Deze iconische 4x4's koop je voor €30.000
Defender, G-klasse of Land Cruiser
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Een week geleden eindigde de Dakar-rally. Deze (z)ware beproeving voor mens en machine doet in weinig meer denken aan het oorspronkelijke concept, want de eerste tijd eindigde de rally daadwerkelijk in de Senegalese hoofdstad Dakar en werd er gereden in auto’s die nog veel leken op de vierwielers die in de plaatselijke showroom stonden. Tegenwoordig happen bijzondere, hoogpotige bouwsels zand in de woestenij van Saoedi-Arabië. Hoe dan ook is het voor ons reden om eens drie strijders tegen de elementen te portretteren. Auto’s waarmee je woestijn en jungle kunt pareren. Alleskunners zogezegd, en dat betekent dat er een eveneens stevig prijskaartje aan hangt. We hebben € 30.000 te besteden en omdat in onherbergzaam gebied een goede trekkracht onontbeerlijk is, nemen we een diesel. Het leidt tot drie iconische 4x4's!

Het modernste dashboard dat je in een originele Land Rover Defender kunt aantreffen.
Land Rover Defender 110 2.4 TD Station Wagon 60th Anniversary - 2008 - 167.981 kilometer - €29.950 (incl. btw)
We trappen af met - hoe kan het ook anders - een Land Rover Defender. Het oertype maakte zijn werelddebuut op onze eigen AutoRAI van … 1948! In de navolgende decennia werd de rudimentaire Brit steeds een stukje geciviliseerder, zonder het robuuste karakter uit het oog te verliezen. Vanwege dit karakter heeft de auto een grote schare liefhebbers opgebouwd, waardoor tweedehandsprijzen onwaarschijnlijk hoog lijken te blijven. Met een toch niet misselijke 30 mille op zak komen we bijvoorbeeld uit bij deze geïmporteerde Land Rover Defender: ruim 16 jaar oud, bijna 168.000 kilometer, een van een bestelwagen (want Ford Transit) afkomstige, dorstige en trage motor en een verre van optimale zitpositie achter het stuur. En met een leeggewicht van bijna 2 ton betaal je alleen al maandelijks zo’n €300 aan motorijtuigenbelasting! Nuchtere zielen zijn allang afgehaakt, de die hards zijn gebleven. Want zij weten dat dit type Defender, vanaf 2007, al een hele verbetering is ten opzichte van zijn voorganger. Zo kun je ook boven de 80 km/h een fatsoenlijk gesprek voeren. Is het interieur sterk gemoderniseerd en in deze 60th Anniversary-uitvoering voor zijn doen aardig compleet, met onder meer gedeeltelijk leren bekleding, zesbak, open dakje, airco en stoelverwarming).
Hier vinden vijf personen plus al hun bagage meer dan genoeg plek. De motor mag dan weinig gemanierd zijn, hij kan ook 3,5 ton trekken. Tot slot de bijkans onovertroffen terreinkwaliteiten: de tussenbak voor de lage gearing kreeg kortere overbrengingen, zodat je bij het wegrijden de eerste twee versnellingen simpelweg kunt overslaan en bijna al het offroad-werk in de drie kan doen. De een en twee komen enkel van pas bij het allerzwaarste klim- en afdaalwerk. Moderne fratsen als hill assist ontbreken - de stoere Defender verwacht dat je dat zelf doet. En stoer ís de Defender: treeplanken, traanplaat, reservewiel achterop ... Een rijdend icoon. Niet voor niets luidt het credo: ga je bush of woestijn in, dan kun je dat het beste doen in een Defender.
Signalement
Merk Land Rover
Type Defender 110 2.4 TD Station Wagon 60th Anniversary
Bouwjaar november 2008
Kilometerstand 167.981
Vraagprijs €29.950 (incl. btw)
Waar te koop? Autobedrijf Jos Priem, Vinkeveen
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 2.401 cc, turbo
Max. vermogen 90 kW/122 pk bij 3.500 tpm
Max. koppel 360 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.940 kilo
Bagageruimte n.b.
Max. aanhanger geremd 3.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 9,1 (NEDC)
0-100 km/h 15,8 s
Topsnelheid 132 km/h
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Executive - 2010 - 218.775 kilometer - €29.995
De laatste passage bij het bovenstaande portret was niet volledig. Want compleet luidt hij: ga je bush of woestijn in, dan kun je dat het beste doen in een Defender. Maar om er weer uit te komen, heb je een Toyota Land Cruiser nodig! Dat geeft aan hoe deze forse Japanner wereldwijd waardering krijgt, want van Arabische woestijn tot Afrikaanse jungle; overal kom je de Land Cruiser tegen, daar waar anderen hebben afgehaakt. Daarover gesproken: Toyota was overall-winnaar van Dakar 2025, overigens met aangepaste versies van de Hilux pick-up.
