De nieuwe Porsche Macan is de goedkoopste Porsche in jaren – Back to Basics
Riant onder de ton
De zoektocht naar de goedkoopste nieuwe Porsche leidde decennialang tot een tweezitter met middenmotor, maar levert alweer jaren een SUV op. Sinds kort is dat een nieuwe, want de elektrische Macan is in Nederland de goedkoopste Porsche in jaren.
Porsche Macan Electric - €85.300
De 914, de 924 en de Boxster: heel lang waren dit de voordeligste modellen in het gamma van Porsche. Inmiddels kom je met het kleinst mogelijke budget automatisch bij een SUV uit, zeker in het door aanschafbelasting bpm geteisterde Nederland. Pure benzinemodellen zijn hier immers bijna per definitie kansloos tegenover hybrides en EV’s met een lage of zelfs zonder CO2-uitstoot, wat verklaart waarom de plug-in hybride Cayenne hier nota bene goedkoper was dan de benzinegestookte Macan met zijn bescheiden viercilinder.
Nu pakt de kleinere Macan de titel ‘goedkoopste Porsche’ terug, en wel in zijn nieuwe, elektrische vorm. In Europa is dat de enige vorm waarin de Macan nog bestaat, al noemt Porsche hem ter verduidelijking hier en daar toch nog ‘Macan Electric’. Dat voorkomt weer dat boze klanten je vanaf een tankstation gaan opbellen, zullen we maar zeggen. De Macan Electric werd onlangs gepresenteerd in basisvorm, die naar goed gebruik achterwielaandrijving heeft en het zonder toevoegingen aan zijn modelnaam doet. De auto heet dus simpelweg ‘Porsche Macan’, en kost met €85.300 bijna 22 mille minder dan de op één na goedkoopste Porsche, de eveneens elektrische Taycan. Dit is dus ook de enige nieuwe Porsche onder de ton, en dat gaan we vandaag zeker zo houden.
Beestachtig snel is de basis-Macan zeker niet. Met 340 pk of kortstondig 360 pk sprint hij in 5,7 tellen van 0 naar 100. Dat is vlot, maar je hoeft bij de Kia EV6 niet eens voor de topversie GT te gaan om sneller te zijn. Gaat het om actieradius, dan is de basis-Macan echter wel onverslaanbaar binnen het Macan-aanbod. De auto heeft dezelfde 95-kWh accu als alle andere varianten, maar weegt en verbruikt minder en komt daarmee dus 641 kilometer ver. Keurig. Wie toch vierwielaandrijving en meer vermogen wenst, is voor een dik 400 pk sterke Macan 4 (vanaf €88.900) trouwens niet eens zo heel veel meer geld kwijt. Laten we het zo zeggen: er zijn voor €3.600 wel onzinniger dingen te koop bij Porsche.
Geen achterwisser
Aan de buitenzijde is een optieloze Macan allereerst wit of zwart, want voor alle andere kleuren betaal je extra. Het gaat uiteraard om uni-lakken en dus zul je een Macan niet vaak zien in deze ‘kleuren’. De omlijsting van de heldere zijruiten is matzwart en hij staat op 20-inch wielen die zijn voorbehouden aan de non-S-versies. Mooi wel de zuinigste wielen, moet je maar rekenen, en de exemplaren die je nodig hebt om die 641 kilometer te halen. Een beetje flauw van Porsche is dat je €171 moet bijbetalen om het Porsche-wapen op de naafdop in kleur te krijgen. Het is júllie logo hè, Porsche, niet het onze. Led-koplampen zijn standaard, maar anders dan bij andere modellen betaal je extra voor het adaptieve Matrix-led. Bij het openen van de achterklep halen we gerustgesteld adem: de klep gaat standaard elektrisch open en dicht. Als je eerst op ‘ontgrendelen’ hebt gedrukt althans, want keyless entry ontbreekt ... Opvallend: ook een achterruitenwisser is optioneel en kost €364. ‘Zonder’ ziet er strakker uit, maar kan door sommigen als onhandig worden ervaren.
Het interieur is bekleed met zwart kunstleder. Beige is met €240 zeker niet duur, maar kost toch iets extra. Daarnaast zijn er uiteraard nog tal van veel mooiere en opties, maar dan moet de knip ver open. 8-voudig elektrisch verstelbare comfortstoelen zitten er altijd op, 14- of zelfs 18-voudig verstelbare exemplaren zijn optioneel. Het verstellen van het stuurwiel gaat overigens handmatig in deze basis-Macan. Stoelverwarming is standaard, maar voor een verwarmde achterbank betaal je €440. Deze optie heet trouwens ‘Stoelverwarming voor en achter’ en wekt dus de suggestie dat je eveneens betaalt voor de verwarmers voorin, maar dat is dus niet zo.
Arsenaal aan opties
Een probleem bij Porsches is altijd dat je een vermogen kwijt bent om ze te laten rijden zoals wij journalisten denken dat ze rijden. Om dat niveau te bereiken is een heel arsenaal aan opties nodig, en die opties zitten uiteraard altijd op de demomodellen die wij meekrijgen. In het geval van de Macan ben je bijvoorbeeld bijna 2 mille kwijt aan achterwielbesturing, plus €1.220 voor een adaptief PASM-onderstel met stalen veren. Luchtvering gaat voor €2.802 nog een stap verder, voor het variabele Stuurbekrachtiging Plus betaal je €277 en het Sport Chrono-pakket met stopwatch en wat extra software vraagt nog eens €860 van je bankrekening. Standaard zal de op stalen veren rustende Macan dus wat minder scherp zijn, al is de vraag of dat erg is.
Kijken we puur naar het luxeniveau, dan is er goed met deze auto te leven. We noemden al wat zaken, maar ook climatecontrol met twee zones, sfeerverlichting in zeven kleuren en een draadloze oplader voor je smartphone zitten er standaard op. Wel missen we adaptieve cruisecontrol, waarvoor Porsche maar liefst €692 extra vraagt.
Omdat een aantal basis-zaken als keyless entry en adaptieve cruise control optioneel en best prijzig zijn, is de grens van 10.000 euro aan opties zo bereikt. Vervolgens gaat er al snel veel geld zitten in lakkleuren, bekledingssoorten, betere audiosystemen, mooiere wielen en de genoemde rijplezierverhogende zaken. Probeer voor de grap maar eens een Macan samen te stellen voor minder dan een ton, en je zult zien dat dat nog een hele klus is. Ondergetekende komt op deze configuratie uit, maar twijfelt nu al of je het Sport Chrono-pakket niet beter kunt inwisselen voor uitgebreider verstelbare stoelen. Keuzes ...
De voornaamste missers:
- Adaptieve cruisecontrol
- Keyless entry
- Automatische achterklep
- PASM-onderstel/achterwielbesturing/enzovoorts.
- Panoramadak
- Ingekleurde naafdoppen (kom op ...)
Wat zit er wel op?
- Cruisecontrol
- 2-zone climatecontrol
- Elektrisch verstelbare stoelen
- Stoelverwarming
- Elektrische achterklep
- Draadloze oplader
- Infotainment met navigatie en Android Auto/Apple CarPlay
- Warmtepomp
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Macan Electric |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 84.147 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 250 kW / 340 pk |
Maximaal koppel | 563 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 100 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.784 mm / 1.938 mm / 1.623 mm |
Wielbasis | 2.893 mm |
Massa leeg | 2.195 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/55R20Prijzen |
Banden achter | 285/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,7 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 641 km |