De Renault-connectie: Dacia wordt Lada Largus
Renault is druk bezig om grootaandeelhouder te worden bij het Russische AvtoVaz, het moederbedrijf van Lada. Dat levert een mooie productieplaats op in Rusland en vergeet niet dat Lada op de enorme Russische markt nog steeds een zeer grote speler is.
Wel is het Renault opgevallen dat de modellen uit de Russische fabriek niet meer helemaal bij de tijd zijn. Om snel nieuw bloed in het Lada-programma te brengen, is op de autoshow in Moskou een omgebadgede Dacia Logan MCV getoond die op de productielijn in Togliatti komt te staan. Het is de bedoeling dat het B0-platform, waarop de Logan staat, de basis wordt voor vele andere Lada-modellen in de nabije toekomst.
De Largus komt als vijf- en zevenzitter en in een bestelautouitvoering. Die komen te koop met een 1,6-liter achtklepper met 84 pk en een 1,6-liter 16V met 102 pk. Dat zijn beide motoren die we kennen uit de Logan. In de zomer van het volgende jaar komt de auto op de markt in Rusland.
De optielijst bewijst dat Lada door de Renault-bemoeienis hoger op de ladder komt. De standaard-uitvoering moet het doen met een airbag voor de bestuurder, extra bodembescherming en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. Op de duurdere uitvoeringen die Norma en Lux heten, zien we heerlijkheden als stuurbekrachtiging, ABS, centrale deurvergrendeling, een boordcomputer, passagiersairbag en een in hoogte verstelbaar stuurwiel.
Uitgelicht aanbod
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.