Uit ons aanbod viel deze Toyota Land Cruiser op: afkomstig uit Zuid-Duitsland - er zit zelfs nog geen kenteken op. Volgens de aanbieder met reden: tegen bijbeta;ing is hij om te bouwen naar bedrijfswagen. Onder de kap een forse vierpitter die sneller en zuiniger is dan de Defender, maar ‘slechts’ drie ton mag trekken. Onderhuids is het met zijn ladderchassis en starre achteras een echte terreinwagen, maar de luchtvering achter zorgt voor de nodige portie comfort. Ook hier diverse offroad-programma’s - meer en bovendien moderner dan de Defender. Dat is in de cabine eveneens het geval: ruim genoeg voor iedereen en veel weelderiger aangekleed dan de Brit, alhoewel de gebruikte materialen eerder robuust dan verfijnd zijn. Nee, het gaat om zaken als leren bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen en stuurkolom, navigatiesysteem, autonome cruisecontrol, xenonverlichting, achteruitrijdcamera, automatisch inklappende buitenspiegels en separate airco achter die het maken dat de Land Cruiser veel moderner overkomt dan het verschil in leeftijd tussen beiden.
We zijn wat minder lovend over zijn asfaltcapaciteiten: een wat wollige besturing en behoorlijke duik- en helneigingen van de koets tijdens het rijden zorgen ervoor dat je je misschien nog wel zekerder voelt tijdens het tackelen van hoge duinen (de Land Cruiser neemt je dan letterlijk veel werk uit handen) dan wanneer je een forse verkeersdrempel voor je op de weg ontwaart.
Signalement
Merk Toyota
Type LandCruiser 3.0 D-4D Executive
Bouwjaar juli 2010
Kilometerstand 218.775
Vraagprijs €29.995
Waar te koop? Andereauto.nl, Uden
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 2.982 cc, turbo
Max. vermogen 140 kW/190 pk bij 3.400 tpm
Max. koppel 420 Nm bij 1.600 tpm
Leeggewicht 2.080 kilo
Bagageruimte 553 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 3.000 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,3 (NEDC)
0-100 km/h 14,5 s
Topsnelheid 175 km/h
Mercedes-Benz G 400 CDI Stationwagon Lang - 2006 - 284.458 kilometer - €29.999
In 1979 stelde Mercedes-Benz de G-klasse voor, waarbij de G voor Geländewagen staat. Ooit begonnen als utiliteitsvoertuig (onder andere voor militaire doeleinden), werd ook de G steeds geciviliseerder - het was en is tenslotte een product van Das Haus. Met €30.000 op zak viel ons oog op deze Mercedes-Benz G-klasse: een origineel Nederlands exemplaar dat weliswaar het oudste en meest ervaren van dit trio is, maar uitgerust met een heuse V8.
Een beul van een machine: krachtig, een donkerbruin geluid en voorzien van common rail-directe inspuiting. Resultaat: al bij 1.700 tpm liefst 560 Nm als trekkracht! Deze bijna 2,5 ton zware vierwieler is een zevenzitter: de hele familie past erin en als niet iedereen meegaat, dan heb je een indrukwekkende 2.250 liter aan stouwruimte tot je beschikking, met dank aan de hoekige vormen. Die bonkigheid mag aan de buitenkant onverzettelijkheid uitstralen, aan de binnenkant gaat het er bijna S-klasse-achtig aan toe: leer en hout zover het oog reikt en van alles is elektrisch bedien- of verstelbaar tot aan het schuif-/kanteldak toe. Uitrusting, materiaalgebruik en krachtbron zetten beide anderen simpelweg in de schaduw. Dat doet de G niet op asfalt: een indirecte besturing, bochten neemt -ie met tegenzin en vanwege de starre assen vóór en achter is deze container niet heel comfortabel.
Nee, in het terrein voelt hij zich meer in zijn element. En met behulp van de lage gearing en drie te blokkeren differentiëlen (te bedienen met knoppen op het dashboard), de bestuurder ook. Aan de trekhaak mag 3,5 ton, we hadden niet anders verwacht. Kortom: alles aan deze occasion is groot, sterk, machtig … Dat doen de exploitatiekosten ook. Brandstofverbruik, onderhoud en reparatie, motorrijtuigenbelasting en verzekering maken dit tot misschien wel de kostbaarste occasion die we tot nu toe in Op Zoek naar behandelden.
Signalement
Merk Mercedes-Benz
Type G 400 CDI Stationwagon Lang
Bouwjaar juni 2006
Kilometerstand 284.458
Vraagprijs €29.999
Waar te koop? Nieuwkerk & Nieuwkerk Automobielen B.V., Woerden
Technische gegevens
Motor V8, 3.996 cc, turbo
Max. vermogen 184 kW/250 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel 560 Nm bij 1.700 tpm
Leeggewicht 2.420 kilo
Bagageruimte 480 l/2.250 l
Max. aanhanger geremd 3.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 7,8 (NEDC)
0-100 km/h 10,3 s
Topsnelheid 182 km/h
Met welke iconische alleskunner zou jij naar de evenaar willen rijden?
Een ritje naar de evenaar. Dat betekent de Pyreneeën over en de Sahara doorkruisen om te eindigen in de jungle van donker Afrika. Zou je dat het liefste doen in de iconische Land Rover Defender? Of liever in een Toyota Land Cruiser, omdat je ook weer terug naar huis wilt? Badend in weelde en met de kracht van een V8 per Mercedes-Benz G400 CDI de tocht volbrengen, is eveneens een aantrekkelijke optie, maar weet wel dat je aan het einde van de roadtrip failliet bent. Wat zou jouw keuze zijn?
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz G55 AMG
- 2005
- 130.800 km

Mercedes-Benz G-klasse 500 Zwart Leer Comand Xenon Memory stoel Schuifdak
- 2006
- 108.383 km

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VX 4X4 VAN AIRCO CRUISE MOTOR / GEARING GOOD EXPORT PRICE € 7900 EXCL BTW TAX CAR DRIVE GOOD / WORKING 4WD GEARING AND AIRCO APK -13-1-2025
- 2005
- 306.041 km