De Skoda Kodiaq en Skoda Superb Combi zijn even duur, maar dit zijn de verschillen – Back to Basic

Kiezen tussen (nog) meer ruimte of luxe

Skoda Superb Kodiaq back to basics
Skoda Superb Combi b2bSkoda Superb Combi b2bSkoda Superb Combi b2bSkoda Superb Combi b2bSkoda Superb Combi b2bSkoda Kodiaq back to basicsSkoda Kodiaq back to basicsSkoda Kodiaq back to basicsSkoda Kodiaq back to basicsSkoda Kodiaq back to basicsSkoda Kodiaq back to basics

SUV’s zijn eigenlijk maar irrationele dingen. Voor meer geld bieden ze vaak minder ruimte dan een even dure stationwagon, maar in het geval van de nieuwe Skoda Kodiaq gaat dat op papier mooi niet op. Hij is precies even duur als de minder ruime Superb Combi, maar wat zet die Superb daar tegenover?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI MHEV DSG-7 First Edition - €44.990

Skoda Superb Combi 1.5 TSI MHEV DSG-7 First Edition - €44.990

De nieuwe Skoda Superb en de nieuwe Skoda Kodiaq worden min of meer gelijktijdig gelanceerd. Dat is niet geheel toevallig, want als top-SUV en top-stationwagon binnen het Skoda-gamma hebben ze veel met elkaar te maken. We zien dan ook de nodige overeenkomsten, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Beide auto’s zijn opmerkelijk groot voor hun segment, al bestaat dat segment in het geval van de Superb nauwelijks meer. De Kodiaq valt op een voor Skoda gunstige manier tussen veel mogelijke alternatieven in. Hij is duidelijk groter en ruimer dan auto’s als de Hyundai Tucson en Toyota RAV4, maar is ondanks dat en zijn optionele derde zitrij aanzienlijk goedkoper dan de Santa Fe en Highlander. De Peugeot 5008, die net in geheel nieuwe vorm is gepresenteerd, komt eigenlijk nog het meest in de buurt van een directe rivaal.

Bij de simpelste ledlichten brandt het stuk op de klep in beide gevallen niet mee. Bij de Kodiaq betekent dat ook dat de rode 'lichtbalk' wordt vervangen door een zwarte strip.

De vanafprijs van Skoda’s grootste lage model is €43.490, maar als Combi – by far de populairste versie-  kost de Superb minimaal €44.990. Dat is ‘toevallig’ ook precies wat Skoda vraagt voor de basisversie van de Kodiaq. In beide gevallen krijg je voor dit bedrag een grote Skoda met een mild-hybride 1.5 TSI benzinemotor met 150 pk, gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. In beide gevallen is unilak Energy Blue de enige gratis kleur en in beide gevallen worden de auto’s afgeleverd op 17-inch lichtmetaal en in de (tijdelijke) uitvoering ‘First Edition’. Kat in het spreekwoordelijke bakkie voor de Kodiaq dus, die de eer van de SUV met verve verdedigt door voor dit bedrag nog meer interieurruimte te bieden dan de al erg ruime Superb Combi. Die stationwagon heeft 690 tot 1.950 liter bagageruimte, terwijl de Kodiaq met de achterbank omhoog al 910 liter biedt en met de bank plat zelfs tot 2.035 liter komt. In beide gevallen is dit overigens ook meteen het maximale wat je op dit vlak van deze modellen kunt verwachten, want de plug-in hybrides zijn minder ruim en de derde zitrij van de Kodiaq – die ook wat ruimte opsnoept – is een optie.

Beide interieurs zijn uitgevoerd in het thema 'loft'. Bij de Skoda Superb (boven) brengt dat meer grijs met zich mee, bij de Kodiaq (onder) vooral zwart

Verschillen in uitrusting tussen Kodiaq en Superb

Kijkend naar de uitrusting zien we op het eerste gezicht ook veel overeenkomsten. Exterieurkleur en wielmaat zijn al genoemd, maar beide auto’s zijn ook voorzien van climatecontrol met maar liefst drie separate zones (links, rechts en achter), een startknop, stoelverwarming, draadloze Android Auto en Apple Carplay, parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera. Bij een tweede bestudering van de prijslijst blijkt de Superb op dit vlak echter wel degelijk een inhaalslag te maken. Het ‘KESSY Advanced’ voorziet hier namelijk ook in keyless entry, terwijl het touchscreen met 13 tegen 10 inch een flinke slag groter is en onboard-navigatie in huis heeft. De Superb krijgt bovendien in tegenstelling tot de Kodiaq adaptieve cruisecontrol mee, terwijl de toegang tot het enorme laadruim alleen bij de Superb via een elektrische klep gaat. Wat de Superb tekort komt aan hoogte en ruimte, wordt dus goedgemaakt met uitrusting. Is dat genoeg? Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar de verleiding van de hoge SUV-koets zal voor velen al genoeg reden zijn om in de Kodiaq te stappen.

Lezersreacties (87)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.