AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Definitieve verkoopcijfers 2005
Eerder deze week wisten we al te melden dat Volkswagen na 37 jaar de eerste plaats van Opel heeft overgenomen. Inmiddels beschikken we over alle gedetailleerde cijfers.
Eerder deze week wisten we al te melden dat Volkswagen na 37 jaar de eerste plaats van Opel heeft overgenomen. Inmiddels beschikken we over alle gedetailleerde cijfers.
Onze cijfers zijn afkomstig van A2SP, die wijken iets af van de gegevens die de RAI en de Bovag verstrekken. Volgens de laatste zijn er dit jaar 465.196 auto's verkocht, de cijfers van A2SP zeggen 463.763. De verschillen treden op door verschil interpretatieverschillen met betrekking tot auto's die meteen geexporteerd worden. Voor de rangorde maakt het vrijwel geen verschil.
Het verschil tussen Volkswagen (+3%) en Opel (-11%) bedraagt slechts 465 auto's. Volkswagen zette de laatste dag van het jaar extra veel auto's op kenteken. Toch heeft Opel over de maand december meer auto's verkocht, maar het mocht voor het merk uit Rüsselsheim niet meer baten. Om de derde positie was een soortgelijk gevecht aan de gang. Renault (-19%) zette in december meer auto's op kenteken, maar Peugeot (-13%) wist de derde positie met een verschil van slechts 161 auto's te behouden. Ook om de achtste en tiende plek was het spannend. Volvo (-6%) wist de achtste positie net vast te houden. Daarna volgen verrassend de Zuid-Koreanen Hyundai (+18%) en Kia (+16%). Tot vorige maand stond Audi (+30%) nog op de 10 plaats, maar Kia zette in december bijna 600 auto's meer op kenteken waardoor het toch nog een top 10 klassering wist te bemachtigen. Desondanks wist Audi het beste verkoopresultaat ooit te behalen met ruim 14.000 auto's. Alle drie de duitse premiummerken deden dit jaar betere zaken dan vorig jaar, een teken dat de leasemarkt aantrekt. Het zijn vooral de particuliere kopers die het in 2005 lieten afweten, die ook nog eens sneller voor een voordelige Zuid-Koreaan kozen.
Als we de lijst verder afgaan zien we dat ook het derde Zuid-Koreaanse redelijk goede zaken deed. Het voormalige Daewoo dat nu als Chevrolet door het leven gaat wist in een dalende markt 2% meer auto's te verkopen. Merken die tenminste 10% meer verkoopomzet genereerden zijn Skoda (+34%), Daihatsu (+22%), Mini (+12%) en Land Rover (54%). De grootste verliezers buiten de top 10 zijn Fiat (-27%), Seat (-21%), Mazda (-19%), Alfa Romeo (-29%), Saab (-32%) en Jaguar (-27%).
Bij de modellen is de Peugeot 307 opnieuw het best verkocht, al liep de omzet flink terug. De top 5 bestaat verder uit de Opel Astra, Ford Focus (zonder Focus C-Max), Renault Scénic en Volkswagen Golf (zonder Golf Plus). Sterke stijgers bij de eerste vijftig zijn de Peugeot 407 (van 46 naar 7), Volvo V50 (van 40 naar 11), Toyota Corolla Verso (van 37 naar 21), Hyundai Tucson (van 92 naar 24), Skoda Octavia (van 76 naar 28), Audi A6 (van 62 naar 36), Mitsubishi Colt (van 83 naar 40), BMW 1-serie (van 86 naar 44) en Audi A3 (van 63 naar 45). De hoogste nieuwe binnenkomer bij de eerste 100 is de Volkswagen Golf Plus (27e). Ook nieuw in de top 100 zijn Renault Modus (29), Citroën C4 (31), Suzuki Swift (51), Kia Sportage (55), Daihatsu Sirion (65), Mazda 5 (92), Smart forfour (93), Mercedes B-klasse (95), Mitsubishi Outlander (96), Peugeot 1007 (97), Kia Cerato (98) en Seat Toledo (99).
In de maand december zijn er slechts 8.620 auto's op kenteken gezet, één van de slechtste december-maanden in jaren. Met name de merken die nog wat te verliezen hadden in het jaaroverzicht zetten extra veel auto's op kenteken. Bij de modellen is de Kia Picanto met 424 exemplaren de best verkochte auto.
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws