DFSK E5 naar Nederland: zevenzits Plug-in hybride SUV voor 34 mille

De goedkoopste PHEV van Nederland

DFSK E5
DFSK E5DFSK E5DFSK E5DFSK E5DFSK E5DFSK E5DFSK E5DFSK E5DFSK E5

Chinese auto’s goedkoop? Meestal valt dat tegen, maar nieuwkomer DSFK pakt de zaken wel op die manier aan. De DFSK E5 is de goedkoopste PHEV van Nederland, maar ook meteen een heel ruime en praktische.

De titel ‘goedkoopste plug-in hybride van Nederland’ was volgens onze gegevens tot nu toe voor de Seat Leon eHybrid, maar de DFSK E5 stoot hem van de troon. De SUV is kakelvers voor de Nederlandse markt en is voor jou vanaf €33.950. Dat is zo’n €1.000 goedkoper dan de oude prijs van een plug-in hybride Leon en €2.000 minder dan wat diezelfde auto sinds kort kost.

Bovendien krijg je bij DFSK geen C-segment-hatchback voor dat bedrag, maar een SUV die met een lengte van 4,76 meter nagenoeg exact even lang is als een Skoda Kodiaq. Waar die populaire gezins-SUV zijn derde zitrij verliest als je een PHEV wilt, heeft de DFSK dat extra bankje wel. Het is dus een heuse zevenzitter, hoewel we natuurlijk nog niet hebben kunnen proberen hoe ruim of krap die achterbank precies is. De DFSK E5 is 1,89 meter breed en 1,71 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,79 meter. Ook die waardes zijn akelig goed vergelijkbaar met die van een Skoda Kodiaq.

DFSK E5

Het bruine leer en het panoramadak horen bij de duurdere L2-versie.

De ogenschijnlijk spotgoedkope DFSK E5 wordt aangedreven door een 110 pk sterke 1,5-liter viercilinder benzinemotor, plus een 177 pk sterke elektromotor. De overbrenging van de kracht op de voorwielen gaat op traploze wijze via wat DFSK een E-CVT noemt. De stroom voor de elektromotor komt van een accu die met 17,5 kWh nog best aan de maat is. Die levert een elektrisch rijbereik op van 70 kilometer.

De 1.795 kg wegende E5 is er in twee uitvoeringen, die zich louter door hun uitrusting van elkaar onderscheiden. Basisversie L1 heeft al ledkoplampen, zeven zitplaatsen, een 12,3-inch touchscreen met Android Auto en Apple CarPlay, een schuifdak, cruisecontrol, klimaatregeling en leren bekleding. De L2 kost met €38.950 een stuk meer en biedt meer actieve veiligheidssystemen, een groot panoramadak, een veel uitgebreider audiosysteem en grotere wielen.

DFSK

DFSK E5

De auto die hier als DFSK E5 wordt gepresenteerd, staat in China onder meer te boek als Fengon 580 en Landian E5. DFSK, wat staat voor Dongfeng Sokon Motor Group, was een dochterondernemring van Dongfeng en Seres, maar is inmiddels volledig eigendom van Seres. Dat merk is onder de eigen naam formeel ook nog altijd aanwezig in Nederland, maar hier lijken de importeurs niets met elkaar te maken te hebben. DFSK wordt geïmporteerd door Drive Conversions BV in Goor en dat bedrijf zegt momenteel volop te werken aan het klaarmaken van de auto voor de Nederlandse markt en het opzetten van een dealernetwerk.

Een demonstratiemodel is er echter al en als je in België of Duitsland woont, ben je de E5 wellicht ook al eens tegengekomen. De importeur richt zich tot nu toe vooral op de bedrijfsauto’s van DFSK, die in Nederland of in China van een elektrische aandrijflijn worden voorzien. Voor benzinegestookte en vaak relatief onzuinige budget-Chinezen ziet men hier logischerwijs geen markt, maar bij de plug-in hybride E5 is dat anders. Door de lage CO2-uitstoot blijft de bpm bij dit model beperkt tot €723, waardoor de auto ook in Nederland met een gunstige prijs kan worden aangeboden. Als plug-in ontspringt de E5 bovendien de hoge Europese invoerheffingen, want die gelden vooralsnog alleen voor EV's.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.