AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dikke Duitsers mogen viezer
In de autoindustrie is een boel te doen over het reduceren van de CO2-uitstoot. De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung heeft een intern document van de Europese Commissie in handen gekregen, waaruit blijkt dat grote auto's worden ontzien.
Duitse fabrikanten hebben het zwaar bij de nieuwe regelgeving over het beperken van de CO2-uitstoot. Ten opzichte van andere Europese merken stoten makers van de dikke Duitsers veel uit. Mercedes haalt een gemiddelde uitstoot van 185 gram CO2 per kilometer, BMW komt op 192 en Audi op 177 gram. De beste jongetjes in de klas van Europa zijn Fiat met een gemiddelde uitstoot van 139 gram per kilometer, PSA (Peugeot en Citroën) met 144 gram en Renault met 149 gram.
In de toekomst moet de gemiddelde uitstoot stap voor stap naar 130 gram per kilometer. Uit een document dat circuleert binnen de gebouwen van de EU blijkt dat fabrikanten van kleine auto's daarbij een grotere rol krijgen toebedeeld dan de makers van modellen die veel uitstoten. Hoe dat wordt vormgegeven is nog niet duidelijk.
Wel worden zware auto's flink duurder. Binnen de EU wordt gesproken over een boetebedrag van 10 tot 150 euro per te veel uitgestoten gram CO2 per kilometer. Volgens de Frankfurter Allgemeine is een boetebedrag van 90 euro het meest waarschijnlijk. Een Duitse lobby wil echter niet verder gaan dan 30 euro per teveel uitgestoten gram CO2 omdat zij vrezen dat de dikke Duitsers anders uit de markt worden geprijsd.
Plaats een reactie