Deze nuchtere stationwagons koop je voor €5.000

Dacia Logan MCV occasion

Sinterklaas is weer vertrokken, ons met veel nieuwe spullen en geplunderde bankrekeningen achterlatend. Om deze twee te combineren, zoeken we deze week een nuchtere stationwagon: genoeg ruimte om passagiers plus bagage droog van A naar B te brengen, maar tevens met een scherp oog lettend op de operationele kosten. Daarom niet al te groot: voor de meeste gezinnen volstaat het C-segment.

Het kan niet missen: op veler verzoek móet daar een Dacia tussen staan! In ons occasionbestand vonden we diverse Logans, waarvan we er een portretteren. Daarnaast een afgevaardigde uit Zuid-Korea en eentje uit de VS (op papier althans), maar met eveneens overduidelijke Zuid-Koreaanse genen.

Dacia Logan MCV TCe 90 - 2015 - 121.475 kilometer - €4.994

Moet het nuchter, dan kom je al snel bij Renault-dochter Dacia terecht dat dankbaar in het gat sprong dat Skoda achterliet. Na de eerste puur functionele Logan verliet ook Dacia die insteek: met behoud van relatief lage prijzen werden Dacia’s steeds aantrekkelijker, soms zelfs cult! Met vijf mille in de knip vinden we in deze Dacia Logan MCV een relatief jong exemplaar: zowel qua leeftijd als kilometerstand is dit de Benjamin van ons trio. Dat je in ruil daarvoor aan raffinement inboet, zal de rationele occasionzoeker worst wezen. Hij/zij krijgt voor 5 mille (afleveringskosten €395 extra) een occasion die maar één eigenaar gehad heeft en die plenty ruimte biedt. Zelfs de achterpassagiers komen weinig te kort. De bagageruimte is met 573 tot 1.518 liter riant te noemen, Gezien zijn leeftijd/kilometerstand en het relatief lage gewicht (1.013 kilo) snoept de Roemeen weinig van het huishoudbudget op. Dat is in deze dure decembermaand best welkom! Waar zit dan het mindere raffinement?

Bijvoorbeeld in het wat blikkerige geluid van de portieren, de harde kunststoffen in het overwegend grijze interieur, de net wat te korte stoelzittingen voorin. Aan de buitenkant vallen de wieldoppen op. Is dat erg? Welnee, want als geheel ziet de blauwe HD-303-X er best aantrekkelijk uit. Bovendien is het met onder meer airco, fabrieks-stereo, hill assist en tractioncontrol beslist niet op een houtje bijten. Wat er verder niet op zit, kan niet kapot, moet je maar denken! Onder de kap de bekende 0.9-driepitter van Renault. Diens 90 pk is voldoende voor deze stationwagon, maar met volle bepakking houdt het niet over. Nu is de Logan MCV sowieso geen strepentrekker of bochtenridder - op glad asfalt is -ie comfortabel genoeg, maar met korte oneffenheden weet het onderstel minder goed raad. De besturing is daarentegen prettig: niet te zwaar en met voldoende feedback. Kortom: de Logan MCV-doelgroep doet er geen miskoop mee, lijkt ons.

Signalement
Merk Dacia
Type Logan MCV TCe 90
Bouwjaar oktober 2015
Kilometerstand 121.475
Vraagprijs €4.994
Waar te koop? Brinkmann Auto’s, Cruquius-Zui

Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 898 cc, turbo
Max. vermogen 66 kW/90 pk bij 5.250 tpm
Max. koppel 135 Nm bij 2.500 tpm
Bagageruimte 573 l/1.518 l

Max. aanhanger geremd 1.150 kilo
Gem. verbruik 1:20,4
0-100 km/h 11,1 s
Topsnelheid 175 km/h

Kia Ceed Sporty Wagon 1.4 CVVT ISG Fifteen - 2009 - 143.440 kilometer - €4.999

Ook Kia begon ooit als budgetmerk, maar die tijden liggen achter ons. Een kleine vijftien jaar geleden was de Ceed Sporty Wagon een aantrekkelijke optie voor ruimtezoekers met een relatief beperkt budget. Daarnaast zag de vlot gelijnde stationwagon met zijn Volvo-achtige achterlichten er fris uit - wij vinden het nog altijd een leuk ontwerp. Deze Kia Ceed is wat betreft kilometerstand iets en als het gaat om leeftijd een stuk ervarener dan bovenstaande Logan MCV, maar daarvoor krijg je op meerdere fronten meer auto voor zo’n beetje dezelfde vraagprijs. Om te beginnen meer motor: de viercilinder is groter en krachtiger, maar wel van het ongeblazen type. Goedmoediger dan de fellere Roemeen. Op prestatiegebied maakt het weinig uit, wel is de dorst groter. Op papier althans, want de moderne turboblokjes kunnen ‘m eveneens goed raken als er veel gevraagd wordt. Het maximale koppel is vergelijkbaar, maar bij een twee keer zo hoog toerental, inherent aan atmosferische motoren. Kortom: een stap terug in de tijd. Het ruimteaanbod van de Zuid-Koreaan is iets beter en dat geldttevens de hoeveelheid accessoires van de 66-SRR-2 (mei 2009, 2 eigenaren). We noemen enkel het start/stopsysteem, de lichtmetalen wielen en een met leer bekleed stuur, maar de conclusie is dat je met de Ceed Sporty Wagon meer auto in huis haalt dan met de Logan MCV. Wel een oudere en bovendien evenmin het toppunt van raffinement.

