Deze stadsauto's met automaat koop je voor €6.000
De occasionmarkt biedt uitkomst
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Het valt op dat het sinds corona weer almaar drukker wordt op de weg - zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Mede daarom en vanwege het toegenomen hybride- en EV-bestand zijn auto’s vaker uitgerust met een automaat. Dat geeft rust - zeker in druk stadsverkeer en bij filerijden. Maar juist de zogeheten stadsauto’s nemen af in aanbod, helemaal met automaat. Want te duur om te produceren. De occasionmarkt biedt uitkomst.
Wij gaan dus op zoek naar drie stadsauto’s die van een automaat voorzien zijn. Om de uitbundigheid van de dure decembermaand én voorgaande afleveringen weg te spoelen beperken we het budget tot 6 mille.
Renault Twingo 1.2-16V Eco2 aut. - 2011 - 98.467 kilometer - €5.899
De tweede generatie Twingo had de ondankbare taak zijn iconische voorganger te doen vergeten. Met behoud van enkele typische Twingo I-details - zoals de opzet van het dashboard - deed de in 2007 geïntroduceerde Twingo II veel serieuzer aan dan het vrolijke karretje uit 1993. Of het daardoor kwam, weten we niet, maar diens succes werd bij lange na niet herhaald. Een verkeerde auto is het daarmee nog niet. Integendeel. Op het gebied van comfort en veiligheid zette Renault grote stappen. Uit ons aanbod viel deze witte Renault Twingo op: binnen ons budget, nog geen ton op de klok en voorzien van een automaat die je eventueel zelf kunt schakelen. De aanbieder noemt geen verdere benaming, maar hij heeft kenmerken (registratiedatum, fiscale waarde, uitrusting) van zowel de Dynamique als actiemodel Night & Day. Opvallend: het is een vierzitter. Achterin zijn twee losse zetels geplaatst die individueel over tien centimeter verschuifbaar zijn, waardoor het MPV-gehalte van zijn voorganger behouden is gebleven - handig bij het shoppen of vakanties met een klein gezin.
Onze eerdere ervaringen met een gebruikte Twingo II: een wat hogere instap en dito zit en een minder strak stuur- en rijgedrag om de eventuele benaming ‘Dynamique’ te verantwoorden. De gebruikte materialen zijn netjes en hoewel vrij compact, voelt het meubilair aardig volwassen aan. De foto’s laten een keurige occasion zien, ondanks inmiddels vijf ex-eigenaren. Wat volgens ons de Twingo II vóór heeft op landgenoten Citroën C1 en Peugeot 107, is dat -ie net wat royaler is, met name achterin. Ook de bagageruimte is ruimhartiger. Daarbij is de 24-RNK-4 voorzien van een viercilinder motor - die had de Twingo I eveneens, maar weer geen standaard airco, cruisecontrol, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en privacy glass achter. Helaas bleef wel de enigszins onpraktische driedeurs carrosserie.
Signalement
Merk Renault
Type Twingo 1.2-16V Eco2 aut.
Bouwjaar juni 2011
Kilometerstand 98.467
Vraagprijs €5.899
Waar te koop? Autobedrijf Zeynal, Den Haag
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.149 cc
Max. vermogen 55 kW/75 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 107 Nm bij 4.250 tpm
Bagageruimte 230 l/951 l
Max. aanhanger geremd 350 kilo
Gem. verbruik 1:17,9
0-100 km/h 13,6 s
Topsnelheid 172 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Suzuki Alto 1.0 Exclusive aut. - 2010 - 91.437 kilometer - €5.950
Licht van gewicht, zuinig, oerbetrouwbaar… Qua gebruikskosten was Suzuki’s Alto altijd een van de goedkoopste auto’s op de markt. Daardoor is deze compacte Japanner misschien wel de ultieme stadswagen, dus die mag in ons rijtje niet ontbreken. Wat vind je van deze Suzuki Alto: ietsje ouder dan de Twingo, maar ook wat minder gereden. Amper duurder, maar wel - inclusief 12 maanden Bovag-garantie - bij de merkdealer wachtend op de volgende baas (drie ex-eigenaren). En … voorzien van een viertraps volautomaat - wat velen prettiger vinden dan een sequentiële bak. De foto’s doen een lilametallic vierwieler vermoeden, de aanbieder houdt het op bruinmetallic.
