De Kia Sportage tot nu toe - Top 20-auto uitgelicht
'Sportage overklast Tiguan op alle onderdelen'
- Elco van der Meer
- Achtergrond
De Kia Sportage is een populaire SUV in het C-segment. Vorig jaar verkocht Kia er 3.971 van, waardoor hij nummer twintig in de Nederlandse verkoopranglijst is. Op wereldniveau is de Sportage zelfs Kia’s populairste model, redenen genoeg om in kaart te brengen wat we zoal weten over deze SUV.
Het huidige model Kia Sportage kwam in 2022 op de markt en is geen auto voor wie goed gaat op anonimiteit. De Koreanen kozen voor een uitgesproken vormgeving, en die keuze lijkt aan te slaan. Als de verkopen zich ontwikkelen zoals ze doen zou dit ook in ons land wel eens de succesvolste generatie kunnen worden.
Techniek Kia Sportage
Onder de motorkap schroeft Kia altijd een 1,6-liter T-GDI benzinemotor die in alle gevallen wordt bijgestaan door een elektromotor. Die e-motor kun je krijgen in drie smaken: klein in de mild hybride, volwaardig in de full hybrid en altijd vierwielaangedreven plug-in hybride. Alleen eerstgenoemde is nog leverbaar met handgeschakelde zesversnellingsbak, de meeste versies schakelen automatisch middels een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.
De basismotor is 150 pk sterk, de plug-in hybride levert een systeemvermogen van 265 pk. De full hybrid zit daar met 230 pk mooi tussenin. De benzinemotor van de Hybrid levert, net als bij de plug-in, 180 pk, de overige paardenkrachten worden elektrisch opgewekt. Een opvallend gegeven: de plug-in hybride heeft een tankinhoud van slechts 42 liter, tegen respectievelijk 52 en 54 liter voor de hybride en mild hybride. Voor wie de plug-in veel op benzine rijdt betekent dat een kleinere actieradius.
Welke Sportage moet je hebben?
De Kia Sportage claimde een plek in de AutoWeek Duurtestgarage. Of beter, twee plekken, want na de full hybrid stond ook de plug-in hybride drie maanden lang in de AutoWeek-stal. Het leverde een dubbeltest op met als belangrijkste vraag: welke moet je hebben? Redacteur Frank Jacobs geeft daarbij hoog op over de offroad-capaciteiten van de vierwielaangedreven plug-in en komt maximaal 59 kilometer ver op een batterijlading. Als dit bij jouw gebruik past is de ruim €4.000 duurdere PHEV wellicht de juiste keuze. Maar let op: de gewone hybride en mild hybride mogen 1.650 kg trekken, de plug-in slechts 1.350 kg. Ook een aandachtspunt: per modeljaar 2024 zijn de trekgewichten gedaald tot respectievelijk 1.510 kg, 1.360 kg en 1.210 kg.
Kia Sportage wint tests
Naast de broederstrijd werden ook een aantal andere concurrenten op de proef gesteld. Daar werd duidelijk waarom de Kia zo populair is: zowel in de dubbeltest tegen de Toyota RAV4 als in vergelijking met de inmiddels ‘oude’ Volkswagen Tiguan ging de SUV van Kia er met de lauwerkrans vandoor. “Hoe goed de Tiguan ook mag zijn, de Sportage overtreft hem op alle onderdelen”, luidde de conclusie. De Toyota bleek een geduchtere tegenstander met een fijnere aandrijflijn, maar ook daarvan wist Kia nipt te winnen. “De Toyota morst waardevolle punten bij het infotainmentgedeelte en dat is precies waar Kia wel goed scoort”, schreven we. “Omdat de Sportage op andere vlakken dicht bij de RAV4 blijft, levert dat hem onder de streep net dat extra puntje op.”
Ook keken we naar het praktijkverbruik van deze Sportage Hybrid, waarbij we eigen testresultaten combineerden met door gebruikers aangeleverde metingen. De conclusie: gemiddeld 1 op 15,8 (6,4 l/100 km) moet er wel in zitten. Benieuwd naar wat eigenaren van hun Sportage vinden? Hier lees je 26 uitgebreide gebruikersreviews.
Kia Sportage facelift 2025
Zelfs een groot verkoopsucces heeft soms een update nodig om actueel te blijven, dus gaat de Kia Sportage komend jaar onder het mes. Vrees niet, hij krijgt opnieuw een opvallende snoet, al is hij wel duidelijk anders. Ook aan de binnenkant verandert er veel, met een vrijwel helemaal nieuw dashboard. Goed nieuws, de afwerking met hoogglans plastic verdwijnt bijna helemaal. Of deze aanpassingen goed zijn voor opnieuw een twintigste plek, of zelfs beter? Dat moet de toekomst uitwijzen.