Deel auto-industrie komt met 'noodplan' voor de EU

Sergio Marchionne | Foto": ANP/AFP
Een denktank met diverse kopstukken uit de auto-industrie heeft een 'noodplan' gepresenteerd dat de Europese autofabrikanten door het zware weer heen moet helpen. Er lijken echter meteen al problemen op te doemen.

Veel autofabrikanten in Europa hebben te kampen met een te grote productiecapaciteit. Een groot probleem, want dat betekent nodeloos hoge kosten voor de autofabrikanten. Volgens Bloomberg verdubbelt de overcapaciteit van de Europese auto-industrie dit jaar naar twee miljoen auto's, een collectieve schadepost van 7,4 miljard euro op basis van personeels- en materiaalkosten.

De 'Cars 21 High-level Group', een groep van 21 hooggeplaatsten die nauw betrokken zijn bij de autoindustrie, heeft daarom een 'noodplan' gepresenteerd. Naast CEO's zoals Fiats Sergio Marchionne zijn ook diverse Europese ministers, toeleveranciers en vakbondsmensen betrokken bij deze groep. Marchionne dringt aan op steun van de Europese Unie, omdat het erg moeilijk is om in Europa medewerkers te ontslaan en het probleem van de overcapaciteit dus niet makkelijk op te lossen is.

Geen Duitse steun
Cars 21 dringt er bij de Europese Unie en de auto-industrie op aan dat de maatregelen ook echt snel worden doorgevoerd. Marchionne: "In het verleden hebben we meegemaakt dat onze adviezen genegeerd werden en ook nu hebben we weer verontrustende signalen gezien. We moeten als auto-industrie één front vormen om de Europese Unie om steun te vragen voor het beperken van overcapaciteit in deze moeilijke tijden."

Daar ligt meteen echter ook het probleem. Daimler, de Volkswagen Group en BMW doen het ook in deze economisch moeilijke tijden nog prima en dus hebben deze concerns geen behoefte om het initiatief van Sergio Marchionne te steunen. Daarmee zouden ze immers vooral de concurrentie helpen.

BMW, Daimler en de Volkswagen Group benutten 90 procent van hun productiecapaciteit, terwijl de noodlijdende concerns 70 of zelfs maar 60 procent van de te produceren auto's kunnen verkopen. Analisten verwachten dat de kans klein is dat de Europese Unie de plannen van Marchionne steunt als de Duitse concerns niet één front willen vormen.

PRIVATE LEASE Fiat

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.