Van een tammere driecilinder tot een piepklein kofferbakje - aan alles is te zien dat de Alto bescheidener is dan de Fransman. Maar het is wél een vijfdeurs, dus instappen achterin gaat gemakkelijker, om tot de ontdekking te komen dat het ook daar krapper aan toegaat. Z’n afmetingen maken het tot een handig kruip-door-sluip-doorkarretje. Snel gaat het allemaal niet (let op bij inhaalmanoeuvres!) en dat is misschien maar beter ook: de ontbrekende stabilisatorstang achter laat zeker geen hoge bochtsnelheden toe, met een fikse kans op overhellen. ESP en tractioncontrol zijn present en dat is fijn, want met de al destijds slechts drie behaalde sterren in de EuroNCAP-crasttest wil je liever geen flinke klapper maken. De in Exclusive-livrei gestoken 20-NHX-4 heeft onder meer lichtmetalen wielen en parkeersensoren achter, maar geen cruisecontrol. Verder is de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar. Hier eveneens een speels vormgegeven dashboard met onder andere een toerenteller-op-een-stokje, de gebruikte materialen zijn eerder doelmatig dan fraai, terwijl de afwerking soms povertjes is. Dat laatste is bijvoorbeeld zichtbaar wanneer de achterbank is neergeklapt. Al met al ontstaat zo een beeld van een occasion die met de hand op de knip is ontworpen, en met de hand op de knip te berijden is.
Signalement
Merk Suzuki
Type Alto 1.0 Exclusive aut.
Bouwjaar september 2010
Kilometerstand 91.437
Vraagprijs €5.950
Waar te koop? Suzuki-dealer AutoCity AVK B.V., Deventer
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 996 cc
Max. vermogen 50 kW/68 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 90 Nm bij 3.400 tpm
Bagageruimte 129 l/774 l
Max. aanhanger geremd 200 kilo
Gem. verbruik 1:19,2
0-100 km/h 17,0 s
Topsnelheid 150 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Citroën C1 1.0-12V Ambiance aut. - 2010 - 75.347 kilometer - €5.750
Bij het portret van de Twingo noemden we zijn landgenoten C1 en 107 al. Deze zijn onderdeel van een drieling waartoe ook de Toyota Aygo behoort. Die merknaam doet er blijkbaar toe, want als we onze zoekcriteria ingeven, dan is zo’n gebruikte Japanner steevast het duurst, het oudst, met zijn kilometerstand het meest ervaren of een combinatie daarvan. Omdat het in wezen om drie gelijke karretjes gaat die zelfs gebroederlijk van dezelfde Tsjechische productieband rolden, kun je daarom beter op zoek gaan naar een C1 of 107. Dat deden wij ook en aldus kwamen we uit bij deze Citroën C1: het goedkoopst en met de laagste kilometerstand van ons trio. Over garantie wordt helaas niet gerept, wel heeft de van de eerste eigenaar afkomstige 60-LSH-9 duizend kilometer geleden nog een grote beurt bij de merkspecialist gehad. Wat betreft zijn concept doet de C1 enigszins aan de Alto denken: erg compact opgezet (achterin en bagageruimte zijn ronduit krap) en eveneens een driepitter onder het kleine motorkapje. Deze is gekoppeld aan een sequentiële bak à la Twingo. De C1 zich onderscheidt zich met het geboden rijplezier. Relatief gezien dan, want concept en motorvermogen zijn aan sportieve grenzen gebonden, de ‘heldhaftige’ wielen ten spijt. Maar de zit is lager, het stuurgedrag mooi direct en niet te licht, en de relatief grote spoorbreedte zorgt voor stabiele rijeigenschappen, ook in sneller genomen bochten - en dat terwijl stabilisatorstangen afwezig zijn. Het vrolijk optoerende driecilinderroffeltje doet de rest.
Binnenin treffen we veel grijs en harde kunststof aan, waarbij de gekleurde zijwangen van het meubilair en de vormgeving van het dashboard (met hier eveneens een ‘los’ geplaatste toerenteller) er een speels en voor dat segment acceptabel geheel van maken. Het stuur is enkel in hoogte verstelbaar, de voorstoelen zijn dat niet, dus ga vooral goed proefzitten. De behaalde 4 sterren in de EuroNCAP-crashtest wekt verwondering, aangezien ESP, tractioncontrol en gordijnairbags ontbreken.
Signalement
Merk Citroën
Type C1 1.0-12V Ambiance aut.
Bouwjaar juni 2010
Kilometerstand 75.347
Vraagprijs €5.750
Waar te koop? www.autoshowroomonline.nl, Rotterdam
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 998 cc
Max. vermogen 50 kW/68 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 93 Nm bij 3.600 tpm
Bagageruimte 139 l/712 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1:21,7
0-100 km/h 14,0 s
Topsnelheid 157 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke stadsauto(maat) spreekt je het meest aan?
Samengevat: de Suzuki Alto met volautomaat doet de laagste exploitatiekosten vermoeden, maar dat zie je er hier en daar wel vanaf. Wat dat betreft is de Twingo van Renault met sequentiële automaat volwassener: hij biedt meer ruimte en heeft een vierpitter, maar ook slechts drie portieren. De C1 van Citroën, eveneens met een automaat die je naar wens zelf kunt schakelen, lijkt wat betreft conceptie meer op de Alto dan op de Twingo, maar voegt een vleugje rijplezier toe. Alternatieven zijn onder meer de Daihatsu Cuore, de Hyundai i10 en de Nissan Pixo. Wat zou jouw keuze zijn?