radiator. In de motorkap zorgt een luchtopening voor extra koellucht.
Achter zorgt de bumperspoiler met verticale luchtsplitters voor optimale neerwaartse druk en ook de spoiler bovenop de achterklep levert daaraan een bijdrage.
Binnenin zijn speciale SRT-details aanwezig in de vorm van sportstoelen, een met leer bekleed stuur en leren pook'bekleding'. Alles is afgewerkt met contrasterende stiksels.
In het instrumentenpaneel zien we een snelheidsmeter die gaat tot 200 mijl per uur, ofwel 322 km/h. Ook is er een watertemperatuurmeters en aan de linkerkant van het instrumentenpaneel is een turbodrukmeter geplaatst.
De nieuwe SRT-versie is bijna anderhalve centimeter verlaagd en staat op 19-inch wielen met 225/45 R19 banden. Het ESP-systeem is speciaal afgesteld op de sportieve kwaliteiten van deze Caliber.