Diverse autofabrikanten riskeren miljoenenboete wegens CO2-uitstoot

Vooral Volkswagen en Ford ver weg

AW2250 Ford Puma vs Volkswagen Taigo

Volgend jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van verkochte auto's een stuk lager liggen dan nu. Meerdere autofabrikanten zitten voorlopig nog niet op dat doel en riskeren flinke boetes.

Gemiddeld 93,6 gram CO2 per kilometer is het nieuwe uitstootdoel van de EU dat volgend jaar geldt voor nieuw verkochte auto's. Het is aan de autofabrikanten om genoeg auto's te verkopen die weinig of geen CO2 uitstoten, zodat hun gemiddelde uitstoot onder die grens blijft. Voorlopig is dat voor veel fabrikanten echter nog een utopie, zo blijkt uit een analyse van Dataforce, waarover we lezen bij Automotive News. Twee fabrikanten zitten er in het bijzonder nog ver van af: Volkswagen en Ford.

Met een gemiddelde CO2-uitstoot per verkochte auto van respectievelijk 123 gram en 125 gram (over de eerste helft van 2024) hebben Volkswagen en Ford nog heel wat in te halen. Ook Renault-Nissan-Mitsubishi (114 g/km) en Stellantis (113 g/km) moeten nog aardig wat auto's met een lagere uitstoot verkopen om het gemiddelde richting het nieuwe doel te brengen. Hyundai (108 g/km), Mercedes-Benz (108 g/km) en BMW Group (106 g/km) zitten er al een stukje dichter bij in de buurt. Toyota zit met 105 g/km het meest in de buurt. Er zijn vooralsnog slechts twee grote fabrikanten die nu al onder het doel zitten: Geely (56 g/km) en niet geheel verrassend Tesla.

Het scherpere doel is gesteld in de veronderstelling dat autofabrikanten niet alleen de uitstoot van hun brandstofauto's terug weten te schroeven, maar ook veel meer deels en volledig elektrische auto's zouden gaan verkopen. Vooral dat laatste blijkt echter voor velen nogal tegen te vallen. Om die reden trok Volkswagen eerder dit jaar al aan de bel. Topman Oliver Blume waarschuwde toen dat de verkoop van EV's niet hard genoeg gaat om de CO2-doelen te kunnen halen. Hij pleitte daarom voor aanpassing van de doelen. Nu bijna alle grote fabrikanten nog boven het doel zitten, zal die roep mogelijk luider worden en vanuit meer hoeken gaan klinken. De boete die op de loer ligt is niet mals: €95 per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal in Europa geregistreerde auto’s in de desbetreffende periode.

Lezersreacties (212)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.