Deze premium middelgrote SUV’s koop je voor €20.000

Eerste generatie XC60, Evoque en Q5

Volvo XC60 occasion

De meestgezochte occasions op de bekende occasionwebsites waren in 2023 achtereenvolgens de BMW 3-serie, Volkswagen Golf, Toyota Yaris, Volvo XC60 en de Toyota RAV4. Omdat we 3-serie, Golf en Yaris al eens in deze kolommen hebben besproken, richten we ons ditmaal op de nummer vier van de lijst: de Volvo XC60. Toyota’s RAV4 komt een volgende maal aan de beurt. We gaan voor de premium middelgrote SUV als uitgangspunt voor de zoektocht.

Uit hetzelfde bericht: de gemiddelde zoekprijs vanuit de websitebezoeker lag op € 19.258. Wij ronden dit naar boven af en gaan met 20 mille op zak op zoek naar zo’n stoere Zweed. Tevens portretteren we twee premium concurrenten; de Land Rover Range Rover Evoque en de Audi Q5.

Volvo XC60 T5 Summum - 2012 - 178.300 kilometer - €19.990 

Toch wel opmerkelijk, die vierde plek. Dat wil niet zeggen dat alle geïnteresseerden daadwerkelijk een gebruikte XC60 aanschaffen, maar over belangstelling heeft deze toch geen kleine en goedkope jongen in ieder geval niets te klagen. Ergens wel begrijpelijk: de XC60 is een niet-agressief ogende hoogzitter en uit diverse koopwijzers blijkt dat je er een betrouwbare metgezel aan hebt. Maar goed, je moet het wel kunnen bekostigen en daarom gaan we op zeker. Bij een Volvo-dealer treffen we deze Volvo XC60 aan: bouwjaar 2012, nog geen 180.000 kilometer ervaring, bijeengereden door drie eigenaren.

De luxe Summum-uitvoering ten spijt is de eerste koper flink losgegaan op de optielijst: van een entertainmentsysteem achterin via een pakket aan veiligheidshulpjes tot een trekhaak en van een elektrisch bedienbaar panoramadak via een elektrische achterklep tot een navigatiesysteem. Zo ontstaat het beeld van een actief, niet-onbemiddeld gezin als eerste eigenaar. Een gezin dat niet echt de gebaande paden verliet, want de 29-ZHD-7 is gewoon een voorwielaandrijver. En een rustige bovendien. Dat behelst nog niet zozeer de geblazen 2.0-viercilindermotor van 241 pk, maar meer het ietwat afstandelijke karakter van deze occasion. Hij stuurt weliswaar vrij direct, maar je krijgt weinig feedback van het onderstel. Ook wil -ie in snel genomen bochten licht overhellen, waarbij de met leer beklede zetels weinig zijdelings steun geven. We zien wel een smaakvolle combinatie: grijsblauwe lak en een lichtbeige interieur.

Nee, de XC60 is tijdens lange reizen op z’n best: goede stoelen, van deze drie de meeste hoofdruimte plus ruimte achterin (de kleinere Evoque is het royaalst voor passagiers voorin) en ergonomisch is alles in orde. Zo kom je ontspannen en flink in de watten gelegd aan op plaats van bestemming. Puntje: voor een uitgebreid afleverpakket inclusief 12 maanden Bovag-garantie geldt een meerprijs van €895. Pleister op de wonde: deze XC60 is nipt het zuinigste en de lichtste van het trio.            

Signalement

Merk Volvo
Type XC60 T5 Summum   
Bouwjaar november 2012
Kilometerstand 178.300
Vraagprijs €19.990 
Waar te koop? Volvo-dealer Jacob Schaap, Dronten

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.999 cc, turbo
Max. vermogen 177 kW/240 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 320 Nm bij 1.800 tpm
Bagageruimte 495 l/1.455 l 
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 1:11,8
0-100 km/h 8,1 s
Topsnelheid 210 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Range Rover Evoque 2.0Si 4WD Sicilian Yellow - 2013 - 193.345 kilometer - €19.950

Wie wél regelmatig de gebaande paden verlaat en toch ‘lifestyle’ wil zijn, komt al snel uit bij de Range Rover Evoque. De TS-211-H (februari 2013, sinds oktober 2018 in ons land en sindsdien twee eigenaren versleten) luistert verder naar de toevoeging ‘Sicilian Yellow’. Het staat voor de afgeladen topversie, overigens de enige benzine-Evoque die in ons bestand voorkomt.

Deze Range Rover Evoque is nog uitgerust met de zestraps automaat, de variant met negen versnellingen kwam in 2014 en is nóg terreinvaardiger. Afijn, die automaat is gekoppeld aan een geblazen tweeliter die we onder meer kennen van bovengenoemde Volvo XC60, en bijvoorbeeld ook de Ford S-Max. In de Evoque heeft hij iets meer koppel bij een wat lager toerental. Goed voor (trek)werk op onverhard - denk tevens aan aanwezige zaken als hill assist, een sperdifferentieel en het zogeheten  TerrainResponse-systeem waarbij de aansturing van de vierwielaandrijving wordt afgestemd op de ondergrond - maar ook op verhard zoals chique winkelstraten voelt de Brit zich thuis. Het interieur is een smaakvol geheel, opgebouwd uit prachtige materialen. Het is verrassend dat de kleinste van dit trio voorin de meeste ruimte biedt. Dat gaat wel ten koste van de achterpassagiers. Eveneens bijzonder: voor een auto met 4x4-genen is hij op verhard behoorlijk dynamisch, terwijl hij het comfort niet uit het oog verliest, ondanks de forse 20-inch wielen. 