Hoewel helder van opzet overtuigt de materiaalkeuze van dashboard en interieur niet overal, want het is nogal krasgevoelig. De zittingen zijn wat vormeloos, de vijfbak vraagt een strakke hand. Het onderstel is goed. Zonder dat de Ceed oncomfortabel wordt, voelt hij lekker stevig aan: niet stug, maar mooi in balans. Ook met de koersvastheid is niets mis. Nieuw gold voor deze auto 7 jaar/150.000 kilometer garantie. Dat is uiteraard voorbij, maar het zegt wel iets over het vertrouwen in eigen product destijds - en dus de betrouwbaarheid.

Signalement
Merk Kia
Type Ceed Sporty Wagon 1.4 CVVT ISG Fifteen
Bouwjaar mei 2009
Kilometerstand 143.440
Vraagprijs €4.999
Waar te koop? Autobedrijf Kraeima & Scheper, Beilen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.396 cc
Max. vermogen 80 kW/109 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 137 Nm bij 5.000 tpm
Bagageruimte 534 l/1.664 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo,
Gem. verbruik 1:15,9
0-100 km/h 11,7 s
Topsnelheid 188 km/h

Chevrolet Nubira Station Wagon 1.6 Spirit - 2011 - 155.461 kilometer - €4.900

Eerst was je toe aan een Daewoo, later had je pret in exact dezelfde Chevrolet. Inderdaad: deze Chevrolet Nubira draagt weliswaar het stoere Amerikaanse ‘vlinderstrikje’, maar komt gewoon uit Zuid-Korea. Toen Chevrolet - op de Camaro en de Corvette na - Europa verliet, kwamen de inruilers al snel in de ramsjhoek terecht. Immers: onbekend maakt onbemind, en dus goedkoop. Dat heeft zowel voor- als nadelen. Sinds februari 2011 hebben twee eigenaren ruim 1,5 ton met de 28-PRT-7 afgelegd. De illustraties tonen een keurige occasion. Ook de bagageruimte van deze pakezel (400 tot 1.410 liter) is smetteloos.

Onder de kap huist een atmosferische 1.6 die Ceed-prestaties levert tegen een flink grotere benzinedorst. Misschien met een beheerste rechtervoet rijden? Weet dan dat de Nubira rechtuitrijdend comfortabel aanvoelt, maar (scherpe) bochten duidelijk minder aan hem zijn besteed. De zachte, ruim bemeten zetels doen eveneens bijna Amerikaans aan en passen bij het onderstel dat vooral de niet-actieve rijder zal bekoren - op alle fronten weinig verleiding om te gaan planken, dus! Binnenin gaat het er grijs, maar relatief luxueus aan toe: climatecontrol, elektrische ramen rondom en een uitgebreide stereo zijn net zo present als een verse distributieriem (die is afgelopen januari bij 141.000 kilometer vervangen). Daarnaast wordt hij met 12 maanden Bovag-garantie de weg op gestuurd. Kortom: deze occasion is eveneens veel auto voor je geld, misschien wel het meest. Waar zitten dan die nadelen in? Ook hier wat gebrek aan raffinement, maar dat geldt tevens voor de andere twee. Zwaarder weegt de ongewisse toekomst. Hoe zit het met de onderdelenvoorziening? Of plaatwerk in geval van schade? En de inruilprijs op termijn? Eigenlijk moet je deze Chevrolet gewoon oprijden. Maar vergeet niet dat gezien aspecten als brandstofverbruik en motorrijtuigenbelasting (200 kilo zwaarder dan de Logan MCV!) deze occasion het meest veeleisend in de exploitatiekosten kan zijn.

Signalement
Merk Chevrolet
Type Nubira Station Wagon 1.6 Spirit
Bouwjaar februari 2011
Kilometerstand 155.461
Vraagprijs €4.900
Waar te koop? Guus Kolk Automobielen B.V., Hengelo (Ov.)

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 80 kW/109 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 400 l/1.410 l
Max. aanhanger geremd 1.100 kilo
Gem. verbruik 1:12,8
0-100 km/h 11,4 s
Topsnelheid 187 km/h

Met welke van deze nuchtere stationwagons ga je straks het nieuwe jaar in?

Samengevat: van dit trio is de Dacia Logan MCV het duidelijkst met de hand op de knip ontworpen, maar omdat hij veruit de jongste is, merk je daar onder meer door de turbomotor niet zo heel veel van. De Kia Ceed Sporty Wagon en de Chevrolet Nubira Station Wagon zijn met hun atmosferische motoren op oudere leest geschoeid, maar bieden op luxegebied meer auto voor het geld. Daarbij lijkt de Chevy op korte termijn zekerder (jaargarantie, verse distributieriem), maar op langere termijn juist niet. Wat zou jouw keuze zijn?

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.