Designreview Mercedes SEC: ‘Daarna nooit meer een Mercedes coupé geweest die zo goed getekend was

Niels van Roij opnieuw over Sacco-ontwerp

Designreview Mercedes S-klasse Coupé C126

Bij Mercedes-Benz was Bruno Sacco jaren verantwoordelijk voor de unieke Teutoonse modellen. Onder zijn bewind getekende carrosserieën vertelden perfect over de legendarische bouwkwaliteit. Autodesigner Niels van Roij kijkt terug in de tijd naar de Mercedes-Benz SEC, de grote coupé op basis van de S-klasse W126.

Bruno Sacco introduceerde de Vertical Affinity/Horizontal Homogeneity ontwerpfilosofie. Die was gebaseerd op twee principes: verticale affiniteit en horizontale homogeniteit. Hoewel de terminologie wellicht minder pakkend is als Fords New Edge design (voor onder andere de Focus 1) was het effect van gigantisch belang.

Bruno Sacco met zijn C126, zoals de toenmalige Mercedes-Benz S-klasse Coupé intern werd aangeduid.

De verticale affiniteit verbond nieuwe modellen met voorgangers, zodat auto’s nooit te hard zouden verouderen. Horizontale homogeniteit maakte stilistische links tussen de diverse Mercedesmodellen in het portfolio. Alle auto's droegen een kenmerkende, gebeeldhouwde visuele identiteit.

Sacco was bovendien bereid design risico's te nemen. Innovatieve Mercedes-Benz technologie moest een even baanbrekend ontwerp aangemeten krijgen volgens hem. De kunststof zijbekleding van de W126 S-klasse uit 1979 is hiervan een voorbeeld. Hij siert ook de SEC. Deze zogenaamde Sacco-Bretter waren in die tijd visionair werk.

De ijzersterke Mercedes-Benz 190.

De C124, de coupéversie van de Mercedes-Benz E-klasse, die toen nog 200/300 heette.

Deze zijbeschermingsstrips maakten dat het ontwerp van de bumpers om de carrosserie werd geleid. Destijds hadden de meeste voertuigen nog grote, veelal verchroomde bumpers. De kunststof bumpers die de W126 had, waren even wennen voor veel klanten. Dat het ontwerp ervan visueel werd voortgezet aan de zijkant van het voertuig was nog lastiger te verteren. In de loop van de tijd werden de 'Sacco-platen' geaccepteerd en als onderdeel van model-updates ook geïntroduceerd op de W201 en W124. Toen de R129 SL verscheen en later de W140 (S-klasse met de geuzennaam kathedraal) en C140 (coupéversie van de kathedraal) waren ze een onderdeel van het Mercedes-dna geworden. 

Mercedes-Benz S-klasse.

De S-klasse coupé kent fraaie stilistische referenties aan het roemrijke Mercedes-Benz coupéverleden, decennialang schreef het merk met bijzondere modellen geschiedenis. Subtiele, relevante en strategische toepassingen van stylingelementen toegepast op de C126 komen van onder meer de 280 SE Coupé, met zijn typische daklijn en DLO. Die prachtige auto heeft duidelijk als voorbeeld gediend voor de veel modernere C126.

Uit alles blijkt de kwaliteit: de technische specificaties en de perfecte proporties, met forse dash-to-axle-ratio. De sterke volumes van de carrosserie, de surfacing op de panelen met subtiele, maar trefzekere highlights over de flanken en de aerodynamische vondsten rond de deurgrepen en ribbels die door een slimme luchtstroom de achterlichten schoonhouden. De SEC is design-wise uiterst samenhangend. 

De ingetogen elegantie van het Sacco-ontwerp is ontdaan van overdrijvingen en bravoure en maakt desondanks een enorme indruk. De carrosserievolumes zijn robuust en consistent in hun vormentaal. Het summum van topkwaliteit automotivedesign, sculpturale kennis en design-inzicht.

 Typerend voor de C126 is zijn statige uitstraling. Het is zonder overdrijven een designicoon van ongekende kwaliteit. De SEC zette nieuwe maatstaven, getekend onder leiding van visionair Sacco. Nimmer was er een Mercedes-Benz coupé na de SEC die zijn kwaliteiten oversteeg.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.