We noemden het al even: deze witte Sicilian Yellow laat op uitrustingsgebied weinig te wensen over en is goeddeels vergelijkbaar met die van de Volvo. Dit alles moet je wél betalen: de Evoque blieft elke 16.000 kilometer een - het merk kennende: prijzige - onderhoudsbeurt (Audi en Volvo: 30.000 kilometer), daar waar de Zweed nog carrosseriegarantie geniet (want twaalf jaar) is die van de Brit met zes jaar al lang verlopen en over garantie gesproken; daarover rept de advertentie helaas niet. 

Signalement

Merk Range Rover
Type Evoque 2.0Si 4WD Sicilian Yellow  
Bouwjaar februari 2013
Kilometerstand 193.345
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Favoriet Occasions, Castricum

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.999 cc, turbo
Max. vermogen 177 kW/240 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 340 Nm bij 1.750 tpm
Bagageruimte 575 l/n.b. 
Max. aanhanger geremd 1.800 kilo
Gem. verbruik 1:11,5
0-100 km/h 7,6 s
Topsnelheid 217 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Audi Q5 3.2 FSI quattro Pro Line - 2011 - 188.748 kilometer - €19.950 

Wel integrale aandrijving, maar hoeft het niet zo blingbling als de Evoque? Dan komt al snel de Audi Q5 quattro bovendrijven. In tegenstelling tot welgeteld één benzinegestookte Evoque treffen we in ons bestand diverse Q5’s aan. Helaas allemaal voorzien van de gevoelige 2.0 TFSI - op één na: deze Audi Q5. Geen geblazen vierpitter aan boord, maar de atmosferische 3.2-V6. Het is de krachtigste motor van dit drietal, maar het maximum koppel komt pas veel later vrij - inherent aan een ongeblazen krachtbron. De Q5 3.2 is de snelste van ons geportretteerde trio en bovendien mag er geremd twee ton aan de haak (XC60 en Evoque: 1.800 kilo), maar het verbruik is hoger.

De 69-PTF-8 is het oudst, vier Nederlandse eigenaren hebben er bijna 190.000 kilometer mee gereden. Volgens de advertentie is de distributieketting recent vernieuwd en gaat de occasion weg met Bovag-garantie. Vanbuiten is het een echte Audi: een beetje een opgeblazen A3 Sportback. Vanbinnen is het eveneens een echte vertegenwoordiger uit Ingolstadt: interieur en dashboard zijn weinig verrassend, maar overtuigen door mooie materialen, solide afwerking en een goede ergonomie, mede dankzij het MMI-systeem. Ook hier deed de eerste eigenaar een greep uit de optielijst, maar al met al is deze occasion toch het minst riant uitgevoerd. Met zijn binnenruimte valt hij een beetje tussen de andere twee in: hier wat ruimer, daar wat krapper, maar nergens opvallend. Het rijden is dat eveneens: niet zo dynamisch als de Evoque, maar evenmin rustig voortkabbelend als de XC60. Van een snel bochtje pakken gaat de Q5 niet tegenstribbelen, overhellen is hem vreemd. Het stuurgedrag is communicatief met een vleugje sportiviteit. Wil je het terrein in? Ook dan tref je in deze vierwieler de middenweg aan: je komt verder dan de voorwielaangedreven Volvo, maar de Range Rover is van dit drietal natuurlijk koning Ruig - als het moet.      

       

Signalement

Merk Audi  
Type Q5 3.2FSI Quattro Pro Line
Bouwjaar maart 2011
Kilometerstand 188.748
Vraagprijs €19.950
Waar te koop? Vakgarage T. Verlaan B.V., Harmelen

 

Technische gegevens
Motor V6, 3.197 cc
Max. vermogen 199 kW/270 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel 330 Nm bij 3.000 tpm
Bagageruimte 540 l/1.560 l 
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1:10,8
0-100 km/h 6,9 s
Topsnelheid 234 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke premium SUV spreekt jou het meest aan?

Samengevat: als de XC60 familievriend labrador is, dan is de Evoque een Britse terriër. Hij bijt zich vast op elke ondergrond. Daarbij is de Evoque een hip en dynamisch, maar ook kostbaar speeltje. De Volvo lijkt juist het minste uit het huishoudbudget te snoepen. De Audi Q5 3.2 zit op veel fronten tussen de andere twee in, is voorzien van een zescilinder, maar het minst rijk uitgerust. Wat zou jouw keuze tussen deze drie zijn? Of toch liever een BMW X3, Mercedes-Benz GLK of een andere premium cross-over? We horen het graag!   

Lezersreacties (116)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.