Designreview Alpine A390: 'Te radicaal naar nieuwe vormentaal gezocht'

Designreview Alpine A390

De A390_β – waarbij de Griekse letter bèta verwijst naar de tussenliggende ontwikkelingsfase vóór de officiële lancering van de productieauto - is de allereerste 100 procent elektrische Alpine SUV en introduceert daarmee een nieuwe vorm in het merk universum. Autodesigner Niels van Roij ontleedt de Alpine A390 Beta Concept.

De auto biedt tevens een kijkje richting het toekomstige productiemodel, evident een auto die is ontworpen voor dagelijks gebruik. Dit voorproefje van de komende sportieve fastback met vijf
zitplaatsen is een design dat kan transformeren in een echt 'racebeest' – aldus de ronkende PR-machine van de Fransen. De A390_β is niet enkel getekend voor dagelijks gebruik, maar in dit geval duidelijk ook voor het genereren van maximale online exposure. En voor de A390_β showauto haalden de Alpine designers inspiratie uit de bergketens van de Alpen: rots, mineralen en sneeuw. Wat een lege retoriek.

Alpine A390 Beta

Want, zelfs ondanks dat dit voor een uit Scandinavië afkomstig automerk een relevanter startpunt zou zijn geweest, zij het plat en makkelijk, zullen er weinig mensen zijn die deze connotatie überhaupt met de Franse autobouwer maken. Verder put Alpine esthetische inspiratie uit zijn erfgoed en race-dna, waaronder duidelijk de huidige A110. Deze laatste van de twee peilers is weliswaar een sterk voor de hand liggende, maar ook een aanzienlijk handigere invalshoek. Op het eerste gezicht laat de A390_β daardoor namelijk een heldere Alpine-look zien. Het silhouet van de A390_β is dynamisch en vloeiend. En gezien het overduidelijke verschil in packaging en proporties tussen deze SUV en de sportauto A110, is dit een indrukwekkend stukje beeldhouwwerk. De vraag is hoeveel ervan overblijft in productievorm.

Alpine A390 Beta

Dat wat vrijwel zeker zal verdwijnen is de A390_β lichtsignatuur, bestaande uit een zwerm verlichte driehoeken genaamd 'Cosmic Dust' die zowel onder de voor- als achterverlichtingsstrip is toegepast. De doorrazende PR-manager ziet hier tevens de vormen van een komeet in die de atmosfeer doorboort. Het kon er niet harder aan de haren bij zijn getrokken, al had hij het geprobeerd. Waarom toch die hang naar banale kreten en even nietszeggende inspiratie – te meer omdat juist Alpine een prachtige heritage heeft.

Te radicaal naar nieuwe vormentaal gezocht

Als er minder radicaal naar nieuwe vormentaal zou zijn gezocht, en daar is in de vorm van sneeuwvlokken en cosmetisch stof, alsmede kometen bijzonder ver naar gezocht, had dit nieuwe model zomaar een zeer fijne nieuwe interpretatie van het Alpine-dna kunnen vormen. Een interpretatie in SUV-vorm, waar de markt nu eenmaal naar snakt. Precies zoals ooit Porsche de Cayenne introduceerde en er – zeker in de huidige generatie – een werkelijk huzarenstukje van proportie, surfacing en jewelery-interpretatie van heeft gemaakt. Nu kan het zijn dat er louter is gekeken naar showstopping vormen en om aandacht schreeuwende holle gimmicks voor deze concept-car. Wellicht - of moeten we zeggen, hopelijk - dat de productieauto hierin minder teleur zal stellen. Want de uitwerking van wat zeker uit commercieel oogpunt als een goed idee kan worden bestempeld, een Alpine in SUV-vorm, is een misser door de onprettige gezochte vormen in surfacing en graphics. En dat is zonde, want de basis, bestaande uit goede proporties en fraaie surfacing, zijn juist zo sterk.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.