Dit zijn de eerste elektrische auto's van Exlantix voor Nederland
Exlantix
Een nieuwe maand, een nieuw Chinees automerk dat naar Nederland komt. Maak kennis met Exlantix, een merk van de Chinese autobouwer Chery dat in 2024 niet alleen een elektrische SUV, maar óók een elektrische sedan naar Nederland brengt.
Begin volgend jaar komen de eerste exemplaren van de Omoda 5 naar Nederland. De Omoda 5 is een SUV van de Chinese fabrikant Chery. In thuisland China is Omoda een modellijn van Chery en niet zozeer een los merk. In exportmarkten - waaronder dus Nederland - wordt Omoda als merk in de markt gezet. De elektrische Omoda 5 die naar Nederland komt is niet de enige EV van Chery dat in Europa op de markt moet komen. Zo is Chery ook voornemens om Jaecoo en Exlantix naar Europa te brengen. Nu weten we wat Exlantix in Nederland in zijn schild gaat voeren.
Exlantix brengt in 2024 de ES en de ET op de Nederlandse markt. De Exlantix ES - even afwachten wat Lexus van die modelnaam vindt - is een elektrische sedan. De Exlantix ET op zijn beurt een elektrische SUV. Voor wie Exlantix is bedoeld? Volgens het merk zelf zijn zijn auto's er voor "[...] de vooruitstrevende en milieubewuste automobilist."
Exlantix presenteert de ES en ET tijdens de Autosalon van Genève in maart volgend jaar pas echt, dus uitgebreide informatie over de auto's hebben we nog niet. Wél kunnen we al vertellen dat de Exlantix ES een vierwielaangedreven variant krijgt die een (WLTP) bereik van 530 kilometer achter zijn naam noteert. Elektrische SUV Exlantix ET krijgt ook een vierwielaangedreven versie. Die schopt het tot een WLTP-bereik van 475 kilometer. De ES zou in minder dan 4 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h moeten kunnen bereiken.

Exlantix ES (als Exeed in China)
De Exlantix ET wordt door Chery in China straks onder submerk Exeed verkocht. Daar heet de SUV Exeed Sterra ET. De Exlantix ES zal er door het leven gaan als Exeed Sterra ES. In de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie hebben we meer informatie over die sedan gevonden. De ES is 4,95 meter lang, 1,98 meter breed en heeft een wielbasis van exact 3 meter. De minimaal 2.040 kilo wegende sedan haalt een topsnelheid van 200 km/h en komt in China in ieder geval als 313 pk sterke achterwielaandrijver op de markt.

Exlantix ET (als Exeed in China)
Ook over elektrische SUV hebben we in diezelfde Chinese database meer gegevens gevonden. De ET is met 4,96 meter een centimeter langer dan de ES en deelt zijn wielbasis met die sedan. De minimaal 2.070 kilo zware SUV komt in China in ieder geval als vierwielaandrijver met een 123 pk sterke elektromotor voor en een 313 pk sterk exemplaar achter op de markt. Ook verschijnt er een sterkere vierwielaangedreven versie met een 249 pk sterke elektromotor voor en een 313 pk krachtige unit achter. Van de ET verschijnen in China ook versies een 313 pk sterke elektromotor op de achteras. Bovendien komt er een mildere achterwielaandrijver met een 252 pk sterke elektro-unit achter.