Designreview Peugeot e-3008: 'Minder typisch Peugeot dan 408 maar dat komt door elektrificatie'

Ontwerp nieuwe SUV

Peugeot e-3008 designreview

Rond de eeuwwisseling bouwde Peugeot auto’s met enorme leeuwenogen en dito muil, gesitueerd in energieloze carrosserievormen die leden aan morbide obesitas. Hun onprettige proporties met groteske overhangen vooraan maakten ze op het oog nóg zwaarder. Franse finesse ontbrak volkomen. Hoe doet Peugeot het bijna 20 jaar later? Na de Peugeot 408 analyseert Niels van Roij nu de Peugeot e-3008.

Niets maakt de Peugeot design-ellende rond 2000 zo visueel als foto’s van de vierwielige gedrochten uit de jaren nul:

Na 2010: heerlijke studies vertaald naar productiemodellen

Onder een fris nieuw designmanagement kwam er aan het ernstig overgewicht rond 2010 een eind: kersverse ideeën en moderne studiemodellen verschenen, waaronder de SR1, SXC en het absolute schot in de roos waar elke autodesigner blij van werd: de uit koper geklopte Onyx-sportauto.

Duidelijk bleek dat het nieuwe design DNA flexibel genoeg was om een brede range auto’s voort te brengen. Allen slank, fris en intelligent ogend. Met uiterst fraaie surfacing details bovendien. Oeh la la!

De ideeën uit de studiemodellen bleken feilloos in nieuwe productieauto’s te kunnen worden vertaald: de tweede 208, de 308 en 3008 en de tweede generatie 508. De door Pininfarina in de jaren 80 getekende 405, met zijn typische grafische uiting tussen de achterlichten, werd op zeer verfrissende manier in die nieuwe modellen herhaald.

De nog altijd schitterende Peugeot 405.

De huidige 508 sedan is daadwerkelijk sportief. Zoekt de Peugeot-klant een hoog dak en dito instap dan is er nog heel even de zeer geslaagde tweede lichting 3008 SUV.

Peugeot 3008.

Dan de nieuwe e-3008. Ook hier is een geprononceerde design keuze gemaakt. In driekwart vooraanzicht zien we een zeer uitgesproken front. De horizontale opzet van de vorige generatie mist wat.

Front van e-3008 oogt inactief

De neus kent een dubbele en opvallende down the road graphic: de combinatie van koplampen en grille. De Peugeot-designers hebben de units verbonden met een zwarte graphic en eronder, naar voren gericht – dus weg van de koplampen – een tweede grille aangebracht. Een die sterk in de bovenste hoeken afloopt naar beneden en zo een wat hangerig effect creëert. Daarmee oogt het front onprettig en inactief - terwijl een SUV er juist dynamisch moet uitzien. De fijnmazige grille heeft drie slanke slagtanden aan de zijkant geïntegreerd, binnen de graphic.

In de 408 heeft de grille met haar fijne componentjes een intelligente aanblik. De tanden, geplaatst op de uiterste hoeken, vergroten zijn optische breedte. Bij de e-3008 zitten ze verder naar binnen en verkleinen zo de visuele impact van het front. 

De surfacing is herkenbaar Peugeot, helder gebaseerd op het tamelijk aanwezige vormenspectrum van de bovengenoemde concept cars. Veel sculptuur is aangebracht rond grafische elementen zoals koplampen en achterlichten en de zwarte dorpels. De licht- en schaduwwerking in de surfacing op de flank is duidelijk minder expressief dan op de 408. Jammer, want het traditioneel zeer lastig te onderscheiden deel van het ontwerp brengt bij die auto juist veel onderscheidend vermogen. Dat mist enigszins bij de e-3008. 

De karakteristieke Peugeot-vormentaal treffen we eerder in de graphics aan, dan in de surfacing van de e-3008 flanken. In verband met de actieradius moeten die zo glad mogelijk zijn voor een elektrische auto.

Aan de achterzijde zijn wel weer markante vouwen en trefzekere richtingsveranderingen aangebracht. Met name de scherpe bumperhoek en de grote diagonaal richting het achterlicht communiceren de visuele hoogte van de body – ideaal voor een SUV.

Onderscheidende designelementen rond het dak, met vlijmscherpe chromen graphic die de achterspoiler benadrukt, dat typeert het nieuwe Peugeot-dna.
In de missie een echte Peugeot neer te zetten zijn de designers hierin wat minder geslaagd dan bij de 408. Duidelijk is dat de elektrificatie daarin een belangrijke rol heeft. We zullen eraan moeten wennen.

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.