Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De Vluchtstrook: offroad met Lotus

SUV's van de jaren '40

12
Lotus MK1 en MK2
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
26 juli 2020 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

De Vluchtstrook:

 In ‘De Vluchtstrook’ behandelen we onderwerpen die net of geheel niet thuishoren op de hoofdrijbaan van de nieuws-snelweg. Allerlei curieuze of simpelweg interessante zaken uit de autowereld komen aan bod.

Een SUV van Lotus, dat moet toch wel de ultieme gruwel zijn voor de liefhebbers van het merk. Toch zou een eventuele hoogpotige niet de eerste auto van dit merk zijn waarmee je buiten de gebaande paden kunt. Die eer gaat naar de allereerste auto met de naam ‘Lotus’, en diens directe opvolger.

De SUV heeft de autowereld zó heftig in z’n greep, dat zelfs uiterst sportieve merken als Alpine en Lotus het onderwerp niet meer schuwen. Of het er ooit ook echt van gaat komen is weer een heel ander verhaal, maar feit is dat een relatief zware en hoge familie-auto moeilijk te verenigen is met een merk dat alleen maar lichtgewicht sportievelingen voor op het gladde asfalt maakt.

Toch is de historie van Lotus niet helemaal gevrijwaard van modellen die naast dat gladde asfalt kunnen worden ingezet. De oorzaak daarvan is te vinden in wat de Britten Trials noemen, een stokoude vorm van autosport waarbij het erom gaat een traject in een bepaalde tijd af te leggen. De uitdaging wordt gevormd door de lengte, maar naarmate de jaren vorderden kwam daar steeds vaker de begaanbaarheid van het terrein bij.

Het was deze vorm van racerij waarvoor Colin Chapman, de stamvader van Lotus, in 1948 z’n eerste auto bouwde. Als basis diende de Austin 7, de auto die opvallend genoeg ook als uitgangspunt diende voor de allereerste BMW. De bewuste auto was ten tijde van Chapmans bemoeienis al twintig jaar oud. Chapman pepte de motor op en paste het koetswerk en het onderstel aan, waarbij voldoende bodemspeling een belangrijke eis was.

In deze vorm wist Chapman redelijke resultaten te halen, maar het moest beter. Dus volgde er een tweede aanpasronde, waarbij gebleken nadelen werden aangepakt en een en ander verder werd verstevigd. Het resultaat kreeg voor het eerst de naam ‘Lotus’, wat naar verluidt ook de bijnaam was van de toenmalige vriendin (en later vrouw) van Chapman.

Mark II

Ook de tweede Lotus, inmiddels heel toepasselijk ‘Mark II’ genaamd (rood op de foto's), was aanvankelijk bedoeld voor trials. Opnieuw diende een Austin 7 als basis, al was de stevig aangepaste motor van Ford afkomstig. De koets kreeg een heel kenmerkende, afgeronde neus en werd lichter gemaakt dan bij het origineel, waarmee een belangrijke Lotus-waarde voor het eerst in beeld kwam. Met de Mark II nam Colin Chapman voor het eerst deel aan circuitraces, waarbij de deelnemers anders dan bij de trials gelijktijdig de baan op werden gestuurd.

De Brit was meteen verkocht en nam definitief afscheid van de meer rally-achtige sport. Toch is er in 1952 nog een ‘Trials car’ gebouwd, de Mark IV. Deze auto werd gebouwd in opdracht van ene Mark Lawson, de man die in 1950 de Mark II kocht van Chapman. De tweede Lotus ooit is sinds 1989 onderdeel van de verzameling van een trouwe Lotus-fan. Het lot van de Mark I is helaas onduidelijk. In 2018 riep Lotus nog op om naar de auto uit te kijken, maar tot op de dag van vandaag heeft niemand die vreemde, hoogpotige Austin van Colin Chapman gevonden.

  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Lotus Classic Cars & Youngtimers De Vluchtstrook

Uitgelicht aanbod

    Lotus Exige VDK 490 Special

    Lotus Exige VDK 490 Special

    • 2020
    • 9.775 km

    € 101.395

    Lotus Elise 1.8-16V 111 S - 160pk - Airco - Softtop -

    Lotus Elise 1.8-16V 111 S - 160pk - Airco - Softtop -

    • 2002
    • 24.031 km

    € 31.500

    Lotus Exige S V6

    Lotus Exige S V6

    • 2015
    • 47.000 km

    € 72.895

Meer Lotus occasions

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lotus specificaties
  • Lotus occasions
  • Lotus video's
Advies en informatie
  • Lotus tests
  • Lotus gebruikersreviews
  • Lotus index
PREMIUM
Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Zeg Lotus en de associatie met autosport, minimaal gewicht en Colin Chapman is snel gemaakt....

Lees meer
Op de rollenbank - Lotus Elan Turbo

Op de rollenbank - Lotus Elan Turbo

30

Oude Engelse auto's willen nog wel eens tegenvallen als je het vermogen gaat nameten op...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers tóch bouwen

    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers...

    8
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    4
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw hoofdstuk in

    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw...

    93
    • 29 maart 2022
  • Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    23
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder dan verwacht

    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder...

    37
    • 23 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    25
    • 8 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers tóch bouwen

    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers...

    8
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    4
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw hoofdstuk in

    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw...

    93
    • 29 maart 2022
  • Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    Elektrische SUV Lotus heet Eletre

    23
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder dan verwacht

    Lotus Emira met viercilinder van AMG duurder...

    37
    • 23 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    Dit is de eerste elektrische SUV van Lotus!

    25
    • 8 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden