De nieuwe Mini Cooper Cabrio is de goedkoopste vierzits cabrio op de markt – Back to Basics
Weinig opties, veel kleur
Cabrio’s zijn net huurhuizen: vrijwel alles is van de markt verdwenen en wat er nog wel is, is onbetaalbaar. Mini houdt als één van de weinige merken dapper stand en wie een vierzits cabrio zoekt, is bij de olijke Duitse Britten zelfs aan het goedkoopste adres. Is dat wat?
Mini Cooper Cabrio C - €46.990
Heb je de zomer al in je bol? Wij ook niet, maar een cabriolet kopen kan heus in de winter. Op de occasionmarkt is dat zelfs slim, bij nieuwe auto’s betekent het dat je met een beetje geluk in het voorjaar kunt rijden. Veel nieuwe cabrio’s zijn er helaas niet meer. Autofabrikanten hebben kennelijk collectief besloten dat alleen de allerrijksten nog open willen rijden, dus treffen we volledig open modellen voornamelijk aan bij merken als BMW, Mercedes en Porsche en alles wat zich prijstechnisch ten noorden daarvan afspeelt.
‘Betaalbaar’ is in de autowereld van 2025 sowieso een rekbaar begrip, maar voor cabrio’s geldt dat dubbel. Afgezien van de half-open Fiat 500e zijn er onder de halve ton momenteel nog maar drie open auto’s te krijgen, waarvan we alleen de Volkswagen T-Roc Cabrio ditmaal niet zullen noemen. De goedkoopste volwaardige cabriolet is de Mazda MX-5, die minimaal €44.240 kost. Voor dat geld stap je in een heuse Mazda MX-5, een tweezits roadster dus. Wie een achterbank wil, is minimaal €46.990 kwijt en krijgt dan de Mini Cooper Cabriolet die onlangs in hevig vernieuwde vorm werd gepresenteerd.
Hoewel … De vernieuwing is iets minder hevig dan bij de dichte versie van de vernieuwde benzine-Mini, want bij de Cabrio zijn ze mooi de achterzijde vergeten. De open Mini is ook hier weliswaar bijgepunt, maar heeft nog wel die vriendelijk afgeronde achterlichtunits die bij de overige modellen zijn verdwenen. Aan de voorkant is hij wel stevig beetgepakt en het interieur is zelfs helemaal nieuw, inclusief het strakke minimalistische en van een rond (!) infotainmentscherm voorziene dashboard dat we van de volledig nieuwe elektrische Cooper kennen.
C, S of JCW
De Mini Cooper Cabrio is er als 163 pk sterke C, als 204 pk sterke S en als 231 pk sterke JCW. In alle gevallen zit er een flinke 2-liter viercilinder in de neus en in alle gevallen heb je dus ruim voldoende vermogen, want ook 163 pk is voor deze auto heel wat. Een automaat met dubbele koppeling is standaard, schakelflippers aan het stuur bepaald niet. Wie die flippers wil, stapt verplicht over naar een superdikke John Cooper Works-uitvoering (wel gewoon met de C-motor) en is in één klap liefst €8.068 extra kwijt. Laat maar ... Die John Cooper Works moet je niet verwarren met de echte JCW en is qua uitvoering en aankleding de topversie. De middenvariant heet Favoured (vanaf €52.474) en ziet er eerder chic dan sportief uit, het basismodel gaat als ‘Classic’ door het leven. Het verder aankleden van de topless Mini gaat met pakketten met de namen S, M, L en XL, maar XL is niet leverbaar op de Classic. S is dan weer verplicht voor wie een Favoured kiest en ga je voor de JCW-uitrusting, dan komt Pakket M tegen verplichte bijbetaling standaard mee.
De goedkoopste Mini Cooper Cabrio Classic heeft standaard ledverlichting rondom, automatische climatecontrol met twee zones, stuurwielverwarming, cruise control, een achteruitrijcamera, navigatie, Android Auto en Apple Carplay, een regensensor en dodehoekdetectie. Daarmee is de standaarduitrusting eigenlijk prima, al is de naam ‘Dynamic Cruise Control’ wbigszins misleidend. Dit is ‘gewone’ cruisecontrol en dus niet de adaptieve variant, die je bij aanschaf of achteraf via een betaalde software-update alsnog kunt toevoegen. Dat soort software-upgrades zijn meteen de enige losse opties die de fabrikant aanbiedt, want verder gaat het aankleden van een een Mini alleen via de genoemde pakketten.
Een kale C zonder zo’n optiepakket pik je er aan de buitenkant zo uit, want dit is de enige Mini zonder ‘Led-koplampen met uitgebreide functies’. Dat betekent dat ook de oplichtende ring rond de koplampen achterwege blijft. Datzelfde geldt voor de multispaaks-wielen en het gouden randje om de grille, dat bij de C gewoon zwart is. Pakket S biedt verder alarm, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, keyless entry, een draadloze telefoonlader, stoelverwarming, ‘Experience Modes’ met sfeerverlichting en een head-updisplay. Daarbij praten we over het functioneelsye head-up display op de markt, want de Mini heeft standaard geen informatiescherm achter het stuur en dus is het head-up de enige manier om de snelheid recht voor je neus te krijgen. Ook stoelverwarming achten we van groot belang in een cabriolet, omdat dit het open rijden bij twijfelachtige weersomstandigheden veel aantrekkelijker maakt.

Dit is een dure Favoured, maar wel in 'Ocean Wave Green'
Goed nieuws: Mini biedt alle beschikbare lakkleuren voor de Cooper Cabrio gratis aan. Dat betekent dat je niet alleen de keuze hebt uit uni-rood of -geel (!), maar ook uit alle metallictinten in het aanbod. Uiteraard zitten daar allerlei grijstinten bij, maar tevens ‘Ocean Wave Green’, ‘Blazing Blue’ en ‘Copper Grey’, dat in het echt minder grijs is dan op de plaatjes. Overigens zijn er ook kleuren die zijn voorbehouden aan duurder versies, zoals 'Icy Sunshine Blue' en 'British Racing Green'. Voor het met stof beklede interieur is er ook bij de standaardversie zowaar wat te kiezen: het standaard zwart/blauw kan zonder meerprijs plaatsmaken voor een combinatie van blauw en lichtgrijs. Smaakvol!
De keuze van de auteur
Ik val als een blok voor de charmes van dit basismodel, zeker in combinatie met de standaard ‘square spoke’-wielen die in de praktijk vrijwel niemand zal kiezen. Wel denk ik dat het verstandig is om het S-pakket erbij te nemen. Niet alleen vanwege dat alarm of die mooiere lampen, maar vooral omdat stoelverwarming toch wel erg prettig is in zo’n cabriolet en dit de restwaarde zeker geen kwaad zal doen. Met S-pakket kost de open Mini €50.190, nog altijd flink minder dan een Favoured. Het ‘gratis’ lichte interieur vind ik top, de buitenkantkleur is lastiger. 'Ocean Wave Green' heb ik in het echt gezien (zie foto) en is prachtig, maar hier wordt de toch al 'lieve' Mini wel erg knuffelbaar van. Knalgeel dan maar? Kan, maar dan kies je bewust voor een unilak én is het donkere interieur wellicht een betere optie. ‘Blazing Blue' met het lichte interieur is waarschijnlijk waarmee ik thuis zou komen, maar daarmee ben ik wel aanzienlijk saaier dan ik zelf wil toegeven.

Een C met de basiswielen, maar wel met optiepakket S. In geel of blauw, graag.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Cooper Cabrio C Classic |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.790 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.876 mm / 1.744 mm / 1.431 mm |
Wielbasis | 2.495 mm |
Massa leeg | 1.350 kg |
Laadvermogen | 455 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 147 g/km |