AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Deze Lexus LS uit 1992 is voor kenners - Liefhebber gezocht

Wel iets aan de uitlaten doen

Lexus LS liefhebber gezocht

Terwijl de prijzen voor een Mercedes S-klasse generatie W126 nog altijd stevig zijn, kun je ook voor een Japans alternatief gaan: de Lexus LS. We vinden er een die nog geen €6.000 kost. De eerste Lexus, het eerste serieuze antwoord op de Mercedes S-klasse, BMW 7-serie en Jaguar XJ, die in 1989 kwam. En omdat het een über-Toyota is, maken we ons helemaal geen zorgen over de hoge kilometerstand van deze klassieke limo.

Waarom je een kenner bent wanneer je deze LS durft te kopen? Omdat de Lexus LS bij zijn aantreden in bepaalde opzichten de beste auto ter wereld was. Het was de stilste limousine, de meest betrouwbare, en ga zo maar door. Dat moest ook wel, want hij moest wedijveren met de S-klasse wat algemeen als de beste auto ter wereld werd beschouwd in de jaren 80. 

Lexus LS liefhebber gezocht

Trillingsvrije V8

Wat was er dan allemaal zo vernieuwend aan de Lexus LS? De trillingsvrije en zijdezacht lopende V8 bijvoorbeeld. En het instrumentenpaneel dat driedimensionaal was en daarmee de toon voor latere auto’s zette. We zien een middenconsole bezaaid met knoppen, te bekijken vanaf leren fauteuils. De LS was ook leverbaar met luchtvering, maar dat zien we niet in de vermelde uitrusting van dit exemplaar staan. Wel krijg je mooie kentekenplaten, belooft de verkopende partij. Met duplicaatcode helaas. Misschien is er nog iets aan te doen? Het enige andere smetje op deze verder keurige LS zijn de niet originele uitlaateindstukken. Die zijn te dik en we vrezen dat deze LS daardoor niet uitblinkt in stil zijn, dus ben je echt een kenner, dan vervang je die meteen. Een setje originele uitlaateindstukken vinden zal niet zo makkelijk zijn, een euvel waartegen je bij Japanse auto’s van een zekere leeftijd wel vaker aan loopt. 

Lexus LS liefhebber gezocht

De Lexus LS 400 was er alleen als 4,0-liter V8. Deze motor met 245 pk was de enige optie, dat was wel een minpuntje ten opzichte van de Duitse concurrentie. Daarin kon je van alles krijgen, zes- en achtcilinders, de BMW 7-serie E32 was er zelfs met V12. Omdat deze Lexus LS tot 1995 op de markt was, kreeg hij ook concurrentie van de Mercedes S-klasse W140, waarin je eveneens een V12 kon krijgen. De 245 pk sterke 4.0 stuwt de Japanse limo in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid is 250 km/h. Dat was ook de snelheid waarop de dikste Duitse auto's (behalve Porsche) in die tijd waren begrensd.

Een Lexus met een kilometerstand van meer dan 3,5 ton is geen uitzondering. Zo reed een collega van ons ooit een Lexus SC met 3,8 ton op de klok, lees zijn bevindingen er nog maar even op na

Zo’n Lexus heeft 32 jaar na eerste kentekening echt wel status, en stel, mensen die niets met auto’s hebben zien er misschien een ietwat groot uitgevallen Toyota Camry in: ook in een Camry van die leeftijd kun je nog prima gezien worden! 

Lexus LS liefhebber gezocht

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.