Dit is de Mazda 6e: volledig elektrisch met achterwielaandrijving
'Kleinere accu duidelijk de betere keus'
265 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dit is de gloednieuwe Mazda 6, de vierde generatie alweer. Maar dan anders, het is altijd een elektrische auto, en hij heet dan ook officieel Mazda 6e. En als je denkt: die auto komt me bekend voor, dat kan kloppen!
Een EV van Mazda! Dat is wel groot nieuws…
Inderdaad, Mazda loopt niet bepaald voorop als het gaat om elektrificatie van het wagenpark. Er is de MX-30, maar dat was nou niet bepaald een ontiegelijk succes. Te kleine accu, te weinig range, te langzame laadtijden: de auto was op geen enkel vlak concurrerend. Nu komt er een tweede model dat het moet opnemen tegen succesnummers als de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID7: de Mazda 6e. Inderdaad, een gloednieuwe Mazda6 die er enkel komt als elektrische auto. Althans, hier in Europa. Voorlopig. Want er is iets bijzonder aan de hand met deze elektrische Mazda. Op het autosalon van Brussel trokken de Japanners vol trots het doek van de auto om het voor het eerst aan de wereld te tonen, maar de globale autokenner of vaste AutoWeek.nl-bezoeker zal zeggen: verrek, heb ik die auto niet al eerder gezien? Ja, is het antwoord. In China heeft men namelijk al sinds april van afgelopen jaar de Mazda EZ-6. Een elektrische Mazda gebouwd in samenwerking met Changan, die Chinese partner van de Japanners. Deze werd april vorig jaar onthuld op de autoshow van Beijng.
Mazda 6e
Mazda EZ-6
Maar deze Mazda 6e is waarschijnlijk flink aangepast.
Nou nee eigenlijk. In ieder geval niet zichtbaar. We lopen er twee rondjes omheen. Missen we iets? Even vragen. “Nee, al hebben we wat kleine wijzigingen aan de verlichting aangebracht”, verklaart Mazda. “Oh en de stoel is anders: de EZ-6 geeft wat meer ondersteuning voor de benen. Dat vinden Chinezen prettig.” Tot zover dus de uiterlijke kenmerken.
Gewoon helemaal dezelfde auto dus?
Bijna. Het onderstel is ook zo goed als gelijk, op wat klein getweak na wat inherent is aan de verschillen tussen het ene continent en het andere. De facto ook hier geen nieuws. Op het elektrische deel wordt het al iets spannender. De Mazda 6e komt er met twee accu’s. De grootste is een NMC-accu met 80 kWh, die ligt ook in de Chinese variant. De WLTP-range wordt 550 kilometer. Snelladen kan met een niet zo baanbrekende 90 kW. Daarnaast komt er een kleinere accu met 69 kWh. Deze is nieuw en ligt niet in de Mazda EZ-6. Wel vinden we hem als SUV-versie ván de Chinese broer van de EZ-6 van het merk Deepal. Dit merk is ook onderdeel van Changan, de Deepal L7. De SUV heet Deepal S07 en deze heeft ook de nieuwe 69 kWh accu die ook in de Mazda 6e komt. Dit is geen NCM, maar een gloednieuwe LFP-versie. De WLTP-range van deze accu is 479 kilometer. Maar waar een LFP accu meestal minder snel kan laden, heeft deze versie 200 kW op. Meer dan het dubbele van de grotere NMC-accu.
Je krijgt altijd achterwielaandrijving.
En hoe zit het met power?
Anders dan de voorgaande generaties is deze nieuwe 6e geen voor- maar een achterwielaandrijver. Beide versies kregen één elektromotor op de achteras. En ook hier zien we opvallend genoeg dat de kleinere LFP-accu het voordeel heeft. Deze 258 pk tegen 244 pk voor de 80 kWh-versie. Geen groot verschil, maar dat de versie met kleinere accu méér vermogen heeft is vrij uniek. Het heeft alles te maken met de nieuwheid van de LFP-batterij van Mazda, versus de grotere NMC-versie die al ouder is. Onder meer omvormer en de softwareaansturing van de accucellen zijn een flink stuk geadvanceerder in de kleinere accu. Met deze voordelen gecombineerd is al snel duidelijk welke variant je moet kiezen. Want enkel het verschil in theorische range blijft over, en dat is procentueel gezien niet heel groot.
Een warme cockpit.
Genoeg nu over al dat elektrische gedoe. Wat kan je verder vertellen?
Dat het geen sedan is zoals zijn voorgangers. Het valt wellicht niet zo op door het design, maar de auto heeft een vijfde deur en is dus een hatchback of liftback. Dit mede omdat er geen stationwagon komt. Handig voor een goed bereikbare bagageruimte. En hier in Europa zijn we toch niet zo van de sedan. Naast de forse kofferbak vinden we voorin ook een frunk van 70 liter. Een niet te onderschatten praktisch voordeel. Ook opvallend: een beweegbare achterspoiler. Niet bepaald standaard in dit segment. Aan de binnenkant een relatief klassieke cockpit naast het het cleane schermgeweld in veel moderne EV’s. Ja ook hier een groot touchscreen en een digitaal scherm voor je neus, maar het overheerst minder het geheel van het interieur. Uiteraard is één en ander afhankelijk van je interieurkeuzes, en de bruine stoffen en leer bij deze demo zal je niet zien op de instappers. Maar in ieder geval is het wat warmer dan bij veel concurrenten. Achterin is de beenruimte prima door de lange wielbasis. Sowieso is de auto met 4,94 meter aan de lange kant. Maar dat doet niets tegen de hoge bodem. Zoals in veel EV’s zit je niet prettig omdat je voeten te hoog staan. De hoofdruimte lijdt uiteraard wat onder de afgelopende daklijn, voor ondergetekende was het met zijn 1,83 meter nét te doen.
Een luxe zit, maar de bodem staat de hoog.
Wanneer komt de Mazda 6e? En komen er andere versies?
Hij is er pas komende zomer, dus nog even geduld. En Mazda heeft vooralsnog geen plannen met varianten. Zoals gezegd komt er geen stationwagen. Maar er komt ook geen PHEV, terwijl de Chinese EZ-6 als plug-in te krijgen is. Reken ook niet op een vierwielaangedreven versie. Over een SUV-versie wordt ook niet gezegd, maar kijken we naar wat Chanhang op dit platform levert, achten we een CX-5 opvolger met dezelfde techniek niet uitgesloten. Oh als uitsmijter iets wat in Nederland altijd wel wordt gewaardeerd: de auto mag tot 1.500 kilo trekken. Voor een EV zeker geen vanzelfsprekendheid.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.0 S-VT TS 147PK | Bose | Parksensoren | Trekhaak | Airco | Elektr. Ramen | YOUNGTIMER!
- 2009
- 195.086 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line org.NL Bose camera trekhaak leer+el+mem+verw + stuurverw
- 2017
- 112.906 km

Mazda 6 Sportbreak 1.8i Touring II, zeer nette auto !!
- 2005
- 129.989 km